fredag 2 december 2022

Fem en fredag v. 48: Förberedelser

I fem en fredag funderar Elisa Matilda på frågor som handlar om förberedelser inför julen-fler förslag hos ElisaMatilda

1. Hur förbereder du för julen inför första advent?

Svar; Jag pyntar alltid köket allra först. Sedan bakar jag alltid något gott till familjen. Detta året bakade jag kaffe och pepparkaks mums. En variant av kärleksmums. Jag hittade ett recept på nätet.

2. Finns det något du alltid måste göra inför jul?

Svar; Jag bakar alltid pepparkakor med barnen. 

3. Vad har du kvar att göra inför julen?

Svar; Massor.

4. Ordnar du hembakat eller färdigköpt julbak/godis?

Svar; Det brukar bli både och. Åtminstone julgodis. Jag köper inga bakverk utan bakar själv. 

5. När kommer granen in i värmen? 

Svar; Det brukar bli runt den 20e. Det är underbart när den står färdigklädd och fin. 


Ha en fortsatt trevlig dag!

Kram Nina 

6 kommentarer:

  1. Pepparkaksmums låter riktigt gott faktiskt. Älskar kärleksmums så jag tror att jag hade gillat med pepparkakssmak också.


    http://hannaskrypin.se

    SvaraRadera
  2. en mysig årstid, maken har gjort pepparkakshus om årets händelse, men nu har barnen tagit över med barnbarn.

    SvaraRadera
  3. pepparkaksbak med barn brukar vara jätteroligt. jag kommer också att baka matbröd till julhelgen. alla gillar det hembakta och själv vill jag ha ett visst grovt bröd till skinkan

    SvaraRadera
  4. Det är härligt med jul och förberedelserna inför den. Men det gäller att ta det lilla lugna, och inte stressa ihjäl sig. Trevlig helg!

    SvaraRadera
  5. Ska ta mig samman och baka något! Sockerkaka med äpplen brukar vara populärt. Pepparkaksmums låter inte dumt det heller.

    SvaraRadera
  6. Jag skäms att säga, men har aldrig bakat med min dotter, ens när hon var liten. Jag jobbade jämnt, knappt man hann pusta ut när julaftonen kom. Nu har vi två småttingar i familjen, hoppas de får baka med sin mamma istället.

    SvaraRadera

BOKSLÄPP maj 2024

INTRESSANTA BOKSLÄPP NU I MAJ!  📖 Jag har spanat på böcker som släpps nu i maj månad. 😍 Här är några av dem. *Den sista flytten  @histori...