fredag 8 december 2023

Fem en fredag v. 49: Yttranden

I fem en fredag funderar Elisa Matilda på frågor som handlar om yttranden, fler förslag hos ElisaMatilda.


Vi firade första advent med en grillning borta vid Holmsjön, som ligger i närheten av där vi bor. Vi var ett helt gäng där. Så mysigt. Den här veckan har det varit riktigt kallt i några dagar.




 
I går bakade jag lussekatter och Angelique dekorerade ett pepparkakshus. 


1. Vilka ord använder du för ofta?

Svar; Olika svärord t ex men när jag skriver en recension t ex skriver jag alldeles för ofta Verkligen. 

2. Vilka ord använder du inte tillräckligt?

Svar; Jag skulle behöva uttrycka beröm lite mer.

3. Vilket ord har du nyligen lärt dig?

Svar; Lät mig nya ord hela tiden som dyker upp när jag läser. Kan dock inte komma på något specifikt. 

4. Vilka ord älskar du att höra?

Svar; Jag älskar dig, från mina barn. 

5. Vad är ditt favorituttryck?

Svar; "Man kan aldrig ha för många böcker". 


Ha en fortsatt trevlig helg! 

Kram Nina 

5 kommentarer:

  1. Skoj läsa dina svar och vilka fina bilder du valt att ta med, dom ger verkligen julkänsla.
    Håller helt med dig om det här att man skulle bli bättra på att uttrycka beröm till andra oftare än man kanske gör.
    Ha en fin helg ☃️

    SvaraRadera
  2. Mums! Beröm skulle man kunna ge mer.

    SvaraRadera
  3. Roligt att läsa dina svar, flera av dem hade kunnat vara mina.

    SvaraRadera
  4. Beröm kan man aldrig ge för mycket! Fråga fyra har vi svarat lika du och jag. Finns inga härligare ord att lyssna till! Ha det gott!

    SvaraRadera
  5. Beröm måste nog många lära sig att ge

    SvaraRadera

Av stjärnstoft är vi komna

"Av stjärnstoft är vi komna" av Malin V. Olsson utgiven av Vistoförlag . I denna berättelse gör vi en tidsresa framåt i tiden. Nä...