söndag 8 maj 2022

En smakbit på en Söndag-Räddare

Idag är det söndag igen. Äntligen verkar våren kommit även till oss, så nu har vi släppt ut hönsen. Nu får de gå fritt hos oss hela sommaren. Min dotter Samantha hade otur när hon snurrade med gungan i torsdags och slog sitt huvud i trädet som den hänger på. Hon fick en lätt hjärnskakning men fick stanna hemma då ambulanspersonalen tyckte hon verkade ganska okej ändå. Vi lät henne i alla fall stanna hemma från skolan på fredagen och nu mår hon som vanligt, men har lite ont. Jag gillar ju att baka och laga mat, så i fredags provade jag att baka Budapest rulle som jag tycker jag lyckades med, för att vara första gången. 


Astrid Terese på bloggen "Betraktninger" har ett boktema varje söndag, där vi bjuder på en smakbit ur en bok vi läser. Ibland vikarierar "Lesekunst" och smakbitarna hittas där. Jag tänkte bjuda på en liten smakbit ur en av böckerna jag läser just nu.

Min smakbit kommer från "Räddare" av Annah Nozlin. "Räddare" är uppföljaren till magisk realism-succen "Återfunnen."

Smakbiten;

Prolog-Peter

Hans själsfrände hade inte känt igen honom, varken i trapphuset eller senare i rummet där hon sov. Besvikelsen blandades med lättnad. För om hon kom ihåg vem han var, skulle hon inte hata honom då?

Hennes namn var Karin och han hade tagit hennes liv. Vetskapen brände som eld. Nu ägde hon ett nytt namn. 

Över honom låg sorgen som en evig skugga. Det som kunde ha varit. Allt det stora som gått förlorat.

Han hade varit så nära henne. Endast några få steg skiljde dem åt. Hon med en ny kropp och ett annat utseende, men det spelade ingen roll, det hade det aldrig gjort. 

I tystnaden hade han hört hennes andetag. Hon levde och det var viktigast av allt. Inte enbart för honom personligen. 

Avståndet till henne fyllde honom med smärta och för att hålla sig därifrån fick han uppbåda all den kraft som var hans att tillgå. Hennes ljus brände, som om han var en nattfjäril som flög för nära elden. Ändå var det där han ville vara. Tusen gånger hellre plågades han av smärtan än att han inte kände något alls. Han var hennes och så skulle det alltid vara. Hon plågades och brände honom, men höll honom likaväl över vattenytan och hindrade honom bildligt från att drunkna. 

Från baksidan; 

Ella känner sig övergiven när Erik väljer att åka till Sydamerika deras första jul tillsammans. Hon tänker fira helgerna ensam, men får objudet besök av sin syster Cilla. Från skuggorna i mellanvärden vädjar Peter om hennes hjälp. Peter som hon älskar i ett tidigare liv och som mot sin vilja tillhör De mörka.

Det största brottet och den djupaste hemligheten gör att Ella lever och har fått återfödas till ett nytt liv. 

Ha en fin dag!

Kram Nina 

7 kommentarer:

  1. Boken ser ut att ha ett riktigt fint omslag, tur det gick väl med dottern

    SvaraRadera
  2. Budapestrulle är min favoritbakelse, faktiskt nog den enda jag äter 🙂

    SvaraRadera
  3. Jag önskar att jag gillade att laga mat men tyvärr tycker jag det är dötrist. :)

    SvaraRadera
  4. Mums! Den Budapestrullen skulle jag gärna vilja ha en smakbit av :)

    SvaraRadera
  5. Kände varken till den här eller boken innan. Läskigt med dotterns fall, skönt att det gick bra!

    SvaraRadera
  6. Kände varken till boken eller författaren. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
  7. okänd bok för mig. handlingen verkar komplicerad. tack för smakebiten!

    SvaraRadera

Moorlandstallet- Den nya hästen

"Moorlandstallet- Den nya hästen" av Catherine Hapka utgiven av Bonnier Carlsen förlag . Boken är baserad på  Star-stable spelet ...