söndag 22 september 2024

Författarintervju med Yvette Klang

Denna författarintervju belyser Yvette Klang, som är en ny författare för mig. Jag ser fram att läsa hennes böcker i framtiden. Tack Yvette för att du ville delta i min intervju och för intressanta svar. 

1. Hur många böcker har du skrivit?

Svar; Fyra utgivna, varav en novellsamling, Mörker, en uppdaterad version av den, Mera mörker, och två kortromaner, Trinitet och Vilda.

2. Vem är Yvette Klang? (Lite allmänt om dig själv).

Svar; Jag är en introvert tant som bor på vackra ön Tjörn med mina två gamla hundar, Nelson och Gandhi. 

3. Hur fick du idén till din debutroman?

Svar; Den första idén till det som blev Trinitet är inte alls så som det sedan blev, men jag hade en tanke om att skriva en historia i västkustmiljö med en ordentlig tvist och den hade jag klar för mig. Vilken den tvisten är kan jag inte berätta (pga spolier), det får man läsa i boken! 

4. Hur gammal var du när du skrev din debutroman?

Svar; Runt 50 år. Jag började skriva på allvar ganska sent och för inte så länge sedan. 

5. Vad har du fått för respons av din omgivning?

Svar; De flesta i min omgivning tycker det är kul att jag skriver. En del tycker jag är modig och andra pratar inte så mycket om det alls, beroende på hur intresserade de är av läsande och skrivande. 

6. Hur har livet förändrats sedan du började skriva?

Svar; Jag har mycket mindre tid och ork till andra saker, träffar knappt folk längre, men har också fått helt nya vänner och sammanhang genom skrivandet. Det är intressant, utvecklande och roligt! Skrivlivet bjuder på många oväntade överraskningar, de flesta väldigt positiva!

7. Var det lättare att skriva bok nr två?

Svar; Jag skriver ofta på flera manus samtidigt, både romaner och noveller, så jag har inte så tydlig uppfattning om det om jag ska vara ärlig (eller så är mitt minne kort!). Mina böcker är ofta intrigbaserade, så det är mycket klurande kring själva storyn för att den ska bli trovärdig och Vilda är ju en helt annan historia än Trinitet. Men kanske lite lättare. Förhoppningsvis lär jag mig hantverket mer och mer.

8. Skriver du på något nytt och berätta gärna lite om den?

Svar; Jag skriver på ett suggestivt spänningsmanus med skräckinslag, Av Guds nåd, och ett spänningsmanus av pusseldeckarkaraktär, Jag såg att det var du, som strax är färdiga. Sedan skriver jag på en fantasytrilogi om Midlunda ihop med min son, där första delen nått råmanusform och synopsis finns för de andra två delarna. Och så har jag en feelgoodliknande idé, en mindfuckhistoria och lite annat smått och gott i byrålådan. Men först ska jag få klart de två nästan färdiga manusen!

9. Har du några andra intressen?

Svar; Jag läser mycket, tränar och gillar att vara ute i naturen med mina hundar. Målar och gör andra kreativa saker, lägger gärna pussel, kollar film, bakar surdegsbröd och experimenterar i köket. Sånt som går att klämma in i skrivlivet!

10. Har du något annat arbete förutom författare?

Svar; Sedan ett par år tillbaka pluggar jag litteraturvetenskap och kreativt skrivande på heltid, så jag är student. Både pluggandet och skrivandet är ganska krävande för hjärnan, så det är inte en helt optimal kombination, men det funkar. I vissa perioder blir det mer plugg och i andra mer skrivande.

11. Läser du mycket själv och i så fall vad?

Svar; Ja, jag läser ganska mycket, gärna ett par böcker samtidigt, ofta en på engelska och en på svenska. Läser väldigt blandat, men är över lag mindre förtjust i genrelitteratur som deckare och feelgood, även om det finns bra sådana också. Just nu läser jag Demon Copperhead av Barbara Kingsolver och Hökens avkomma av Hans Carstensen (en bra deckarserie!).

12. Hur ser det ut där du skriver?

Svar; Jag tänker att jag ska skriva vid mitt skrivbord, men det blir lika ofta i soffan, sängen, köksbordet, ute på altanen... Jag gillar variation! Att kaffekoppen är med är viktigast!

13. Har du någon speciell rutin du skriver efter? Tid på dagen eller när du kommer på något?

Svar; Effektivast är jag på förmiddagen, men det kan bli när som helst, när inspiration och motivation dyker upp. Eller när deadline närmar sig... Helt fasta rutiner funkar dock dåligt för mig, tycker de dödar livslusten på något sätt.

14. Har du något tips till den som vill börja skriva?

Svar; Utforska novellformatet! Det är ett väldigt trevligt format där man har goda chanser att nå i mål med sin historia, men som ändå ställer krav på en god historia. Läs noveller, se hur de är uppbyggda, hitta din berättelse och börja skriv! Det behöver inte bli bra, bara skriv!

15. Vilket blir nästa steg? Har du någon dröm?

Svar; Att få färdigt de två pågående manusen är nästa steg och drömmen är att något av dem, eller båda, antas av något stort, traditionellt förlag. Sedan skulle jag vilja bestiga Kebnekaise, men det är ju en helt annan dröm!

16. Något citat du lever efter?

Svar; "Endast döda fiskar flyter med strömmen."

17. Vilken klassiker tycker du man ska läsa?

Svar; Mary Shelleys "Frankenstein" är en klassiker som jag läser om lite då och då, så den kan jag rekommendera. 



Tack Yvette för att du ville delta i min 

intervju! 

Ha en fortsatt trevlig dag! 

Kram Nina 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Kärlekens bakgata

"Kärlekens bakgata" av Anna Laestadius Larsson , utgiven av Piratförlaget . Bokrecension; Vi får både en tidsresa och en historie...