söndag 1 maj 2022

Smakbit en söndag-Vända blad

 


Astrid Terese på bloggen "Betraktninger" har ett boktema varje söndag, där vi bjuder på en smakbit ur en bok vi läser. Ibland vikarierar "Lesekunst" och smakbitarna hittas där. Jag tänkte bjuda på en liten smakbit ur en av böckerna jag läser just nu. Min smakbit kommer från "Vända blad" av Johanna Schreiber.

Smakbiten;

PROLOG
CLARA HUKAR SIG bakom kassadisken i Schantz monter och sveper sin vattenflaska. Det hade blivit minst två glas bubbel för mycket i Parkbaren igår.

På Schantz-scenen sitter en av förlagets manliga deckarstjärnor framåtlutad och pratar om hur han tillbringat hundratals timmar i psykodynamisk terapi för att verkligen förstå hur den mänskliga hjärnan fungerar och därmed skapa så trovärdiga motiv som möjligt hos gärningsmännen i sina thrillers. Som om psykologi var något som bara spänningsförfattare ägnade sig åt. Clara kan räkna upp åtminstonde tre romance-författare som har universitetsstudier i psykologi och beteende vetenskap på sina CV:n.

Hon kväver en suck innan hon ler mot en herre som står och plockar bland pocketböckerna. 

"- Jag tänkte på de här", säger han och håller upp de tre senaste titlarna i Borgholmsserien mot henne. 

"-Visst är de spännande!" svarar CLARA, trots att hon inte läst dem. Deckare har aldrig varit hennes genre. Som barn valde hon bort Fem- böckerna och Kitty till förmån för en brokig blandning av Maria Gripe, Jane Austen och Harlequin- romanerna hon hittade i mormors bokhylla.

"- Jag tycker inte alls de är spännande! säger herren och kniper ihop läpparna. "Vem som helst kan ju skriva en kioskdeckare. Jag har faktiskt en egen idé jag vill berätta om. Jag har inte börjat skriva än, men berättelsen finns här inne..."
Han knackar pekfingret mot tinningen, och Clara tvingar sig själv att fortsätta le.

Från baksidan;

FÖRLÄGGAREN CLARA är den eviga singeln som är övertygad om att kärleken aldrig blir lika fantastisk som böckerna. 
När den nya, snobbiga förlagschefen hotar hennes position på förlaget känns karriären lika utdömd som kärlekslivet. 
Ett mystiskt manus från en okänd debutant blir Claras chans till revansch. 
Att välja mellan kärlek och karriär borde vara enkelt för en romantiker. Men med kolleger som sviker, chefer som ljuger och en syster som plötsligt återvänder blir valet svårare än Clara någonsin hade kunnat föreställa sig.  

Ha en fortsatt trevlig första maj!

Kramizar Nina 

14 kommentarer:

  1. Känner igen författaren, men har inte läst något av henne. Lite nyfiken är jag nog allt, trots att det nog inte är min genre.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag gillar det jag har hunnit läsa av boken. Hoppas du läser den någon gång.

      Radera
  2. Tack för smakebiten, jag har sett boken på Instagram

    SvaraRadera
  3. Jag har varit lockad av den boken, men nu blev jag ännu mer intresserad av smakbiten som jag verkligen gillade.

    SvaraRadera
  4. Den vill jag läsa! Läste Mellan raderna förra året.
    Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
  5. fullkomligt okänd bok för mig. tack för smakebiten!

    SvaraRadera
  6. Jag har inte läst någon av böckerna om det här förlaget men jag har tänkt jag ska göra det. Annars verkar en stor del av romanceförfattarna från USA vara jurister..

    SvaraRadera
  7. Den som valde bort Fem-böckerna som barn borde inte få arbeta med böcker :)

    SvaraRadera

BOKSLÄPP maj 2024

INTRESSANTA BOKSLÄPP NU I MAJ!  📖 Jag har spanat på böcker som släpps nu i maj månad. 😍 Här är några av dem. *Den sista flytten  @histori...