torsdag 15 december 2022

Hett i hyllan- Tilly Trotter

Jag bara gissar nu, men jag tror inte jag är ensam om att ha en del böcker i hyllan som stått där i evinnerliga tider. Är det inte dags att de där, halvt, bortglömda böckerna får ta lite plats och synas? Jo, det tycker jag. Verkligen. Därför kommer de, en efter en dyka upp här varje torsdag under rubriken Hett i hyllan. Lite lagon tvetydigt, eller hur? Vad har du för dolda skatter i hyllan? Fler finns här hos Bokföring enligt Monika.

I dag har jag valt "Tilly Trotter" av Catherine Cookson. 

Från baksidan;

Sommaren 1837 har drottning Viktorias långvariga regering i England just börjar, en epok av gränslös prakt för de rika och gränslöst elände för de fattiga. Tilly Trotter växer upp i gruvdistriktet kring New Castle, ett helvete på jorden för män, kvinnor och barn.

Tilly är sexton år och okysst, en gänglig pojkflicka som flänger omkring på ängarna vid farföräldrarnas torp. Ändå står det klart för alla att det är något särskilt med flickan. Hon är överbegåvad, och det är farligt i en omgivning som hennes. Viskningarna kring Tilly växer, och när farföräldrarna rycks bort från henne står hon oskyddad för anklagelsen: Tilly är en häxa... Nu blir Tilly ensam, men hon får hjälp från dem som inte borde orka hjälpa. Hos människorna i gruvan får Tilly lära sig livets botten lösa grymhet, men egendomligt nog är det också härifrån som räddningen för henne så småningom kommer...

Ha en fortsatt trevlig dag!

Kram Nina 

2 kommentarer:

  1. Catherine Cookson har jag läst en annan bok av, men det var väldigt längesedan. Den var inte riktigt min genre.

    SvaraRadera
  2. Titeln låter så bekant, men jag känner inte igen boken. Har den filmatiserats kanske? Eller blandar jag bara ihop den med något annat?

    SvaraRadera

BOKSLÄPP maj 2024

INTRESSANTA BOKSLÄPP NU I MAJ!  📖 Jag har spanat på böcker som släpps nu i maj månad. 😍 Här är några av dem. *Den sista flytten  @histori...