fredag 1 december 2023

Fem en fredag v. 48: Juletid

I fem en fredag funderar Elisa Matilda på frågor som handlar om juletiden, fler förslag hos ElisaMatilda.

1. Hur förbereder du inför julen?

Svar; Jag bakar, pyntar och gör julgodis. Jag pyntar lite då och då och granen klär vi någon dag före jul. Vill alltid smygäta ett litet julbord, vilket vi gjorde här om dagen här hemma. Så gott. 

2. Vad har du att göra innan årets slut?

Svar; Köpa julklappar och förbereda inför jul och nyår. Också hoppas jag att jag hinner läsa emellanåt som vanligt. Sen allt det vanliga vardagsbestyren. 

3. Vad gjorde du inte i år som du heller inte kommer göra nästa?

Svar; Vi firar alltid julen med barnen här hemma. Vi åker aldrig någon stans till några släktingar eller så. Vi har ju rätt så långt till släkten och har djur som behövs ta hand om. 

4. Skickar du julkort?

Svar; Vissa år har vi skickat till våra närmaste. Får se hur det blir i år. Jag blir alltid glad när jag själv får. 

5. Vilken julkalender genom åren är din favorit?

Svar; Den bästa är helt klart Trolltider tycker jag. Jag älskade den och har även sett den som vuxen med mina barn. Selmas saga tror jag den heter tyckte jag också mycket om. 



Ha en fortsatt trevlig helg!

Kram Nina 

7 kommentarer:

  1. julkorten har minskat i antal, men olika saker har olika tider. Julläsning får det bli.

    SvaraRadera
  2. Kul att läsa dina svar och de stämmer nog ganska bra överens med mina. Fast jag har en annan kalenderfavorit.
    Ha en fin fredag!

    SvaraRadera
  3. Visst är det kul att få julkort!

    SvaraRadera
  4. Here where I live, in the island of Mallorca, Spain, there are a lot of swedish people living all the year. They have an svenska school too in the city. Now, the day of Sankta Lucia, they will do one of the best Christmas representations with the children, and Young boys, and Girls, singing in the city of Palma de Mallorca. It is lovely.

    SvaraRadera
  5. vi firar här hemma med barn och barnbarn. jag tänker försöka tta det lugnt hela tiden och göra mycket som jag tycker är roligt. så gott som alla de andra är pescatarianer och de gör lyckligtvis egna rätter till julbordet. jag envisas med min julskinka och brödet är det jag som bakar. Jansson gör jag också. Brantevikssillen köper vi. och laxen

    SvaraRadera
  6. Kul att få julkort, så därför skickar jag också några. Lite läsning får vi unna oss i allt stök! Ha en fin adventshelg!

    SvaraRadera
  7. Roligt att läsa dina svar, hoppas du får den jul du önskar och jobbar på!

    SvaraRadera

Av stjärnstoft är vi komna

"Av stjärnstoft är vi komna" av Malin V. Olsson utgiven av Vistoförlag . I denna berättelse gör vi en tidsresa framåt i tiden. Nä...