onsdag 25 september 2024

Författarintervju med Louise Björnlund

Jag har intervjuat deckarförfattaren Louise Björnlund. Jag har läst och recenserat hennes första bok, Marionetten. Nu ser jag fram emot att läsa fler böcker av författaren. 

1. Hur många böcker har du skrivit?

Svar; Totalt 12 böcker är utgivna på svenska och flera av dem finns även i andra språkversioner. Jag har även hjälpt andra författare att med framgång ge ut sina böcker. De flesta känner till min serie Skärgårdsmorden som även getts ut i Danmark och Finland, men det som färre vet är att jag även gett ut en pedagogisk barnboksserie om Grodan Flynner som idag används på flera förskolor i landet och som nu även finns översatta till engelska och tyska. 

2. Vem är Louise Björnlund? (Lite allmänt om dig själv).

Svar; Kreativ och äventyrslysten. Nyfiken på nya saker. Älskar att åka utförsåkning, köra mc och motorbåt och dyker gärna då tillfälle ges. Livet ska levas lekande helt enkelt…

3. Hur fick du idén till din debutroman?

Svar; Idén kom till mig relativt snabbt. Den handlar om ett äldre fall i England som mynnar ut i dagens Sverige. Det är verkligen en hisklig historia och man kan vara tacksam idag att det finns tekniker som kan säkerställa gärningsperson. Den som läser/lyssnar på Marionetten som är min debutroman (första del i serien Skärgårdsmorden) vet vad jag menar. 

4. Hur gammal var du när du skrev din debutroman?

Svar; Oj, jag har alltid varit en skrivande person, men jag var väl drygt 40 år när jag skrev min debutroman.

5. Vad har du fått för respons av din omgivning?

Svar; Responsen har varit överväldigande bra och jag är så tacksam att jag får göra det jag älskar att göra på heltid. Det är mina läsare/lyssnare som jag har att tacka.

6. Hur har livet förändrats sedan du började skriva?

Svar; Jag har ju alltid varit en person som har block och penna med mig vart jag än går. Senaste 10 åren har jag också med en skrivplatta/dator i väskan. Jag går sällan hemifrån utan något skrivtyg med mig. Det gäller att fånga upp idéerna när de kommer. 

7. Var det lättare att skriva bok nr två?

Svar; Att skriva en bok, med kluriga och intelligenta intriger, är aldrig lätt. Det är en utmaning som jag gärna antar och som sporrar mig att leverera. Mitt mål är att skriva spännande och unika berättelser som inte påminner om något annat. Välkonstruerade och unika intriger - Det är mitt signum. 

8. Skriver du på något nytt och berätta gärna lite om den?

Svar; Jag fortsätter skriva på nya deckare i serien Skärgårdsmorden och har även ett par andra större skrivprojekt på gång som jag behöver vara lite hemlighetsfull kring, men de kommer mer framöver. Det kan jag lova. Det jag kan avslöja är att ett av projekten kommer få mig att röra mig i en annan genre vilket kommer vara en utmaning och givetvis även mycket spännande.  

9. Har du några andra intressen?

Svar; Ja, förutom fartfyllda aktiviteter som jag nämnt så älskar jag att gå i skogen och påta i trädgården. De är avkoppling. 

10. Har du något annat arbete förutom författare?

Svar; Just nu arbetar jag heltid som författare, men har tidigare arbetat med marknadsföring, journalistik och utbildning. 

11. Läser du mycket själv och i så fall vad?

Svar; Jag läser mycket i perioder. Gillar verkligen Dan Browns sätt att berätta. Inget AI genererat där utan fantastiska spännande berättelser där man märker att hantverket med att skriva omsorgsfullt fått tagit sin tid. Läser gärna även Lars Keplar, Dean R Koontz, Maeve Binchy och August Strindberg. 

12. Hur ser det ut där du skriver?

Svar; Jag har ett kontor som jag kallar mitt ”skrivarbostad”. Där kan jag stänga till dörren, starta upp kaffebryggaren och starta upp mitt ”tangentgig”. Där finns all utrustning för att skriva. En nybyggd dator och en stor härlig skärm. Här finns även en fåtölj med fotpall och golvlampa. Sena kvällar sitter jag gärna där med min mac i knäet och finslipar på manus jag arbetat med under dagen.

På ena väggen finns en generös tilltagen whiteboard som alltid är täckt av en utförlig plan för varje kapitel. Här finns även utrustning att ta fram ljudböcker. Dock har jag inte använt utrustningen då jag låter Gunilla Leining läsa in mina böcker. Hon är proffs och gör uppläsningarna av mina deckare perfekt. 

13. Har du någon speciell rutin du skriver efter? Tid på dagen eller när du kommer på något?

Svar; Jag har min skrivartid mellan 9¬-18 och brukar mitt på dagen ta en paus för en promenad ner till gymmet eller lunch med någon väninna som arbetar på distans. Självklart så blir det även lite skrivartid utöver det då jag ibland måste fånga upp idéer jag inte kan avfärda. 

14. Har du något tips till den som vill börja skriva?

Svar; Börja där du står. Jag menar skriv vad du själv skulle tycka om att läsa. Har du möjlighet att förlägga din berättelse i en miljö du känner till så spar det en del tid. Ge inte upp de dagar det känns motigt utan sätt dig ner med mål att skriva 100 ord. Jag lovar det kommer bli betydligt mer när du väl sätter igång. 

15. Vilket blir nästa steg? Har du någon dröm?

Svar; Min dröm är att filmatisera min serie Skärgårdsmorden. Skulle vara så fantastiskt att få träffa mina karaktärer så som de är. Jag formligen älskar poliserna Labe och Biggan och är ett stort fan av skärgårdsguiden Kina Bergsmed som är framåt, äventyrslysten och gör lite som hon vill. 

16. Något citat du lever efter?

Svar; ”Dolce far niente”

Ett citat som handlar om att i stunder känna sig behagligt sysslolös och lycka över att inte göra något. Jag vet att det kan vara en vattendelare, men jag har alltid arbetat mycket och sett ledig tid som slöseri med tid. Med åren har jag mer och mer lärt mig att under semestern ha Dolce far niente i bakhuvudet. 

17. Vilken klassiker tycker du man ska läsa?

Svar; Ett halvt ark papper av August Strindberg. Det är en kortnovell där han på ett mästerligt sätt fått in berättelsen om ett helt liv. Hemsöborna av samma författare är också en underbar berättelse som skrevs och spelades in på Kymendö som ligger i Stockholms södra skärgård. Det sägs att Strindberg inte längre var välkommen till ön, som var hans sommarparadis, efter Hemsöborna. Det är också här på Kymendö som min senaste bok Fenix delvis utspelar sig. Boken Fenix har ännu inte haft boksläpp, men går att Bevaka. 


Läs gärna min recension av "Marionetten" 


Ha en fortsatt trevlig dag! 

Kram Nina 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Författarintervju med Louise Björnlund

Jag har intervjuat deckarförfattaren  Louise Björnlund . Jag har läst och recenserat hennes första bok, Marionetten. Nu ser jag fram emot at...