torsdag 8 december 2022

Hett i hyllan-Den tyska flickan


Jag bara gissar nu, men jag tror inte jag är ensam om att ha en del böcker i hyllan som stått där i evinnerliga tider. Är det inte dags att de där, halvt, bortglömda böckerna får ta lite plats och synas? Jo, det tycker jag. Verkligen. Därför kommer de, en efter en dyka upp här varje torsdag under rubriken Hett i hyllan. Lite lagon tvetydigt, eller hur? Vad har du för dolda skatter i hyllan? Fler finns här hos Bokföring enligt Monika.

I dag har jag valt "Den tyska flickan" av Armando Lucas Correa

Från baksidan;

Unga Hannah Rosenthal levde ett sorglöst liv innan allt förändrades. Men nu, 1939, är Berlins gator draperade med röd-vit-svarta flaggor, hennes familjs ägodelar fraktas bort och de är inte längre välkomna på platser som tidigare känts som hemma. Hannah och hennes bästa vän Leo Martin sluter en pakt: vad framtiden än har i sitt sköte, så ska de möta den tillsammans. 

Nytt hopp anländer när familjerna Rosenthal och Martin lyckas få visum till Kuba  och avseglar med lyxångaren M/S St. Louis mot Havanna. Men snart börjar det gå illavarslande tyckte om Kuba. Från ena dagen till nästa verkar det fartyg som var deras räddning förvandlas till deras undergång .

Sjuttiofem år senare, i New York, får tolvåringar Anna Rosen ett egendomligt paket från en okänd släkting på Kuba. Anna och hennes mamma beslutar sig för att resa till Havanna för att ta reda på sanningen om familjens  mystiska och tragiska förflutna. 


Ha en fortsatt trevlig dag!

Kram Nina 

3 kommentarer:

  1. Den har jag läst och jag tyckte om den. Berättar en del av vår historia som inte jag kände till alls.

    SvaraRadera
  2. Den har jag hört väldigt mycket gott om!

    SvaraRadera
  3. Den här har jag läst och gillat!

    SvaraRadera

BOKSLÄPP maj 2024

INTRESSANTA BOKSLÄPP NU I MAJ!  📖 Jag har spanat på böcker som släpps nu i maj månad. 😍 Här är några av dem. *Den sista flytten  @histori...