måndag 16 september 2024

Författarintervju med Elin Östberg

Denna författarintervjun handlar om Elin Östberg, som snart ger ut sin andra bok. Den kommer att släppas nu under hösten. Jag har hennes första bok här hemma och ser fram emot att läsa den. Tack Elin för att du ville delta i min intervju och tack för dina spännande svar. 

fotograf Sofia Svensson Hagnell
fotograf Sofia Svensson Hagnell
)1. Hur många böcker har du skrivit?

Svar; Jag har gett ut en bok "Linnéa och Heliangänget: Kristallstaven" hösten 2023 via Visto förlag. Den finns även som ljudbok inläst av Josefine Myrhill. 🏔🌲🐈

Nu kommer snart min nästa bok "Drakvännerna: Svartimus och Draksystrarna" via Visto förlag. Den är inskickad för sättning och kommer ut senare i höst om allt går som planerat. 🐲🐉✨

Boken om Linnéa har illustrationer från en akvarellmålning som Thorbjörn Wallentin har skapat.

Boken om Svartimus är illustrerad av Emma Billgren Söderström.

2. Vem är Elin Östberg? (Lite allmänt om dig själv).

Svar; Jag bor med min make och våra två pojkar 4 och 7 år i Mörsil i Jämtland. 

Jag är utbildad socionom och bibliotekarie.

Mina hobbies är att skriva, sjunga i kör, spela tvärflöjt och att vara ute i naturen. Vi har två Jämthundar. 

Jag besöker gärna södra Sverige för att träffa mina föräldrar, syskon och vänner där nere. Jag är född i Stockholm och uppvuxen i Småland och Skåne.

3. Hur fick du idén till din debutroman?

Svar; Jag ville tillägna en bok till min släkting Linnea som bor utomlands med sin mamma. Linnea var ofta sjuk som liten vilket Linnéa i min bok också är.

4. Hur gammal var du när du skrev din debutroman? 

Svar; Jag var i trettioårsåldern när jag började skriva boken om Linnéa.

5. Vad har du fått för respons av din omgivning?

Svar; Många har tyckt om min bok och flera har visat intresse för uppföljaren eftersom "Linnéa och Heliangänget" är en trilogi. Boken har även varit med som boktips på nyhetsmorgon i TV4.

6. Hur har livet förändrats sedan du började skriva?

Svar; Jag tycker det är så roligt och viktigt att få vara kreativ och tycker det är jättekul att få vara ute och sälja boken på marknader och liknande. Det gör mig glad och tacksam när barnen säger att de tycker om min bok.

7. Var det lättare att skriva bok nr två?

Svar; Det är jättespännande att skriva bok nummer två i Linnéatrilogin men det tog ett tag innan jag kom igång så jag ger ut en annan bok emellan Linnéaböckerna.

8. Skriver du på något nytt och berätta gärna lite om den?

Svar; Boken som kommer ut i höst är en fantasyberättelse som utspelar sig på medeltiden. Den är skriven för 6-9 åringar och innehåller allt från riddare och stentroll till drakar.

9. Har du några andra intressen?

Svar; Se ovan!

10. Har du något annat arbete förutom författare?

Svar; Jag arbetar i ett skolkök. Det är ett intensivt och roligt arbete och det passar bra som kombination till det mer stillasittande skrivandet. I framtiden skulle jag vilja arbeta på bibliotek vilket jag också anser skulle passa mycket bra i kombination till mitt skrivande.

11. Läser du mycket själv och i så fall vad?

Svar; Just nu läser jag mest för mina barn men annars gillar jag allt från till fantasy, deckare och historiska romaner.

12. Hur ser det ut där du skriver?

Svar; Jag sitter på kontoret hemma där vi har en extra stor skärm kopplad till datorn.

13. Har du någon speciell rutin du skriver efter? Tid på dagen eller när du kommer på något?

Svar; Jag funderar mycket på böckerna men skriver oftast på kvällarna när barnen har lagt sig.

14. Har du något tips till den som vill börja skriva?

Svar; Gå en skrivarkurs och gärna även en kurs som handlar om den genre du vill skriva om. Läs också mycket inom samma genre.

Jag har läst Litteraturvetenskap på Dalarna högskola och en jättetrevlig skrivarkurs med författare Malin Nord på Birka folkhögskola. Jag läser mycket barnböcker för mina barn och läser också en del barn- och ungdomsfantasy själv.

15. Vilket blir nästa steg? Har du någon dröm?

Svar; Jag vill förstås fortsätta att skriva och vill nå ut med mina berättelser till så många barn som möjligt. Drömmen är att även skriva fantasy för ungdomar och feelgood för vuxna.

16. Något citat du lever efter?

Svar; Just nu är det njut av dagen och gör det bästa av den. 

17. Vilken klassiker tycker du man ska läsa?

Svar; Vad gäller fantasyserier för barn som inspirerat mig så är det Narnia och Harry Potter. Vad gäller barnboksklassiker i övrigt så är det t.ex. Lilla huset på prärien. Förstås har Astrid Lindgrens berättelser betytt mycket för mig under min uppväxt.


Tack Elin för att du ville delta i min intervju! 

Ha en fortsatt trevlig dag! 

Kram Nina

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Skuggreglerna

"Skuggreglerna" av Greta Boström utgiven av Raben&Sjögren . För barn 9-12 år. Bokrecension; Vi får lära känna Lo, som precis ...