torsdag 26 maj 2022

Helgfrågan-20220526


Jag hör ofta folk säga att de inte läser något men de lyssnar på ljudböcker. Då läser man ju tycker jag. Men frågan är:Läser man när man lyssnar på ljudböcker? Undrar Mia i Helgfrågan.

Mitt svar; Min man har dyslexi och har svårt att läsa en bok. För honom går det mycket lättare att lyssna på en bok. Det är lika värdefullt för honom att få ut något av en bok genom att lyssna på en bra uppläsare.

Där emot kan han inte lyssna på vad som helst, utan precis som att man fastnar för en bra text när man läser den, måste uppläsaren läsa upp boken på ett bra och inspirerande sätt. Jag tycker att man läser boken fast man lyssnar, då alla kanske inte har lika lätt att läsa.

Själv föredrar jag att hålla i en bok och läsa den, annars far mina tankarna iväg åt olika håll och jag glömmer att lyssna. Jag missar också viktiga detaljer som jag får med mig när jag i stället läser boken. 

Ha en fortsatt trevlig kväll!

Kramizar Nina 

7 kommentarer:

  1. och jag vill säga att min blinda kompis läser böcker

    SvaraRadera
  2. Håller med dig. Det är lättare att bli distraherad när man lyssnar än när man tittar på en boksida.

    SvaraRadera
  3. det är klart att dyslektiker har stor glädje av att lyssna på böcker. unrar hur det skulle fungera att lyssna och läsa samtidigt? jag lyssnar ibland men föredrar den tryckta boken

    SvaraRadera
  4. Det är klart att ljudböcker har ett stort värde för många. Men jag tycker ändå att man lyssnar på en ljudbok :)

    SvaraRadera
  5. Ja, jag tycker också som du, eller jag räknar att jag läst en bok om jag lyssnat på den.

    SvaraRadera
  6. Jag säger att jag läst en bok även om jag lyssnat.

    SvaraRadera
  7. Jag är van lyssnare och missar sällan något.

    SvaraRadera

Utan oss

"Utan oss" av Susanne Sundling utgiven av Lava förlag . Johan och Annikas barn har nu lämnat boet, och Annika försöker nu vänja ...