onsdag 18 september 2024

Författarintervju med Lill Viljesten

Denna författarintervju belyser Lill Viljesten, som jag inte läst någonting utav hittills. Men jag är väldigt sugen på att läsa något hon skrivit nu. Jag tycker det är spännande att lära känna nya författare. Gör inte ni? Tack Lill för att du ville delta i min intervju! 

1. Hur många böcker har du skrivit?

Svar; Jag har gett ut tre stycken böcker. Har nu i augusti haft boksläpp på min roman Rock'n'roll-valsen. Sedan har jag tidigare givit ut två barnböcker, Kasper i Cappe Kartongs värld och Cappe Kartong räddar tomtens jul. De har en underton av återbruk, kartonger, askar och lådor som flyr till skogs undan all släng-hysterin. Jag har skrivit desto fler, som ligger och väntar att få bli redigerade. (ca: 13 st.)

2. Vem är Lill Viljesten? (Lite allmänt om dig själv).

Svar; Vem är Lill Viljesten? Jo, jag är en kreativ person. Redan som barn började jag skapa. Det blev också mitt självklara yrkesval, som formgivare/designer inom textil och mode. Numera lever jag pensionärsliv och allt vad det innehåller. Men jag fortsätter skapa konst-inspirerade kläder, främst använder jag återbruk av denim. Senast hade jag en utställning i augusti på Galleri Riddaren i Gamla stan i Stockholm. Använder även andra material, skinn, mocka, fuskpäls, tyger som jag hittar på olika loppisar och utförsäljningar.

3. Hur fick du idén till din debutroman?

Svar; Idén föddes efter att jag utsattes för en händelse i slutet av nittonhundraåttiotalet.

4. Hur gammal var du när du skrev din debutroman?

Svar; Jag började skriva på händelsen när jag var 43 år. Sedan har jag skrivit om manuset cirka 12 gånger. För att i år 2024 publicera Rock'n'roll-valsen.

5. Vad har du fått för respons av din omgivning?

Svar; Mycket bra. Många blir gripna av berättelsen och jag har flera som redan uttryckt hur svårt det är att sluta läsa. Som jag tolkar som en bladvändare. Nu är det så nyligen den kom ut så jag får vänta på fler reaktioner.

6. Hur har livet förändrats sedan du började skriva?

Svar; De förändringar som skett, är att livet har gett mig nya och värdefulla vänskaper, som även de är inne i skrivandet.

7. Var det lättare att skriva bok nr två?

Svar; Jag kan nog svara så här på den frågan. Ju mer jag skriver desto lättare finner jag mitt sätt att skriva. Jag skrev mina barnböcker först. För att sedan hoppa mellan olika manus när det gäller mina romanprojekt. Jag skriver om och redigerar otaliga gånger.

8. Skriver du på något nytt och berätta gärna lite om den?

Svar; Jag har tre manus så gott som färdigskrivna. Det är en släktsaga som tar sin början på 1887 och fortsätter till våra dagar. Man får följa tre generationer. Innehållet handlar mycket om relationer mellan familjeförhållanden. Hur beteenden går i arv till familjemedlemmar, både subtila och mer synliga. Jag planerar att under kommande år ha boksläpp av dem.

9. Har du några andra intressen?

Svar; Mina intressen är många. Förutom att jag utnyttjar min kreativa sida till fullo, heminredning, måla, textila tekniker, stickar och virkar, så är matlagning något jag gärna ägnar mig åt. Gillar att vistas i skogen och ta vara på allt vad den kan bidra med när det gäller ätbart.

10. Har du något annat arbete förutom författare?

Svar; Jag är pensionär. Men jag driver mitt förlag, Aktiebolaget Viljesten Text Bild Textil, som innefattar så gott som alla mina huvudsakliga intressen. 

11. Läser du mycket själv och i så fall vad?

Svar; Läser en hel del. Främst gillar jag relationsromaner i alla former. Biografier. Historiska romaner. En och en annan bra deckare slinker igenom mellan varven.

12. Hur ser det ut där du skriver?

Svar; Min dator följer mig där jag går. Skrivbordet, sängen, soffan, och även köksbordet. Det händer också att jag drar mig ut till ett kafé för att sitta och skriva. Kan även på promenaderna stanna till och skriva i telefon, en notis om en idé eller mening som dyker upp i huvudet. Har även förmånen att kunna åka utomlands flera månader i sträck och skriva. 

13. Har du någon speciell rutin du skriver efter? Tid på dagen eller när du kommer på något?

Svar; Inga alls skulle jag säga. Men är mest produktiv och koncentrerad på förmiddagen fram till lunch.

14. Har du något tips till den som vill börja skriva?

Svar; Tipset skulle i så fall vara, skriv, strunta i hur det låter när du läser högt, man kan ändra på allt, inte bara en gång utan hur många gånger som helst. Jag fick ett råd en gång som jag gärna låter gå vidare. Skriv med stängd dörr (det vill säga, låt allt som flödar komma ut), och redigera sedan med öppen dörr.

15. Vilket blir nästa steg? Har du någon dröm?

Svar; Min plan är att skriva och ge ut mina böcker. Att kunna göra det förutsätter att jag får behålla min hälsa, det är min dröm.

16. Något citat du lever efter?

Svar; Gör alltid det du själv tycker är roligt. 

17. Vilken klassiker tycker du man ska läsa?

Svar; Det finns många. Men någon jag själv läser med jämna mellanrum är Per Anders Fogelströms Stockholm Svit, Mina drömmars stad. 

Vilhelm Mobergs böcker. Moa Martinson.     


Tack Lill för att du ville delta i min intervju! 

Ha en fortsatt trevlig dag!

Kram Nina 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Skuggreglerna

"Skuggreglerna" av Greta Boström utgiven av Raben&Sjögren . För barn 9-12 år. Bokrecension; Vi får lära känna Lo, som precis ...