onsdag 11 september 2024

Författarintervju med Mattias Kronstrand

Här kommer en författarintervju med Mattias Kronstrand. Jag har barnboken Moster Bedas Bid'e här hemma av författaren, som jag läser för min yngsta dotter. Recension kommer inom kort. Tack Mattias för att du ville delta i min intervju. 

1. Hur många böcker har du skrivit?

Svar; Nio har jag lyckats skrapa ihop.

2. Vem är Mattias Kronstrand? (Lite allmänt om dig själv).

Svar; En lagom tjock man i sina bästa år (som Karlsson sade), he he. Det och en nyfiken skrivande trebarnsfar med en fot i naturvetenskapen (jobbar på Nationellt forensiskt centrum) och en i skönlitteraturen. Jag har alltid skrivit. Får fler idéer än jag hinner förverkliga. Frilansar därför också som copywriter.

3. Hur fick du idén till din debutroman?

Svar; Jag och mina barn var mycket i parken och lekparken där vi bodde (och fortfarande bor). Där finns många kajor. Jag började berätta godnattsagor för dem om kvällarna, hur kajorna också ville gunga och åka rutschkana.

4. Hur gammal var du när du skrev din debutroman?

Svar; 39 år (2009). Ville bli publicerad innan 40 😊

5. Vad har du fått för respons av din omgivning?

Svar; Jag har fått mycket positiv feedback genom åren. Märker att min poesi berör människor. Dessa påhejare är så viktiga för oss skapande människor 😀

6. Hur har livet förändrats sedan du började skriva?

Svar; När jag började följa min dröm fick livet en större mening. Jag djupnade och började se livets storhet tydligare. Jag tror att vi är ämnade för olika saker. Jag ska skriva.

7. Var det lättare att skriva bok nr två?

Svar; Nja, inte lättare, men inte svårare heller. Kanske lite lättare eftersom min hjärna hade börjat ställa in sig på att hitta på saker. Den hade blivit medveten om ett nytt mode - ett skaparmode jag inte sett lika tydligt tidigare, men nu när jag var/skulle bli författare lossnade kreativiteten.

8. Skriver du på något nytt och berätta gärna lite om den?

Svar; Jag skriver ständigt dikter och påbörjar gärna skrivprojekt (som sedan ligger i lager). Men ett projekt som främst får min uppmärksamhet är en fragmentariskt berättad relationsroman om livet, döden och kärleken däremellan.

9. Har du några andra intressen?

Svar; Jag tycker om att bli berörd och konsumerar kultur i måna former. Går på konserter (gärna klassiska), teater och ser på film. Fotograferar gärna och springer en del.

10. Har du något annat arbete förutom författare?

Svar; Jag jobbar som forensisk laborant på Nationellt forensiskt centrum (Polisens kriminaltekniska laboratorium) och så frilansar jag som copywriter och skribent.

11. Läser du mycket själv och i så fall vad?

Svar; Ja, sedan jag började lyssna på böcker* hinner jag plöja en del när jag gör något annat - promenerar till jobbet eller lagar mat. Läser det mesta utom deckare och SiFi.

*Det bär mig lite emot att använda strömningstjänster eftersom författaren får så mycket mindre betalt där, men (intalar jag mig) jag hinner läsa en hel del och författaren får något istället för inget.

12. Hur ser det ut där du skriver?

Svar; Jag skriver ofta i mellanrummen. När idéerna kommer fångar jag dem i mobilens anteckningsapp. Sedan sätter jag mig ner, vid mitt skrivbord hemma, på lantställets altan med utsikt över sjön eller på ett bibliotek eller allmänt coworking space.

13. Har du någon speciell rutin du skriver efter? Tid på dagen eller när du kommer på något?

Svar; Jag planerar in tid eftersom jag har ett ”vanligt jobb”. Bäst är på förmiddagen eller tidig eftermiddag. Förr kunde jag använda sena kvällar, men numer är jag för trött då.

14. Har du något tips till den som vill börja skriva?

Svar; Avsätt en speciell tid för att skriva och ta dig ”omaket” att skriva ner idéerna när de kommer även om det stoppar upp det du annars håller på med.

15. Vilket blir nästa steg? Har du någon dröm?

Svar; Drömmen är (förstås) att kunna leva mer på mitt skrivande. Att kunna styra min tid mer. Nästa grej jag har på gång är att arrangera poesikvällar tillsammans med ett hotell i Linköping – en kombo med AW som kommer heta PÖL (Poesi och Öl i Linköping).

16. Något citat du lever efter?

Svar; ”Momento mori” – Kom ihåg att du är dödlig. Det är nu vi lever. Jag måste göra det jag vill nu. Jag har skrivit en dikt som heter så.

”Det mesta är inte så viktigt” – mitt eget. Min första diktsamling heter så. Det är egentligen samma innebörd som första citatet.

17. Vilken klassiker tycker du man ska läsa?

Svar; Doktor Glas – en tidlös roman som behandlar vår eviga längtan efter kärlek.


Tack Mattias för att du ville delta i min 

intervju! 

Ha en fortsatt trevlig dag! 

Kram Nina 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Skuggreglerna

"Skuggreglerna" av Greta Boström utgiven av Raben&Sjögren . För barn 9-12 år. Bokrecension; Vi får lära känna Lo, som precis ...