onsdag 14 december 2022

Författarintervju-Sten Rosendahl

I dag kommer en intervju med författaren Sten Rosendahl. Läs hans spännande svar. Tack Sten för att du ville dela med dig. 

Foto: Katriina Mäkinen

1. Hur många böcker har du skrivit?

Svar; Jag har skrivit två romaner: klimatdystopin Algblomning som kom ut 2017. Värmevåg med samma huvudpersoner släpptes i slutet på 2021. De är del 1 och 2 i en planerad trilogi. Jag har också medverkat i flera novellantologier (alla står listade på min författarsida). Den senaste, Folktro, med novellen Djuret, säljer faktiskt fortfarande bra när jag har med den på mässor. 

2. Vem är Sten Rosendahl? (Lite allmänt om dig själv).

Svar; Jag är född i Stockholm av småländska föräldrar. Trots musikintresse under tidiga år blev jag it-ingenjör till slut (jag var nog väldigt rationell och  tänkte att det var lättare att vara musiker på fritiden och ingenjör på dagtid än tvärtom). Men jag satsade rätt hårt på att göra kortfilmer under rätt många år, och vann några priser för dem både i Sverige och utomlands. Jag har två vuxna döttrar som jag träffar så ofta jag kan. 2019 flyttade jag till ett nytt jobb i Skåne, trivs mycket bra i ett snöfritt landskap!

 3. Hur fick du idén till din debutroman?

Svar; Det var något så originellt som en skrivövning, en bild man skulle skriva en kortare text om. När jag några år senare satsade på att skicka in bidrag till novelltävling tog jag fasta på den idén och skrev en novell runt texten. 2014 blev novellen antagen till antologin Magiker och Maskiner. Snart därefter ville jag skriva något längre och fick tanken att expandera den storyn i till en hel roman. Novelltexten finns faktiskt kvar men är utspridd i några av romanens kapitel (men starkt redigerad då såklart).

 4. Hur gammal var du när du skrev din debutroman?

Svar; Oj, jag fyllde 58 år samma år den kom ut, så kanske 53 när jag började skriva på den. Från början hade jag tänkt mig en indiefilm-karriär och att göra en hel långfilm tills jag fyllde 50 (istället gjorde jag gjorde en ambitiös kortfilm som visades på festivaler utomlands, det var helt ok det med). Jag gick faktiskt en filmmanuskurs och tänkte göra långfilm av min novell först, men det blev som sagt en roman istället! Att allt detta kom så pass sent i livet beror nog på att jag prioriterade jobb och familj tidigare. Tiden jag fick över räckte till några kortfilmsprojekt men det var först när barnen hade vuxit upp som det blev bok.

 5. Vad har du fått för respons av din omgivning?

Svar; Min familj och släkt är väldigt stöttande. Mina arbetskollegor blev kanske lite överraskade när jag berättade om det för dem, men de tyckte att det är kul och så lite coolt att känna en riktig författare. Fast tänker du på respons på böckerna så får jag stöd i skrivcirklar, av mina testläsare, andra författare, lektörer och redaktörer samt av recensenter och så av läsare förstås!

6. Hur har livet förändrats sedan du började skriva?

Svar; Jag tror att min identitet började skifta lite från det jag gjorde på dagjobbet till att vara en kulturell och skrivande människa. Jag fick heller inga som helst fritidsproblem utan livet fylldes av skrivande, redigering, minglande, marknadsföring, försäljning på mässor men också en del frusterande tid med att lära sig driva ett mikroförlag. Det mest positiva är alla andra skrivande människor och författare jag har lärt känna sedan jag började röra mig i den sfären. Så många nya vänner jag har fått! Nu har livet förändrats jättemycket då jag har pensionerat mig för att hinna med författarlivet och allt annat jag hellre vill göra.

 7. Var det lättare att skriva bok nr två?

Svar; Det sägs ju att bok två är svår, men eftersom jag skriver en trilogi så blev det mer som en fortsättning. Både jag själv och läsarna ville ju veta mer om världen och karaktärerna. Förlaget som gav ut första boken som ljud ville också att jag skulle ha en cliffhanger i bok ett. Den var kanske inte så jättetydlig men jag tog fasta på den i mina tankar och visste rätt bra vad jag ville fokusera på i tvåan och att den skulle bli bli dramatisk och händelsefylld. Det svåra var mer att mina egna krav på mig själv ökade: Den skulle vara inte bara vara mer spännande, den skulle ha en mer komplex intrig och självklart ville jag också att mitt litterära språk skulle ha utvecklats betydligt till tvåan. Responsen jag har fått verkar ändå tyda på att det funkade bra.

 8. Skriver du på något nytt och berätta gärna lite om den?

Svar; Jag har nu i höst börjat skriva på tredje delen i serien. Det går kanske inte så fort just nu i inledningsfasen men jag vet att ju mer engagerad jag blir i storyn, desto mer av kommer historien att utveckla sig vidare och ju fler ord kommer ur mina fingrar. Utöver detta kommer jag redigera ett par noveller som ska publiceras i antologier till våren i projekt som jag inte kan prata mer om just nu. Jag har även påbörjat en bok i en helt annan genre men den idén behöver mogna till ett senare tillfälle.

 9. Har du några andra intressen?

Svar; Ja, jag spelar och spelar in andras låtar på piano när jag har lust. Kortfilmsskapandet har jag redan nämnt, nuförtiden använder jag mest de filmtekniska kunskaperna till att göra korta reklamfilmer för egna och andras böcker ibland. Förut löptränade jag ganska mycket men det blev stressigt så istället fotar jag landskap lite mer seriöst än tidigare när jag har tid, kombinerat med naturpromenader, gärna vid havet (vilket det finns mycket av här i Skåne). Sen är jag också en stor science fiction-fan sedan gammalt, har varit med i flera bokcirklar inom fantastiken, och nördar gärna loss tillsammans med andra.

