fredag 6 september 2024

Författarintervju med Mateo Tyberg

Jag har intervjuat Mateo Tyberg som har skrivit en bok tillsammans med sin mamma, Malin Tyberg. Boken om Funtusia-Stjärnfall har jag läst och recenserat. Har ni inte läst deras bok ännu kan jag varmt rekommendera den. Tack Mateo för att du ville delta i min intervju! 

1. Hur många böcker har du skrivit?

Svar; Jag har endast skrivit en bok än så länge, jag skulle kunna tänka mig skriva uppföljare

2. Vem är Mateo Tyberg? (Lite allmänt om dig själv).

Svar; Jag är femton år gammal, går på Estetiska gymnasiet i Uppsala. Det jag gillar att göra är att spela spel och se på filmer.

3. Hur fick du idén till din debutroman?

Svar; Det började som en liten lek jag hade, den var väldigt kreativ och att göra bok av den var bara naturligt.

4. Hur gammal var du när du skrev din debutroman?

Svar; Jag var nog 9 år när vi påbörjade manuset.

5. Vad har du fått för respons av din omgivning?

Svar; Hittills har jag 100% positiva recensioner!

6. Hur har livet förändrats sedan du började skriva?

Svar; Inte så särskilt mycket.

7. Var det lättare att skriva bok nr två?

Svar; Jag har inte skrivit klart någon bok nr 2.

8. Skriver du på något nytt och berätta gärna lite om den?

Svar; Jag håller på med ett manus. Det har blivit paus på den.

Jag skriver ner min egen lore i en bok för att komma ihåg hur fantasivärlden ser ut.

9. Har du några andra intressen?

Svar; Jag spelar badminton på helgerna. Det tycker jag är kul.

10. Har du något annat arbete förutom författare?

Svar; Nej, jag är studerande.

11. Läser du mycket själv och i så fall vad?

Svar; Jag läser inte många böcker själv, mest läser jag loreböcker.

12. Hur ser det ut där du skriver?

Svar; Det är i mitt rum där jag har det lugnt.

13. Har du någon speciell rutin du skriver efter? Tid på dagen eller när du kommer på något?

Svar; Jag skriver när jag känner för det

14. Har du något tips till den som vill börja skriva?

Svar; Det är inte lätt, och det kommer att vara svårt att komma på hur du ska formulera vad du menar. Det är bara att skriva vad som händer, sedan återgå till texten för att göra den mer personlig.

15. Vilket blir nästa steg? Har du någon dröm?

Svar; Jag hoppas på att många kan läsa och se min bok, Funtusia Stjärnfall.

16. Något citat du lever efter?

Svar; Ta det chill.

17. Vilken klassiker tycker du man ska läsa?

Svar; Det man själv vill läsa och har intresse för.


Tack Mateo för att du ville delta i min 

intervju! 

Läs min recension av Funtusia-stjärnfall här

Ha en fortsatt trevlig dag! 

Kram Nina 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Författarintervju med Elin Östberg

Denna författarintervjun handlar om Elin Östberg , som snart ger ut sin andra bok. Den kommer att släppas nu under hösten. Jag har hennes fö...