torsdag 17 mars 2022

Hett i hyllan v 10-2022Gyllene Buddha

 

Jag bara gissar nu, men jag tror inte jag är ensam om att ha en del böcker i hyllan som stått där i evinnerliga tider. Är det inte dags att de där, halvt, bortglömda böckerna får ta lite plats och synas? Jo, det tycker jag. Verkligen. Därför kommer de, en efter en dyka upp här varje torsdag under rubriken Hett i hyllan. Lite lagon tvetydigt, eller hur? Vad har du för dolda skatter i hyllan? Fler finns här hos Bokföring enligt Monika.

Idag föll mitt val på "Gyllene Buddha" av Clive Cussler. Jag fick ett antal av Clives böcker då min dotter hittade de i bibliotekets utrensnings låda.

Från baksidan;Gyllene Buddha är den första delen i serien Oregonarkiven där vi får möta Cusslers nye actionhjälte Juan Cabrillo-fartyget "Oregons" mycket karismatiske kapten. 

Bara en man av Cabrillos kaliber kan förvandla ett gammalt lastfartyg till en flytande spioncentral utrustad med högteknologiska avlyssningsapparater och avancerade vapensystem-och bara han klarar de farliga projekt som "Oregons" besättning tar sig än.

Nu har de fått i uppdrag av CIA att sätta punkt för den kinesiska ockupationen av Tibet och åter ge landet till Dalai Lama. En till synes omöjlig uppgift, men Castillo trumfkort är den flera hundra år gamla buddastaty av massivt guld som kommer att få en avgörande roll i det politiska spelet kring det lilla bergslandet.

Först måste han dock hitta statyn. Sedan återstår för Castillo och hans besättning att överlista två av världens mäktigaste länder, för det ligger i både Ryssland och Kinas intresse att de misslyckas...


Ha en fin dag!

Kramis Nina

 

4 kommentarer:

  1. Clive Cussler har jag läst många böcker av, dock inte denna.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ok han har ju skrivit en hel del böcker.

      Radera
  2. Jag har aldrig läst något av Clive Cussler, en helt ny författare för mig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo jag hade inte heller hört talas om honom förut.

      Radera

Wallflowers del två - Yasmin

"Wallflowers del två - Yasmin" av Eloisa James utgiven av HarperLove förlag . Vi befinner oss i 1800-talets London. Lady Yasmin R...