10. Har du något annat arbete förutom författare?

Svar; Jag har jobbat i telekom- och it-branchen i jättemånga år, men den karriären kändes helt färdig förra året så jag har lämnat det nu som jag nämnde tidigare. Så just nu håller jag bara på att jobba ideellt i ett par föreningar, framförallt i styrelsen för Fantastikbokklubben där jag är webbansvarig. Jag marknadsför våra författares böcker på nätet och säljer dem på mässor.

11. Läser du mycket själv och i så fall vad?

Svar; Jag läser nog i snitt två böcker i månaden, på senare år mest ljudböcker, men målet är att läsa hälften och lyssna på hälften. Lyssning blir mest deckare (min stora guilty pleasure) men sedan läser jag rätt mycket fantastik i bokcirkeln jag är med i men också lite litterära klassiker samt gärna några Nobel/Augustpris-vinnare. Jag ser då ingen motsättning med att läsa både genrelitteratur och s k finlitterära böcker.  Allt som är bra tycker jag ska få en plats i min läslista och i min stora bokhylla.

12. Hur ser det ut där du skriver?

Svar; Det är väldigt olika. Den mest bekväma platsen är en öronlappsfåtölj med fotpall, antingen den i mitt hemmakontor i Lund med min bokhylla som utsikt, eller den framför brasan i huset på Österlen. Ny text skriver jag dock bäst på någon lugn skrivplats ute på något av stadens bibliotek eller ett halvtomt café eller en lugn och mysig hotellobby. Min farfars gamla skrivbord med utsikt ut genom fönstret sitter jag bara vid när jag ska redigera text efter att ha fått tillbaka den från lektören eller redaktören och behöver se allt på en stor skärm eller ha handskrivna kommentarer framme bredvid mig vid datorn.

 13. Har du någon speciell rutin du skriver efter? Tid på dagen eller när du kommer på något?

Svar; Historiskt har jag skrivit i perioder, gärna då hängt på NaNoWriMo, ett event där man skriver 30 dagar i rad. För mig blev det då oftast sent på kvällen, från 21.00 och till läggdags. Senare testade jag att skriva lite på luncher på något lugnt café eller satte mig i en hotellobby efter jobbet. Jag brukar bli sittande ett par tre timmar när jag väl börjar, då hinner jag ofta skriva råtext till en scen eller i bästa fall ett helt kapitel under den tiden. Och nej, jag väntar aldrig på att få inspiration och jag skriver inte anteckningar i skrivböcker eller i mobilen - jag sitter alltid vid min lilla laptop när jag ska skriva upp något. Om det känns trögt så kan jag läsa igenom den research eller planering jag har i datorn, och så skriver jag lite löst först om scenen innan jag börjar skriva den. Jag flödesskriver alltid när jag väl sitter och skriver själv texten. Jag skriver alltid i rätt ordning för det är ju så den ska läsas! Stannar inte upp för mycket under tiden, men lyssnar gärna på det jag skrivit efteråt innan jag slutar.

14. Har du något tips till den som vill börja skriva?

Svar; Läs mycket, både i den genre du vill skriva och bra skönlitterära böcker i allmänhet. Gå gärna en skrivkurs med praktiska skrivövningar så du tränar upp din förmåga att fantisera och formulera dig. Skriva noveller eller andra korta texter först som tar rimligt tid att få klara. Kolla upp lästips på böcker om skrivande och läs på mellan skrivperioderna. Skaffa dig en eller ett par skrivkompisar på sociala media eller där du bor - eller kanske fanns det några trevliga personer på skrivkursen du gick?

 15. Vilket blir nästa steg? Har du någon dröm?

Svar; Nästa mål är att avsluta min trilogi och ge ut tredje boken senast till Bokmässan 2024. Naturligtvis vill jag att en bredare publik ska läsa böckerna men översättning är en dröm så att trilogin kan lanseras utomlands. Målet med helt nya böcker efter det är mer oklart för mig just nu - ska jag skriva i andra genrer, kanske bredda målgruppen inom den genre jag redan skriver, eller ska jag skriva något helt annat, t ex en vanlig roman? Målet är givetvis också att bli ännu bättre som skribent.

16. Något citat du lever efter?

Svar; Mitt ständigt återkommande citat är det av Yoda från Star Wars Episode V, The Empire Strikes Back: "Do or do not - there is no try."  Det citatet har flera innebörder för mig: dels att faktiskt inte sätta upp mål i livet som du inte har kontroll över, det kommer bara göra dig bara besviken, men framförallt att följa din egna principer och att hålla löftena till andra i ditt liv.

17. Vilken klassiker tycker du man ska läsa?

Svar; Att välja en enda bok är svårt, men en som alltid känns aktuell är George Orwells 1984 som också har en hel del beröringspunkter med min egen bokserie. Här är några kända citat uttalade av partiet och Storebror i boken:

 - "Okunskap är styrka."

 - "Det är en vacker sak, förstörelsen av ord."

 - "Den som behärskar det förflutna, behärskar framtiden."

Facebook 

Instagram

Författarsida

Foto: Katriina Mäkinen

Ha en fortsatt trevlig dag!

Kram Nina

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

BOKSLÄPP maj 2024

INTRESSANTA BOKSLÄPP NU I MAJ!  📖 Jag har spanat på böcker som släpps nu i maj månad. 😍 Här är några av dem. *Den sista flytten  @histori...