onsdag 16 mars 2022

Kvinnorna på Bloom square-Emmas affär

Kvinnorna på Bloom square-"Emmas affär" är en ny bokserie av Tessa Dare. Utgiven av Lovereads förlag. Hertingen av Ashbury blev svårt skadad i kriget. Det gjorde att han och hans fästmö bröt förlovningen. Nu måste han hitta en ny kvinna, eftersom han behöver en arvinge. Han får besök av sömmerskan Emma. Hon har inte fått betalt för bröllops klänningen hon sytt till Hertigens fästmö, och vänder sig därför till honom. Hon är desperat behov av pengar. Ash bestämmer sig för att övertala Emma att de ska gifta sig. Emma har inte så mycket val. Hon ser också en chans att hjälpa en ung kvinna som hamnat i olycka, eftersom hon ska få ett eget hus av hertigen så fort hon blivit gravid. Hertigen har bara ett villkor-de får inte bli kära. Inga problem eller?

Det är första boken jag har läst av författaren, men jag vet att hon gett ut över tjugo böcker. Jag uppskattade hur hon skriver sin bok med humor och värme. Passionen mellan det nygifta paret känns äkta, och jag gillar deras roliga konversation mellan varandra. Komentarerna är rappa och festliga. Förhållandet är hett och utvecklas snabbt till något mer. Båda har blivit svikna och det gör att de missförstår varandra, och har svårt att lita på andra. Självklart dyker det upp ett svartsjuk ex som vill förstöra mellan dem. Kommer hon att lyckas? Jag gillar de båda nygifta  huvudkaraktärerna jätte mycket och miljön känns mysig. Speciellt roligt är att hertigens tjänare vill att det ska uppstå ljuv romance mellan Emma och Hertigen. Jag ser redan fram emot att få läsa nästa del i serien. Man kan bara älska denna bok. Denna härliga feelgood romanen får ❤❤❤❤❤/5.

Mitt favoritställe ur boken;En gänglig figur småsprang över gräsmattan och fram till honom. Ash höjde på hattens bättre, visade sitt ansikte och rynkade pannan. Det brukade alltid fungera på barn. För det var faktiskt en pojke i skolåldern som närmade sig. 

"Det var det jävligaste", utbrast pojken häpet. "Du ser verkligen så otäck och ful ut som det står i tidningen". 

"Jasså, minsann. Och skriver de något om den här?" Ash höjde sin käpp. "Gå hem med dig nu. Barnflickan saknar dig."

Han vände sig om och fortsatte gå. Men pojken följde efter. 

"Jag såg er borta vid Marylebone Mews," sa han, som om de var två gamla vänner som konverserade på klubben. 

"Du klädde upp det där ginfyllot som misshandlade sin fru, kommer du i håg?"   

Ja naturligtvis kom Ash ihåg det. Det var bara två dagar sedan. 

"Det var helt fantastiskt!" Nu gick ynglingen bredvid honom. "Briljant. Och jag hörde om skurkarna i St. James också. Det har hela London gjort."

Ash suckade tungt. Han vägrade låta sig provoceras. Ju mer konsekvent du ignorerar honom, desto snabbare kommer han ge upp och försvinna, intalade han sig själv. 

"Så vart ska vi i natt?" undrade pojken. 

Vi?

Nu fick det vara nog. 

Ash gjorde halt mitt på det tomma torget. 

"Vad är det du vill?"

Pojken kliade sitt öra och ryckte på axlarna. 

"Jag vill se dig spöa upp någon ny. Ge någon typ vad han tål."

"Då så." Ash höjde sin käpp och gav pojken en rejäl smäll med den trubbiga änden, så han drattade på arslet rakt in i ett buskage. "Där fick du som du ville."

Från baksidan; Sedan hertigen av Achbury återvände från kriget har han förstått att han behöver en arvinge. Och eftersom hans tidigare förlovning brutits måste han alltså hitta en lämplig fru. När sömmerska Emma Gladstone dyker upp iklädd den brudklänning som hans tidigare fästmö varken hämtat eller betalat för bestämmer han sig för att det måste bli hon. Men villkoret att de inte, på några omständigheter,  får bli kära.

Ha en underbar dag!

Kramiz Ninni 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

BOKSLÄPP maj 2024

INTRESSANTA BOKSLÄPP NU I MAJ!  📖 Jag har spanat på böcker som släpps nu i maj månad. 😍 Här är några av dem. *Den sista flytten  @histori...