söndag 22 maj 2022

Smakbit på en söndag-Björnen sover

Astrid Terese på bloggen "Betraktninger" har ett boktema varje söndag, där vi bjuder på en smakbit ur en bok vi läser. Ibland vikarierar "Lesekunst" och smakbitarna hittas där. Jag tänkte bjuda på en liten smakbit ur en av böckerna jag läser just nu.

Min smakbit kommer från "Björnen sover" av Emelie Schepp.

Smakbiten;

Ett skapande ljud fick Erik Johansson att titta ut genom fönstret. Ljudet hördes igen, men det var omöjligt att avgöra varifrån det kom. Sovrummet var för upplyst för att han skulle kunna se något av den ödsliga trädgården utanför.

Istället såg han sin reflektion i rutan. Det gråa håret var yvigt, ansiktet tänkt av fina rynkor och ögonen  trötta. Bakom honom syntes den obäddade sängen och dörröppningen till hallen.

-Erik, vad är det?

Kvinnan i den urringade klänningen log osäkert mot honom på mobilskärmen.

-Ingenting, svarade han och rättade upp telefonen som stod lutad mot en trave pocketböcker på skrivbordet. Det var bara något som lät.

- Det kanske var ljudet av din flickvän som kom hem? skämtade hon.

Erik skakade på huvudet.

-Jag bor fortfarande ensam.

-Det måste vara jobbigt.

-Man vänjer sig.

Han gav kvinnan ett svagt leende. Att prata med henne innebar alltid en risk, men han behövde den mänskliga kontakten. Hon hade fyllt tjugosex, och hon var vacker, men inte lycklig. Det var det enda han någonsin önskat henne. 

-Var bor du nu? frågade hon och förde det mörka håret bakom ena örat.

-Du vet att jag inte kan säga det, så han.

Hon nickade besviket.

-Du verkar ha ett fint hus, i alla fall.

- Tack.

-Men vad är grejen med alla lampor?

Från baksidan;

En man hittas brutalt mördad i sitt hem utanför Norrköping. Inuti den sargade kroppen ligger en nalle. Gosedjuret leder kriminalkommisarie Henrik Levin och kriminalinspektör Mia Bolander till Filippa Falk, en föredetta  polis som lever med skyddad identitet. Hon har drabbats av en fruktansvärd tragedi och tycks vara den enda som har koppling till gärningsmannen. Men vill hon verkligen hjälpa polisen att lösa fallet?

När åklagare Jana Berzelius involveras i utredningen börjar hennes mörka förflutna göra sig påmint. Hon tar till alla medel för att skydda mannen hon älskar. Men han har kommit hennes hemlighet på spåren, och han har bestämt sig för att ta reda på sanningen. Oavsett vad det kan kosta honom.

Ha en fortsatt trevlig söndag!

Kramizar Nina 

13 kommentarer:

  1. Har läst de först delarna i serien . Måste läsa vidare. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har inte läst de andra men tyckte denna var jätte bra så tänkte försöka läsa resten.

      Radera
  2. har du fått en kommentar av mig som väntar på godkännande? flera andra har inte fått mina kommentarer?

    SvaraRadera
  3. De två första böckerna har jag läst i den här serien. Den andra läste jag till och med i Norrköping 🙂

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo de verkar vara väldigt bra och spännande.

      Radera
    2. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

      Radera
  4. Den här tyckte jag var ganska bra!

    SvaraRadera
  5. inte så förtjust i böcker med massa dialoger, tack för smakbiten.

    SvaraRadera
  6. Förr eller senare kommer jag att läsa något av Emelie Schepp. tack för smakebiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo det är första boken jag läser men absolut inte den sista.

      Radera

Utan oss

"Utan oss" av Susanne Sundling utgiven av Lava förlag . Johan och Annikas barn har nu lämnat boet, och Annika försöker nu vänja ...