onsdag 18 september 2024

Författarintervju med Cecilia Ström

Jag har intervjuat Cecilia Ström. Jag har inte läst något av författaren. Dock verkar hennes böcker jättespännande så jag blir väldigt sugen på att läsa dem. Tack Cecilia för att du ville delta i min intervju. 

Fotograf är Johan Ström

1. Hur många böcker har du skrivit?

Svar; Jag har skrivit två deckare. Dold vrede kom ut 2023 och Mörka lögner som kommer ut i höst.

2. Vem är Cecilia Ström? (Lite allmänt om dig själv).

Svar; Jag är en fyrabarnsmamma med tentaklerna utfällda hela dygnet. Jag har 4 fantastiska barn, 3 vuxna och en liten på snart 10 år som jag försöker finnas där för i alla lägen. De, och deras vänner är alltid välkomna hem till oss och det finns alltid plats för en till vid matbordet. Snabbt har jag rott ihop en middag för 15 personer och jag är aldrig så lycklig som de stunderna. Jag träffade min man i de tidiga tonåren och vi blir bara tightare och tightare för varje år som går. Jag jobbar som skolbibliotekarie och är helt övertygad om att jag har världens bästa jobb. Jag får tillbringa mina arbetsdagar mitt i litteraturens centrum, där andras kreativa skrivande inspirerar inte bara mig, utan också alla låntagare.

3. Hur fick du idén till din debutroman?

Svar; Jag växte upp i Lapplandsfjällen och älskar den storslagna och vackra miljön där uppe. Tyvärr var min barndom inte fri från våld och även om det har gått bra för mig senare i livet, har jag dragits med frågan om varför det gjorde det för just mig när det inte gör det för alla som upplever det jag gjorde. Jag har alltid varit en skrivande och läsande person, många gånger var skrivandet ett sätt för mig att fly verkligheten och om jag kan bidra till att någon annan kan göra detsamma, oavsett anledning till att vilja göra det, är jag glad. Jag visste att jag ville skriva fram den vackra bygden så som jag ser den, men samtidigt visa hur karg och krävande den kan vara. Det handlar mycket om vilket perspektiv man tar. Det gäller inte bara mina miljöbeskrivningar utan också mina karaktärer. Om du är stark eller svag, offer eller bödel är inte alltid glasklart. Våld finns överallt och i många former. Det kan dyka upp plötsligt, vart som helst och när som helst. Ingen kan veta säkert hur det egentligen är hemma hos någon annan. Även om mina berättelser är fiktiva är det klart att mina egna erfarenheter finns där mellan raderna.

För mig gick det bra, men det gör det tyvärr inte för alla. Vad är det som gör att det går bra för en del, men inte alla? Det är bland annat den frågan som la grunden för mitt intresse av mänskliga relationer. Min förhoppning är att skapa en medvetenhet kring drivkraften bakom våldet i nära relationer. Det kan vara beroende, psykisk ohälsa, maktmissbruk eller ekonomiska drivkrafter. Jag vill lyfta vikten av att våga bryta normer, våga erkänna och bearbeta både fysisk och psykisk ohälsa, särskilt i miljöer präglade av machokultur. Mänskliga relationer är komplexa och det krävs mod att utmana destruktiva normer.

4. Hur gammal var du när du skrev din debutroman?

Svar; Jag var 44 år när den kom ut.

5. Vad har du fått för respons av din omgivning?

Svar; Bara bra. Det som överraskade mig en del var alla människor som ville prata med mig efter att ha läst Dold vrede. En del ville bara kolla om jag mådde bra (haha) en del ville berätta om deras erfarenheter av Kultsjödalen och Fatmomakke. Några har skrivit till mig, en del har ringt och alla samtal har varit så givande. Jag blir ödmjuk och väldigt tacksam för att de vill dela med sig till mig av deras läsupplevelse. Många har frågat när uppföljaren kommer, och det är med stor glädje som jag nu kan svara dem att den är snart här! Mörka lögner kommer i höst och jag väntar på att få ett preliminärt leveransdatum från förlaget vilken dag som helst. Men de har lovat att den ska vara tryckt och klar i god tid till julhandeln.

6. Hur har livet förändrats sedan du började skriva?

Svar; Eftersom jag alltid har skrivit har det inte förändrats särskilt mycket. Det som är nytt är väl att åka ut och sälja boken så ofta det bara går. Det är dock något som är väldigt kul, främst för alla dessa möten som jag uppskattar så mycket. Ger man sig bara tid att prata med varandra har man oftast någon koppling. Det är så roligt.

7. Var det lättare att skriva bok nr två?

Svar; Ja det var det för mig. Många säger att det är bok två som är svår att skriva. För mig var det tvärtom. Jag visste inte hur Dold vrede skulle tas emot av ”Kultsjödalingarna” och det kändes viktigt att få fram hur tacksam jag är för att ha fått växa upp där, omgiven av fjäll och krokiga fjällbjörkar. Jag hoppas kunna bidra till att sätta Kultsjödalen på kartan. Vildmarksvägen är något som alla borde få uppleva minst en gång i livet. Det är så vackert, och att åka över kalfjället med fjällen bokstavligen i diket är en livsupplevelse.

8. Skriver du på något nytt och berätta gärna lite om den?

Svar; Just nu håller jag på att fundera på den tredje fristående delen i serien. Jag har inte börjat skriva än, först måste historiens stora drag sätta sig i huvudet men det är på gång. Jag har tankar och det börjar klia i fingrarna…

9. Har du några andra intressen?

Svar; Min stora underbara familj, och mina vänner. Jag är aldrig så upptagen att jag inte tar mig tid att dricka både en och två koppar kaffe tillsammans med de som får mig att må bra.

