måndag 9 september 2024

Författarintervju med Mats Fors

Jag har intervjuat Mats Fors. Jag har dessvärre inte hunnit läsa någon av alla hans böcker, men nu blir jag så klart intresserad att göra det. Tack Mats för att du ville delta i min intervju. 

1. Hur många böcker har du skrivit?

Svar; Räknar man ISB-nummer, och det är väl ett rimligt sätt att räkna, så är jag uppe i 16 böcker om jag räknar med den bok som kommer ut i höst – Andros resor.

2. Vem är Mats Fors? (Lite allmänt om dig själv).

Svar; Finlandssvensk som bor växelvis mellan Ekerö utanför Stockholm och Österö i Finland. Gift och har två vuxna barn och sedan har jag nyss blivit farfar. Stort! En bakgrund som journalist och de ränderna går väl aldrig riktigt ur. Försörjer mig på att skriva manus till interaktiva utbildningar för att skaffa mig möjlighet att skriva på mina egna projekt.

3. Hur fick du idén till din debutroman?

Svar; Den kom till mig. Jag hade gjort research och arbetat en del med manuset till spelfilmen Svarta nejlikan, där Michael Nyqvist gestaltade diplomaten Harald Edelstam. När det var gjort satt jag med en massa research som jag tyckte att jag måste göra något med, så jag skrev en biografi om Harald Edelstam. Jag var ganska nöjd med den, förutom avsnittet om hans insats i Norge under andra världskriget. Det gick en massa skrönor om hans bravader, men ganska lite gick att belägga med tillförlitliga källor. Då skriver jag väl fiktion på det tänkte jag. Jag visste redan från början att det fanns underlag till en roman-trilogi. De två första romanerna är utgivna – Natt över Oslo och Kodnamn Mörkermannen. Den tredje romanen, med arbetstitel Ängeln på Victora Terrasse, finns än så länge bara som en skiss.

4. Hur gammal var du när du skrev din debutroman?

Svar; Jag tänker ge två svar på den frågan. Jag var 28 år när min första bok kom ut – Vapenkrämarna, som var en reportagebok. Jag romandebuterade (Natt över Oslo) när jag var 57 år.

5. Vad har du fått för respons av din omgivning?

Svar; Nu skriver jag inte för att bli uppmärksammad, utan för att jag känner ett inre tvång att berätta just den här historien. Men visst blir jag glad när någon tackar mig för att jag gestaltade en oberättad historia eller när en recensent tycker att jag skriver bra, att jag har en egen röst. 

6. Hur har livet förändrats sedan du började skriva?

Svar; För mig är skrivande ett sätt att leva, att förstå och göra livet hanterligt. Jag har svårt att tänka mig ett liv utan skrivandet.

7. Var det lättare att skriva bok nr två?

Svar; Jag vill tro att jag blir en bättre författare för varje bok jag skriver, att jag lärt mig något viktigt på resan. Men det blir inte lättare eftersom det med varje nyvunnen kunskap dyker upp nya komplikationer, nya svåra val. För skrivandet är ju i hög utsträckning en fråga om att välja – både ord, perspektiv och struktur. Sedan har ju varje bokprojekt sina egna utmaningar.

8. Skriver du på något nytt och berätta gärna lite om den?

Svar; Mitt problem är att jag har allt för många projekt på gång samtidigt. Jag behöver välja och fokusera. Boken om min farfar (Andros resor) kommer ut i höst och då har jag slutfört det projektet. Sedan måste jag bestämma mig för vilket bokprojekt jag ska lägga min tid och kraft på. Jag skulle gärna skriva en fortsättning på min barnbok ”Silverräven på Storskäret”, men det förutsätter att Mathias Ala-Kojola som gjorde illustrationerna till den första boken också har tid och möjlighet. Jag behöver också slutföra Svarta nejlikan-trilogin. Jag har ramverket nästa roman klart för mig, men det kommer ut en bok om Anne-Marie Breien i höst som jag gärna vill ha med mig i researchen. För det är Anne-Marie som är ”Ängeln på Victoria Terrasse” i fiktiv gestaltning. Sedan har jag ett gammalt projekt som ligger och ”skräpar”. Det är en samling noveller och kortberättelser som har arbetsnamnet ”Sjörök – berättelser från en kust”. Det måste jag också förr eller senare ta itu med.

