fredag 6 september 2024

Författarintervju med Magnus Carling

Magnus Carling är en författare som jag ännu inte läst något av trots att han har gett ut hela tio stycken böcker. Men nu när jag har intervjuat honom blir jag väldigt intresserad av att läsa hans böcker. Jag hoppas att jag får möjlighet till det i framtiden. Kika gärna in på Magnus hemsida här

1. Hur många böcker har du skrivit?

Svar; Jag har tio böcker publicerade och ännu en som är antagen men som inte gått till tryckeriet ännu. Den är på korrläsning nu, så sista steget innan tryckfilerna ska godkännas. Senast utgivna boken är Skogsmannen (se bild) och den som snart är på väg ut heter Wonderland, del två i serien om de röda grevarna. 

2. Vem är Magnus Carling? (Lite allmänt om dig själv).

Svar; Jag är född 1973 och har skrivit berättelser sedan tonåren. Till vardags arbetar jag som Informationssäkerhetschef på ett globalt bolag, och har arbetat inom IT-branschen sedan 1995. Jag är en person med fler intressen än vad jag hinner med, men förutom att jobba heltid ägnar jag mycket tid åt min familj, släkt och vänner, och jag ägnar också mycket tid åt våra hundar och att vara i naturen. Skrivandet sker på sena kvällar och det är på många vis mitt sätt att koppla av och koppla bort allt annat. 

3. Hur fick du idén till din debutroman?

Svar; Min debutroman Svart Kod fick jag idén till långt innan jag skrev ner den. Jag hade då arbetat med IT i över ett decennium och flera gånger tänkt tanken att vi bygger en alltmer sårbar värld. Vad händer om all IT slutar fungera? Det var en fråga jag tänkt många gånger långt innan jag började skriva på Svart Kod. Samtidigt har jag också sett utvecklingen av konstgjord intelligens som något som är både fascinerande och skrämmande. Jag kombinerade de här två tankarna och skrev Svart Kod, som handlar just om vad som händer ifall alla datorer skulle sluta fungera samtidigt, och vad som händer om AI blir smartare än oss. 

4. Hur gammal var du när du skrev din debutroman?

Svar; Jag började skriva på Svart Kod redan 2015, men hade flera andra projekt på gång samtidigt, så det dröjde ett tag innan jag slutförde första delen i trilogin om den svarta koden. Den gavs ut 2021, då jag var 48 år. 

5. Vad har du fått för respons av din omgivning?

Svar; Alla i min direkta närhet är väldigt stöttande och tycker det är superkul att jag satsar på en livsgammal dröm om att bli författare. Många har lite svårt att förstå hur jag kan vara så produktiv och skriva 2-3 böcker per år när jag dessutom arbetar heltid. Det enkla svaret är att jag är väldigt disciplinerad och skriver varje dag, oftast två timmar i sträck, mellan 21 och 23. 

6. Hur har livet förändrats sedan du började skriva?

Svar; Egentligen inte så mycket, jag arbetar fortfarande som tidigare, men en sak som förändrats är min egen syn på mitt skrivande. Jag har fått bättre självförtroende med mina berättelser och vet att de håller. I princip alla som läst mina böcker tycker de är superbra och det gör det extra kul att skriva nya berättelser. 

7. Var det lättare att skriva bok nr två?

Svar; Ja, och nej. Lättare på så sätt att jag fick energi av all positiv respons, men lite svårare eftersom jag fick lite prestationsångest. Del två behövde ju bli bättre än del ett... Vilket den blev, men det tog en hel del extra ansträngning. Det gick lättare sedan. 

8. Skriver du på något nytt och berätta gärna lite om den?

Svar; Ja, jag skriver nästan alltid på något nytt. Nu har jag två projekt på gång. Det ena är att skriva tredje delen i serien om de röda grevarna, det andra är att redigera ett manus som är början på en helt ny serie. Jag kan inte avslöja så mycket om det projektet ännu eftersom det inte är antaget av förlaget ännu, men jag kan säga som så mycket att det är som en svensk Twin Peaks... 

9. Har du några andra intressen?

Svar; Ja, om jag har. Löpning, grilla, träna hundar, läsa, se på film - jag är en oerhört stor konsument av film - och att lyssna på musik. Dessutom är jag väldigt intresserad av vin, whisky och gin. Jag har en egen gin - Magnus Carling Edition, en navy gin som ges ut av Uddevalla Whiskydestilleri. 

10. Har du något annat arbete förutom författare?

Svar; Ja, jag arbetar heltid som Informationssäkerhetschef, vilket är ett oerhört spännande arbete. Det är som att vara i en dokusåpa ena dagen och nästa dag är jag i en spionroman. 

11. Läser du mycket själv och i så fall vad?

Svar; Jag läser väldigt mycket och är rätt så varierad. Under åren har det blivit mycket Stephen King, Dean Koontz och Lee Child såväl som John Grisham, men jag har plöjt enorma mängder fantasy och även en hel del gammal klassisk sci-fi. 

12. Hur ser det ut där du skriver?

Svar; Jag har lyxen att ha ett arbetsrum inrett för att bara kunna skriva och arbeta. Intill min arbetsplats har jag bokhyllor fyllda med böcker, vilket ger en väldigt bra stämning, och genom ett panoramafönster ser jag ingenting annat än skog. 

13. Har du någon speciell rutin du skriver efter? Tid på dagen eller när du kommer på något?

Svar; Ja, varje kväll sätter jag mig klockan 21 och skriver det beting jag bestämt mig för. Oftast 2000 ord och det tar ungefär två timmar. Ibland blir det mer, men väldigt sällan mindre. 

14. Har du något tips till den som vill börja skriva?

Svar; Ja, jag har rätt många tips. Men framför allt ge inte upp. Fortsätt skriva även när det känns svårt. Genom att etablera en skrivrutin blir det faktiskt lättare efter ett tag. Orden kommer och du behöver inte vara så noga i början med att det blir rätt ord. Den delen av processen tar du när du ska redigera. 

15. Vilket blir nästa steg? Har du någon dröm?

Svar; Jag är lite kluven. Samtidigt som det vore väldigt roligt att skriva på heltid har jag världens roligaste arbete, som också inspirerar mig till nya berättelser. Men i slutänden har jag en dröm om att skriva på heltid trots allt. Jag har väldigt många fler berättelser som måste skrivas ner innan jag vandrar djupare in i vildmarken. 

16. Något citat du lever efter?

Svar; Egentligen har jag flera, men det citat jag kanske mest lever efter är Carpe Diem - fånga dagen. Men jag brukar också haspla ur mig saker som att ingen minns en fegis, det är farligt att leva - man kan dö, och livet är för kort för att gå och älta saker. Någonstans handlar alla de där citaten och tankarna om att inte tveka, att livet är för kort för att inte göra det man vill. 

17. Vilken klassiker tycker du man ska läsa?

Svar; Det är en svår fråga, jag tycker det finns många klassiker alla borde läsa. Men ska jag välja en så är det Gökboet av Ken Kesey. Säger allt om mänskligheten.


Tack Magnus för att du ville delta i min 

intervju! 

Ha en fortsatt trevlig dag! 

Kram Nina

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Skuggreglerna

"Skuggreglerna" av Greta Boström utgiven av Raben&Sjögren . För barn 9-12 år. Bokrecension; Vi får lära känna Lo, som precis ...