söndag 15 september 2024

Författarintervju med Mia Möller

I denna författarintervju har jag intervjuat Mia Möller som har skrivit arton stycken böcker. Jag har någon bok av författaren och jag måste ta tag i att läsa den nu. Tack Mia för att du ville delta i min intervju! 

1. Hur många böcker har du skrivit?   

Svar; Det har faktiskt blivit hela arton stycken! Alla är inte utgivna ännu men det finns kontrakt med Lava förlag, så de kommer varefter. Jag har tio ljudböcker med Bookea ute och min andra roman med Lava förlag kommer i höst. På eget förlag har jag ett tio-tal. 

2. Vem är Mia Möller? (Lite allmänt om dig själv). 

Svar; Jag är 63 år, bor i Hällestad i norra Östergötland, i ett rött hus med vita knutar och skogen omkring. I tystnaden som jag så väl behöver. Jag tycker om att resa, laga god mat och ett glas rött till det är ju inte fel heller. Och naturligtvis att skriva! Utan det vore livet tomt.  

3. Hur fick du idén till din debutroman? 

Svar; Det första jag skrev var som terapi efter att jag fått utmattningssyndrom. Sedan kom Karin och pockade på. Hon var ju också utbränd och hade precis ärvt prästgården, det blev fem böcker om henne och hennes älskade prästgård.  

4. Hur gammal var du när du skrev din debutroman? 

Svar; 2007, så 47 år blev jag det året. Har skrivit lite noveller innan men hade svårt att komma längre än till några tusen ord, det var Karin som kom med det.  

5. Vad har du fått för respons av din omgivning? 

Svar; Nyfikenhet. Och sedan jag skrev Brott i bruksorten, som utspelar sig här i Finspång så tyckte många här att det var riktigt roligt att Fimpan kom på kartan.

6. Hur har livet förändrats sedan du började skriva? 

Svar; Förut var livet en transportsträcka som skulle genomlidas, nu är det att upptäcka. Jag ser nog på livet på ett annat sätt. Ser de små sakerna som faktiskt är värt att vara tacksam över. Att jag kan skriva, att jag kan beröra. 

7. Var det lättare att skriva bok nr två? 

Svar; På sätt och vis, men också var det ju fortfarande Karin, och det gällde att hennes liv gick framåt men ändå inte blev alltför trivialt. Jag skrev en annan bok parallellt, Lovisa, en 1700-tals roman som krävde en annan form av research. Vilket är en rolig del i skrivandet.  

8. Skriver du på något nytt och berätta gärna lite om den? 

Svar; Jag har just släppt en bok, Svampsoppa och vit magi. Den handla om Cilla och Jenny som blir förälskade i varandra medan Cillas make vägrar att skiljas. Det får dem att tänka på flera olika banor hur de ska lösa dilemmat. Lesbisk kärlek är inte lika vanligt i litteraturen som manliga älskande.  

Så kommer För flickornas skull, att släppas under hösten. Den handlar om Annie Bromley och unga kvinnors kamp om sina egna kroppar, sitt eget liv. Ett lika viktigt nu som då på 60-talet då den utspelar sig.   

9. Har du några andra intressen? 

Svar; Jag skriver i en nystartad blogg. En tidning med svart humor. Där har jag två karaktärer, Elvira Käck, en halvt alkoholiserad vinprovare och Stella Nova, en astrolog som ställer väldigt ärliga horoskop.

www.sirpaliisa.com

där kan man finna oss.  

10. Har du något annat arbete förutom författare? 

Svar; Hushållerska, kock, tvätterska ...  

11. Läser du mycket själv och i så fall vad? 

Svar; Jag läser alltid! Sist läste jag Sällsynt kloka varelser, av Shelly van Pelt. En djup sorgsen med glad historia. Nu läser jag Pusselmakarnas sällskap av Samuel Burr.  

12. Hur ser det ut där du skriver? 

Svar; Jag har ett skrivrum. Där det sitter lappar, och papper uppklistrat överallt. Hur stökigt som helst! Det är konstigt att jag kan fokusera där, men det funkar.  

13. Har du någon speciell rutin du skriver efter? Tid på dagen eller när du kommer på något? 

Svar; Helst på förmiddagen då mitt huvud funkar som bäst. Men annars kan jag nog skriva närsom.

14. Har du något tips till den som vill börja skriva? 

Svar; Ge dig tid. Gör research om de du vill skriva. Och fundera på varför du ska skriva om just det. Är det något du kan, upplevt, är bra på. Har du något att säga om saken. Skriv från ditt hjärta, inte från mallar.  

15. Vilket blir nästa steg? Har du någon dröm? 

Svar; Jag väntar på testläsaren som just nu läser Vargoffer. Min andra del i Brott i bruksorten, så jag kan få börja att redigera i den. Sedan kommer även en tredje del – Offerkoftan, som troligtvis blir den sista i den serien.  

16. Något citat du lever efter? 

Svae; “Plocka smultron då och då, träd dem på ett strå. Smaka av dem grå dagar, då din mara dig jagar.” 

17. Vilken klassiker tycker du man ska läsa? 

Svar; Vad är en klassiker idag? När frågan ställs vad den bästa bok de läst ser man ofta svar som, En man som heter Ove. Inget fel i det, men har folk inte läst i alla tider? Folk kommer att läsa litteratur så länge vi existerar, så vad avgör vad som är en klassiker.

Huvudsaken är att vi läser! Det är allmänbildande och tar oss med på både resor och äventyr.  


Tack Mia för att du ville delta i min intervju! 

Ha en fortsatt trevlig dag! 

Kram Nina 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Skuggreglerna

"Skuggreglerna" av Greta Boström utgiven av Raben&Sjögren . För barn 9-12 år. Bokrecension; Vi får lära känna Lo, som precis ...