9. Har du några andra intressen?

Svar; Det enkla svaret är havet, som aldrig slutar att fascinera mig. Jag är en ganska habil fiskare och tillbringar mycket tid på havet. Sedan behöver jag mycket tid för att vegetera, att gå omkring och fundera på litterära dilemman, och det gör jag bäst när jag utför praktiska, fysiska saker, som att hugga ved eller bygga.

10. Har du något annat arbete förutom författare?

Svar; Jag försörjer mig på att skriva manus till digitala, interaktiva utbildningar. Författandet är bara en hobby som för de flesta författare.

11. Läser du mycket själv och i så fall vad?

Svar; Jag förstår egentligen inte frågan. Hur ska man kunna skriva utan att läsa mycket? Jag är nog ganska konservativ i mina läsval. Jag tycker att mycket av det som ges ut i dag är konsumtionslitteratur utan något större litterärt värde. Dessutom är jag en ”omläsare”. Vissa böcker har jag nog läst en tre, fyra gånger. För mig har det varit ett sätt att lära mig hur man skriver – hur de som kan gör. Det är några författare, som skriver på det svenska språket, som har ett speciellt rum i mitt hjärta som Kerstin Ekman, Klas Östergren, Tove Jansson och Pär Lagerqvist. När det gäller berättarteknik är det några författare som det är svårt att komma förbi: Ernest Hemming, Marguerite Duras och John Steinbeck för att nämna några.

12. Hur ser det ut där du skriver?

Svar; Det varierar, men jag är inte en sådan författare som skriver ett kapitel på en flygplats i väntan på att flighten ska avgå. Jag har nog ett stort behov av ensamhet och en kontrollerad ljudbild. För att hamna i rätt stämning har jag speciella spellistor som jag använder mig av. Men jag har märkt att jag skriver bäst på Österö med havets obrutna horisont utanför fönstret och till ljudet av havets andning.

13. Har du någon speciell rutin du skriver efter? Tid på dagen eller när du kommer på något?

Svar; Ja, det var det där med musiken då. Sedan är jag en nattsuddare så det blir mycket nattarbete. Dessutom behöver jag omväxling. Jag har nog fått mina bästa idéer när jag gör praktiska, fysiska saker. 

14. Har du något tips till den som vill börja skriva?

Svar; Sätt i gång och skriv – vägen uppstår medan du skriver. Och var uthållig. Författaren Väinö Linna har sagt att en författarens främsta tillgång är bra sittfläsk. Så stanna kvar när orden trilskas. De kommer om du bara har uthållighet. Och kommer de inte så är det bara att göra ännu mera research för då vet du inte tillräckligt mycket om det du vill skriva om. Sedan ska man ju inte glömma att skrivandet är ett hantverk och det skadar inte att läsa någon av de uppsjö av böcker som finns i ämnet. För mig har böckerna Konsten att läsa och skriva (Olof Lagercrantz) och Att skriva – en hantverkares memoarer (Stephen King) haft stor betydelse.

15. Vilket blir nästa steg? Har du någon dröm?

Svar; Drömmen är väl att jag skulle kunna leva på mitt författarskap. Få förunnat, men det är väl det alla författare drömmer om.

16. Något citat du lever efter?

Svar; Live and let live

17. Vilken klassiker tycker du man ska läsa?

Svar; Den här listan kunde ju bli hur lång som helst. Men jag tar ett axplock. Kerstin Ekmans Händelser vid vatten, Klas Östergrens Gentlemen, Pär Lagerqvists Dvärgen, Tove Jansson Sommarboken, Ernest Hemmingway Den gamla och havet, Marguerite Duras Smärtan och Hjalmar Söderberg Den allvarsamma leken. Sedan kan man ju läsa i princip allt av de ryska klassikerna för att rusta sig som författare.


Tack Mats för att du vill vara med i min 

intervju! 

Kika gärna in på Mats egen hemsida här

Ha en fortsatt trevlig dag! 

Kram Nina 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Skuggreglerna

"Skuggreglerna" av Greta Boström utgiven av Raben&Sjögren . För barn 9-12 år. Bokrecension; Vi får lära känna Lo, som precis ...