10. Har du något annat arbete förutom författare?

Svar; Jag jobbar till vardags som skolbibliotekarie på Norsjö bibliotek. Jag har tveklöst världens bästa jobb och älskar att jag får vara i centrum av andras kreativitet och skrivande i mitt yrke.

11. Läser du mycket själv och i så fall vad?

Svar; Jag läser väldigt mycket. Dels för att hålla god kvalitet på mina tips till låntagare på biblioteket, men också för nöjes skull. Jag läser gärna deckare och thrillers (så klart) men också biografier och romaner som är mer mot feelbad än feelgood.

12. Hur ser det ut där du skriver?

Svar; Jag är alltid redo att skicka mig själv ett sms om en förlupen mening från en förbipasserande, eller om ett möte, en plats eller en doft som fått mig att tänka på något särskilt. Jag skriver gärna på kvällen och natten när huset blivit tyst. I soffan med en filt och datorn i knäet.

13. Har du någon speciell rutin du skriver efter? Tid på dagen eller när du kommer på något?

Svar; Eftersom jag har en stor familj så funkar det inte med skrivrutiner. Jag har lärt mig skriva när jag har möjlighet och när det händer så går jag in i en bubbla och bara kör så fingrarna glöder.

14. Har du något tips till den som vill börja skriva?

Svar; Gör det bara. Tveka inte, försök inte komma på hela historien innan du börjar. Dina karaktärer kommer ändå inte göra som du hade tänkt ut innan. Det låter som en klyscha men det är faktiskt sant. En gång var jag så sur på Jonas Ahlquist för en sak som han gjorde att jag var tvungen att ta en veckas paus i skrivandet.

15. Vilket blir nästa steg? Har du någon dröm?

Svar; Min dröm är att fortsätta skriva och få andra människor att känna något. Det är så inspirerande att tänka på att mina statiska ord på ett papper kan få liv hos någon annan.

16. Något citat du lever efter?

Svar; Svår fråga, inte egentligen. Men jag har alltid tyckt om ”Keep calm and carry on”. Livet kan vara lite upp och ner för oss alla men om man behåller lugnet och kämpar på så brukar det mesta lösa sig så småningom.

17. Vilken klassiker tycker du man ska läsa?

Svar; Om du, som jag, tycker om psykologiska och filosofiska frågor borde du absolut läsa "Brott och straff" av Fjodor Dostojevskij. Du behöver inte läsa hela klumpen, det räcker gott med den lättlästa varianten. Huvudpersonen, Raskolnikov, kämpar med sina inre demoner efter att ha begått ett mord, och handlar om moral, skuld och rättvisa. Boken utforskar hur komplexa mänskliga handlingar kan vara, och hur en persons inre kamp kan påverka hela deras existens.

Dold vrede:

Jonas  kommer till Fatmomakke med lång erfarenhet från grova brott och gängkriminalitet i Gävle. Hans bästa vän och kollega har skjutits till döds och hans flickvän har lämnat honom. Ändå blickar han ut över Marsfjället och känner hur utsikten ger honom hopp om att läka från sina sorger. Nytt hem, nytt jobb, en ny chans att börja om!

Jonas hinner inte njuta länge av den svindlande utsikten innan ett långt utdraget avgrundsvrål från en kvinna ekar i d¬algången. Kalla kårar skälver genom kroppen och med hjärtat i halsgropen springer Jonas mot kyrkogården där han möts av en makaber syn. Någon har grävt upp en grav och borrat ett järnspett genom kraniet på liket.

Gravskändningen följs av ytterligare ett mord och den annars så lugna dalgången skakas i sina grundvalar när hemligheter nystas upp.

Mörka lögner:

Boplundrare härjar i Stekenjokk på jakt efter sällsynta fågelägg, och polisen Jonas Ahlquist ansvarar tillsammans med Tove Norlin för bevakningen av fågelskyddsområdet. Tack vare lokalbefolkningen har de full kontroll över vilka som passerar och vilka som har tillstånd att vistas i området.

När en ensam kvinna som har sökt sig till Kultsjödalen hittas död i en myr på renskötaren Nils Nuttis renbetesmarker påbörjar Jonas utredningen. Ingen har anmält henne som saknad, och hon bär inga identifikationstecken. Vem är kvinnan, och varför har ingen efterlyst henne?

Jonas överlämnar motvilligt utredningen till Vilhelminapolisen och beger sig till Skelle­fteå för att tillfälligt förstärka avdelningen för grova brott. Där dras han in i en mordutredning som fångar hela världens uppmärksamhet. Vd:n för Europas största fabrik för litiumbatterier har brutalt mördats och upphängts till allmän beskådan på Erikslidsbron mitt under morgonrusningen. Trycket att hitta den skyldige är enormt, och Jonas och hans kollegor tvingas kämpa mot klockan när hemligheter och svek flätas samman. Ju närmare sanningen de kommer, desto mer uppenbart blir det att inget är som det först verkade.

Fotograf är Johan Ström

Tack Cecilia för att du ville delta i min 

intervju! 

Ha en fortsatt trevlig dag! 

Kram Nina

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Skuggreglerna

"Skuggreglerna" av Greta Boström utgiven av Raben&Sjögren . För barn 9-12 år. Bokrecension; Vi får lära känna Lo, som precis ...