lördag 2 december 2023

Jul kalender 2023-lucka nr 2


I dag öppnar vi andra luckan i min julkalender 2023. I den här luckan har jag gömt en kalenderbok för barnen. Man läser ett kapitel om dagen. Jag och mina döttrar läste första kapitlet igår. Vilken spännande början! Jag kommer att läsa den ett kapitel om dagen fram till julafton. "Frostaftons hemlighet" av Stina Nilsson illustrationer av Ludwig Sandbacka utgiven av Bonnier Carlsen förlag.

Baksidestext;

Kristallen hade inte vaknat än. 
Den bittra nattkylan låg kvar 
över Grottholms gator. Klädd i
dubbla stickade tröjor smög
sig Belli ljudlöst fram. 

I Grottholms mörker lever trollen. 

Belli bor med morfar i utkanten av grottans värme, och hon är trött på att frysa och tvingas lyda de mäktiga urtrollen. En dag hittar Belli en hemlig bok, och sanningen går inte längre att blunda för. Någonting är fel i Grottholms. Är det sant att det finns en ovanvärld, en plats där en riktig sol lyser? 

Belli och hennes nya vän, tvätten Rup, tänker ta reda på vad som finns längst upp i grottgångarna... 


Ha en fortsatt trevlig första advent! 

Kram Nina 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Av stjärnstoft är vi komna

"Av stjärnstoft är vi komna" av Malin V. Olsson utgiven av Vistoförlag . I denna berättelse gör vi en tidsresa framåt i tiden. Nä...