onsdag 21 december 2022

Väninnor-Väninnornas jul

"Väninnorna-väninnornas jul" av Lisa Kleypas utgiven av Bokförlaget Polaris. Året är 1845. Den stilige och framgångsrike amerikanen, Rafe Bowman åker till England för att fira jul och träffa en lämplig fru- den kvinna som föräldrarna har valt ut. Trots att Natalie är vacker och trevlig, kan han desvärre inte känna mer än vänskap dem emellan. Men när han träffar sin blivande frus sällskapsdam, Natalies kusin Hannah, träffar amors pilar honom. Hon har allt han önskar sig. Hannah själv gör allt för att inte falla för den lömske förföraren. Hon försöker avvisa honom. Det är ju meningen att han ska gifta sig med hennes kusin. Men medan förberedelserna inför julbalen pågår för fullt på godset, kommer de allt närmare varandra. Men vad kan de göra? Rafes föräldrar hotar att göra honom arvlös om han inte fullföljer det arrangerade bröllopsplanerna. Något som Hannah inte vill låta honom göra. Men när de fyra väninnorna får reda på Rafes och Hannahs känslor för varandra bestämmer de sig för att lägga sig i. Kan de göra något för att underlätta för det förälskade paret? 

Wow, vilken underbar kärleks roman! Jag har tyvärr inte läst de andra delarna i serien om Arabella, Lillian, Evie och Daisy. Den här boken innehåller allt en ljuvlig kärleksroman ska innehålla. Jag gillar verkligen denna typ av bok. En man som är beredd att offra allt för sin kärleks skull. Jag uppskattar de rappa och fyndiga replikerna mellan de olika karaktärerna. Jag gillar också de fina miljöbeskrivningarna och de olika karaktärerna i boken. Jag hade gärna firat jul där på godset! Så mysigt med julbal och slädturer, brasor i öppna spisar, släkt och goda vänner, barn som leker och busar, och framför allt en stor gnistrande julgran. Den karaktär jag uppskattade mest är Hannah, som ger sig tid att läsa för barnen varje kväll. Det är också roligt att följa de olika parens kärleksbekymmer och deras humoristiska gnabbande. Boken slutar på det bästa sättet och jag hade gärna läst mer om väninnorna. Denna härliga roman tar slut alldeles för fort. Även bokomslaget är väldigt fint. Boken får ❤❤❤❤❤/5.

Mitt favorit ställe ur boken;

"Du ser inte riktigt glad ut, Arthur. Är det något som har hänt?" 

Han nickade. " Jag lekte med något jag inte fick och nu när jag inte det och kommer att straffas för det."

"Vad är det?" frågade hon vänligt. "Var lekte du?" 

"Jag kan visa." Ivrigt tog han hennes hand och drog iväg med henne. 

Hannah följde villigt med. "Vart ska vi?" 

"Julgranen." 

"Vad bra. Jag var just på väg dit." 

Arthur ledde henne genom balsalen och som tur var för dem båda, var den tom. Julgranen var verkligen stor och glittrade av alla dekorationer och godsaker på den nedre delen, medan den övre halvan fortfarande inte var pyntad. 

"Är det något som har fastnat i granen?" frågade Hannah förvirrat. 

"Ja, miss, här." Han pekade på en gren högt ovanför deras huvuden. 

"Jag ser inte något...Åh herre Gud vad är det?"

Något mörkt och hårigt hängde från en gren, något som liknade ett fågelbo. Eller en död gnagare.

"Det är Bowmans hår."

Hanna spärrade upp ögonen. "Hans tup'e? Men varför...Hur..."

"Alltså, när jag såg honom ligga på soffan i biblioteket och att hans hår hade fallit av tänkte jag att det kunde vara roligt att leka med." förklarade Arthur sakligt. "Jag sköt med min leksakskattapult, men så kom den för långt upp i julgranen och nu når jag den inte. Jag tänkte verkligen sätta tillbaka den på nr Bowmans huvud innan han vaknade!" Han såg hoppfullt på henne. "Kan ni få ner den?" 

Vid det här laget hade Hannah vänt sig bort och begravt ansiktet i händerna, hon skrattade så mycket att hon knappt kunde få luft. "Jag borde inte skratta", flämtade hon." Åh, jag borde verkligen..."

Men ju mer hon försökte hålla tillbaka skrattet, desto värre blev det, tills hon fick torka tårarna på ärmen. När hon hade lugnat sig en smula, såg hon på Arthur som rynkade pannan mot henne och det fick henne nästan att börja skratta igen. Med en möjlig bestraffning i sikte, tyckte han inte det var lika roligt. "Jag är ledsen", lyckades hon få fram. "Stackars Arthur. Stackars mr Bowman! Ja, jag ska göra vad jag kan för att få ner den."

Håret måste föras tillbaka, inte bara för Arthurs skull, utan även för att rädda mr Bowman från att skämma ut sig. 

Från baksidan;

Julen står för dörren och den stilige och framgångsrike amerikanen Rafe Bowman har kommit till London för att uppvakta lord och lady Brandfords vackra och välartade dotter Natalie. Om Rafe spelar sina kort rätt kan det hela bli ett lämpligt och eftertraktat parti för alla inblandade. Men Amors kollar söker sina egna vägar och låter sig inte styras av societetsregler. Och när de fyra väninnorna, en gång kända som tankebanorna, dessutom blandar sig i leken kan vad som helst hända.

Att vinna en kvinnas hjärta visar sig vara mer komplicerat än Rafe Bowman förutsett, i synnerhet för en man som är van vid att få allt han pekar på. Men julen är en tid för mirakel, en tid då även den mest inbitne cyniker kan förvandlas till en romantiker och då den blygaste viol kan slå ut och bli en passionerad ros.   

Ha en fortsatt trevlig dag!

Kram Nina

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Utan oss

"Utan oss" av Susanne Sundling utgiven av Lava förlag . Johan och Annikas barn har nu lämnat boet, och Annika försöker nu vänja ...