fredag 15 december 2023

De utvalda

"De utvalda" av Helena Kubicek Boye, utgiven av Norstedts förlag. En man hittas mördad i en hiss i ett nybyggt lägenhetshus på Dockan i Malmö. Skjuten med två skott. Han är dessutom bränd över munnen. Kan det vara ett resultat av ett bråk mellan grannar som eskalerat? Eller är orsaken någon annan? frågar sig de fyra utredarna på Malmöpolisens specialgrupp för grova brott. Stockholmspolisen Truls Reimer har förflyttas, på grund av sitt buffliga sätt, till Malmö, för att leda utredningen av mordet. Den lilla gruppen ska försöka ringa in mördaren, och till hjälp kopplas psykologen och profileraren, Kattis Olsson in i fallet. För att kunna göra en bild av mördaren vill hon göra en parallell utredning. Samtidigt brottas hon med livet som ensamstående mamma. När den tredje mannen hittas skjuten och bränd ser dom äntligen sambandet mellan morden, nämligen män som misshandlat kvinnor. Ska ytterligare mord ske, innan mördaren fångas? 

Jag har inte läst något av författaren förut, men det gör jag gärna om. Detta är den första delen i en ny serie kallad "Profileraren", och jag hoppas jag får möjlighet att läsa fler delar. Jag tycker att boken var otroligt spännande och jag slukade sida efter sida. Samt spänningen ökade kapitel för kapitel. Min favorit karaktär i boken, är psykologen och profilerare Kattis, som jag tyckte var skärp, trots problem på hemmafronten. Jag gillar hur storyn har byggts upp på ett skickligt sätt, med flera olika tänkbara gärningsmän, samt motiv. Jag tyckte att miljöbeskrivningarna var målande och beskrev Malmö som stad, perfekt. Även historiens karaktärer är spännande och bra beskrivna. Jag gillade att man får följa de olika deltagarna i gruppen, samt deras olika arbetsområden. Speciellt Kattis samtal med kvinnobrännaren tillför det lilla extra till historien. Det är en riktigt bra kriminalroman och den får ♥️♥️♥️♥️♥️/5.

Mitt favorit ställe ur boken;

KAPITEL 9 

KATTIS SKULLE PRECIS lägga upp maten på tallrikarna när Anders ringde igen. 

"Vad är det nu?" 

Hon hörde själv hur sur hon lät, men hon kunde inte hjälpa det. Hon var sur på honom och det tänkte hon vara resten av livet. Hon var sur på att han hade gått bakom ryggen på henne med donnan. Sur på att han sumpat allt de byggt upp ihop, och på sig själv för att hon låtit hans karriär gå före sin egen. Sur på att barnen kallade hans nya kvinna för Mikis och på att hon aldrig skulle slippa de två turturduvorna, eftersom de behövde ha kontakt på grund av barnen. 

"Jag behöver bara prata", sa Anders. 

"Du kan väl prata med din donna?" 

"Hon heter Mikaela. Och nej, hon är inte hemma just nu. Jag har försökt få reda på mer om det här mordet, men poliserna vill inte säga något." 

Kattis hummade. "Var det allt?" 

"Vad tror du kan ha hänt? Du jobbar ju med sånt här?" 

"Jobbade", rättade Kattis och då blev det tyst en stund i luren. "Men jag vet att de flesta mord begås inom familjen, eller så finns det någon annan personlig koppling. Du kan vara helt lugn, det är inget som kommer att drabba vare sig dig eller barnen." 

Den enda som fantiserade om att mörda Anders ibland var antagligen Kattis själv. Hon kunde inte låta bli att fnissa lite åt hur bissart det vore om han var lika rädd för henne som för den här okända gärningspersonen. 

"Vad är det som är då roligt?" undrade han.

"Äsch, det var inget."

Tvillingarna hade satt sig vid köksbordet och åt med glupsk aptit. Själv tänkte hon hoppa över måltiden. Hungern hade minskat rejält sedan hon fyllde fyrtio. Utanför fönstret körde ännu en polisbil förbi, bort mot Dockan. Hon följde den med blicken. 

" Förresten, om du nu tycker det är så obehagligt så kanske du kan komma hit en stund, och hålla barnen sällskap? Jag kom på att jag måste iväg en snabbis." 

Baksidestext;

En välkänd Malmöprofil hittas mördad i hissen i ett nybyggt lägenhetshus i Västra hamnen. Han har ett märkligt brännsår över munnen. Martin "Gulte" Guldström från Malmöpolisens specialgrupp för grova brott är en av de första på plats, och det som till en början framstår som en ur spårad konflikt mellan två grannar visar sig snart vara något betydligt större.

Vid Stockholmspolisens avdelning för grova brott toppar Truls Reimer statistiken över uppklarade fall, men hans buffliga attityd uppskattas inte av alla. Då klagomålen blir för många får han ett erbjudande om förflyttning till Malmö, och hans chef gör det klart att det inte är ett alternativ att tacka nej.

Psykologen Kattis Olsson har lagt jobbet som profilerar på hyllan. Numera arbetar hon på en samtalsmottagning och försöker hantera livet som ensamstående mamma. Men när hon blir tillfrågad om att hjälpa polisen att ringa in gärningspersonen som brännmärker män i Malmö, kan hon inte motstå erbjudandet. Ganska snart inser dock Kattis att hon behöver köra en parallell utredning utan att informera sin nye chef. Ett beslut som kan få katastrofala följder om det visar sig vara fel.


Ha en fortsatt trevlig dag! 

Kram Nina 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Av stjärnstoft är vi komna

"Av stjärnstoft är vi komna" av Malin V. Olsson utgiven av Vistoförlag . I denna berättelse gör vi en tidsresa framåt i tiden. Nä...