onsdag 4 september 2024

Författarintervju med Malin Tuvesson

Denna intervju belyser Malin Tuvesson. Jag har läst och recenserat båda hennes böcker som är väldigt bra. Så har ni inte läst dem, så gör det. Tack Malin för att du ville delta i min intervju! 

1. Hur många böcker har du skrivit?

Svar; Jag har två romantitlar ute just nu (Berätta en detalj och Berätta ingenting på Ordberoende förlag) men många manusprojekt som jag skrivit som fortfarande ska hittat sin plats. Jag har också skrivit en del noveller i antologier och Blanche stories och är aktuell i höst med en novell tillsammans med Annelie Mannerström på Storify.

2. Vem är Malin Tuvesson? (Lite allmänt om dig själv).

Svar; Jag är en glad skånetös med mycket humor som trivs bättre på landet än i stan och bor på en bondgård på Hallandsåsen med min man och våra barn. Jag tycker om att läsa, skriva, se film, äta godis och vara ute och promenera.

3. Hur fick du idén till din debutroman?

Svar; Det började med en skrivuppgift på Österlens folkhögskola där vi skulle introducera tre karaktärer och låta dem prata med varandra. Veckan därpå skulle en av de karaktärerna vara i en hiss och en konflikt skulle uppstå. Veckan därpå skulle man skriva om en grillfest (vilket min scen under andra veckan slutade med) och då hade jag plötsligt skrivit tre scener och tänkte att jag ville utmana mig själv och skriva klart en hel roman.

4. Hur gammal var du när du skrev din debutroman?

Svar; Jag började skriva den 2018 och då var jag 35 år men sedan dröjde det tills 2022 innan den kom ut.

5. Vad har du fått för respons av din omgivning?

Svar; Jag har fått god respons. Boken har landat väl och det har varit väldigt kul och sporrande att den blivit så omtyckt.

6. Hur har livet förändrats sedan du började skriva?

Svar; Jag har egentligen alltid skrivit men livet har förändrats sedan jag debuterade eftersom jag nu skriver för att fortsätta publicera böcker. Det har blivit viktigare att skriva och skapa text. Jag ser också inspiration och händelser i livet på ett annat sätt eftersom jag automatiskt letar efter saker som skulle passa i mina pågående manusprojekt.

7. Var det lättare att skriva bok nr två?

Svar; Nej det var det inte. Jag fick andra boken-ångest och det var jobbigt.

8. Skriver du på något nytt och berätta gärna lite om den?

Svar; Jag skriver på flera olika projekt beroende på dagsform men det jag skriver mest på är en feelgoodroman. Där leder en arvstvist André till att finna kärleken på det mest oväntade stället. Den handlar även om att börja om från början i en ny liten ort efter att den vardag som var målet, visade sig vara ohållbar. Den visar på möjligheten i att justera sina drömmar.

9. Har du några andra intressen?

Svar; Jag tycker om att läsa och umgås med min familj.

10. Har du något annat arbete förutom författare?

Svar; Jag arbetar som teknikinformatör och skriver text och skapar bilder för manualer inom tryckeribranschen och elektronik för båtar.

11. Läser du mycket själv och i så fall vad?

Svat; Jag läser mycket själv och har alltid gjort. Tidigare läste jag inom de flesta genrer men de senaste åren har det främst varit inom feelgood och romance. Jag tycker även om att läsa klassiker eftersom jag vill veta vad referenserna som ofta kommer med i filmer och andra böcker handlar om.

12. Hur ser det ut där du skriver?

Svar; Jag har ett skrivbord med dubbla skärmar och en bekväm stol men sitter oftast och skriver i soffan iförd pyjamas och med laptopen i knät.

13. Har du någon speciell rutin du skriver efter? Tid på dagen eller när du kommer på något?

Svar; Nej, jag skriver helt enkelt när jag har tid mellan andra åtaganden som arbete, jobb, hushåll och så vidare.

14. Har du något tips till den som vill börja skriva?

Svar; Gå skrivkurser, de finns många på distans och de på folkhögskolenivå är också väldigt bra. Skaffa dig ett nätverk av vänner att bolla med. Skriv mycket och ofta, våga skriva dåligt. En dålig text kan redigeras men finns det ingen text så… Läs mycket och i olika genrer och reflektera över vad som gör boken så bra.

15. Vilket blir nästa steg? Har du någon dröm?

Svar; Nästa steg blir att försöka få ett nytt avtal för att publicera en ny roman. Att debutera var min dröm men om jag skulle säga en ny dröm så vore det väldigt häftigt om någon av mina böcker blev filmatiserade och/eller översatta till andra språk.

16. Något citat du lever efter?

Svar; Ta inte livet allt för allvarligt, du kommer ändå inte ifrån det levande.

17. Vilken klassiker tycker du man ska läsa?

Svar; David Copperfield av Charles Dickens eller Stolthet och fördom av Jane Austen.

Läs mina recensioner av "Berätta en detalj" 

här

och "Berätta ingenting" här

Tack Malin Tuvesson för att du ville delta i 

min intervju! 

Ha en fortsatt trevlig dag! 

Kram Nina 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Skuggreglerna

"Skuggreglerna" av Greta Boström utgiven av Raben&Sjögren . För barn 9-12 år. Bokrecension; Vi får lära känna Lo, som precis ...