lördag 30 december 2023

Kille bortskänkes (GRATIS)

"Kille bortskänkes (GRATIS)" av A. K. Sydegård utgiven av Rabe'n&Sjögren. För barn 9-12 år. Vi får följa Zoe, som är manager för sin mormor som är influenser. Hennes dröm är att bli miljonär innan hon fyller tjugo. Nu är hon tvungen att följa med mormor och hennes nya pojkvän för att dokumentera deras resa med husbil till Italien, där det är tanken att mormor ska gifta sig. Ja, vad kan gå fel? Resan hinner knappt börja innan allt strular till sig. Det börjar med att odrägliga och sjukt snygga Love dyker upp och ska följa med till Italien. Killen som har ghostat Zoe, och som hon är lite kär i. Inte nog med det blir husbilen stulen av vägpirater och Zoe och Love hamnar mitt ute i ingenstans. De har dessutom inga mobiltelefoner. Hur går det nu med bröllopet och resan till Italien? 

Detta är den tredje, och sista delen i serien om Zoe. Jag har tyvärr inte läst de två första, vilket är synd, för den här boken var verkligen så rolig. Jag hade gärna läst de två första delarna också. Detta är en feelgood roman för unga, men jag tyckte ändå att jag hade behållning av boken, fast jag är äldre. Zoe är en tjej vars liv verkar kantat av katastrofer. Allt som kan gå fel, gör det med råge. Trots det ordnar allt upp sig på slutet på bästa sätt. Historien är återgiven med en stor portion humör, och jag skrattade högt åt alla dråpligheter som huvudpersonerna råkar ut för. Texten är bra och lätt att läsa. Kan varmt rekommendera denna fina bok för våra unga läsare. Missa inte denna serie. Jag gillar det färgglada bokomslaget. Så otroligt fint! Boken får ♥️♥️♥️♥️♥️/5.

Mitt favorit ställe ur boken;

Kapitel 10

Vi befinner oss mitt i skogen där natten är sommarmörk. Ute i buskarna är en vägpirat snart klar med att uträtta sina behov och då kommer han tillbaka.

Tiden rinner iväg. Vad ska vi göra? 

Love står och väger från fot till fot. Sedan vänder han sig om och går in i förarhytten. När jag kommer fram sitter han och ställer in sätet. 

-Jag skulle kunna köra husbilen härifrån, säger han. 

-Kan du det? 

Han tvekar en aning. 

-Jag tror det. Men åker vi fast kommer jag typ aldrig att få ta körkort. 

-Jamen, kan du hålla dig på vägen? säger jag. 

Hans min säger "duu" tydligare än ljud. 

-Ja men kör då, innan han kommer tillbaka!

Ute i skogen knakar det till. Det låter som om någon kommer springande mot oss genom ris och buskar. Vi tittar på varandra och som på en given signal börjar vi fumlar med bältena. 

-Shit, den har ingen backspegel, säger Love. 

Sedan trycker han ner gasen. 

Vi startar med ett brak, eftersom Love inte bara missbedömmer hur bred husbilen är, utan också höjden och får med sig några grenar. Jag sträcker på mig för att spana ut genom fönstret. Bakom oss ser jag hur en man kommer snubblande ur mörkret samtidigt som han försöker få kontroll över dina halvt nedhasade byxor. 

-Gasa! ropar jag. Han förföljer oss. 

Love kastar ett öga i sidospeglen och börjar skratta, den sortens vansinniga skratt som man brukar ge ifrån sig när man åker berg- och dalbana och både är lycklig och livrädd. 

-Inte en chans att han hinner ikapp oss, säger han. Nu kör vi! 

Baksidestext;

Zoes plan att bli miljonär innan hon fyller tjugo ser ut att bli verklighet. Hon har gjort sin mormor till influenser och guidar nu ett helt gäng gamlingar mot samma mål. Men så slår nyheten ner som en bomb: Mormor ska gifta dig! Igen. Och Zoe måste hänga med och dokumentera det förälskade parets resa till bröllopet i Italien. Vad kan gå fel? Svar: Det mesta. 

Inte nog med att den odrägliga - men sjukt snygga - Love dyker upp. På vägen råkar de även ut för vägpirater som själ husbilen, hamnar i ett mystiskt stenbrott och tvingas och tvingas klara sig utan sina mobiler. Ska Zoe lyckas rädda sin influenceraffär och mormors bröllop - eller är katastrofen ett faktum? 


Ha en fortsatt trevlig dag! 

Kram Nina 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Av stjärnstoft är vi komna

"Av stjärnstoft är vi komna" av Malin V. Olsson utgiven av Vistoförlag . I denna berättelse gör vi en tidsresa framåt i tiden. Nä...