fredag 25 mars 2022

Då ödet bestämmer

"Då ödet bestämmer" av Pernilla Lindroos, utgiven av Lava förlag. Detta är del två av historien om Maja. När det tar slut mellan Maja och hennes pojkvän Erik, rämnar hela Majas liv. Han vill att hon ska ta itu med saker i det förflutna som spökar. Han vill att hon ska lära sig att älska sig själv. Hon blir dessutom permitterad från sitt jobb, och hjälper därför sin syster som precis fått ett barn. Hennes väninna vill utmana henne att hon ska börja dejta en man ur varje stjärntecken. Men inget funkar det är bara Erik hon tänker på. Hon kan inte sluta sakna honom. Vi får även följa Joanna, hon lever i början av nittonhundra talet. Hon förväntas gifta sig med en lämplig kandidat, trots hon bara är sjutton år. Joanna har andra drömmar än giftermål, men en känsla av tragedi och en  skuld som hennes bror John har kastat över henne, gör att hon inte kan fullfölja den. Joanna frågar sig, om Harvey är någon som kan låta henne fullfölja sina drömmar, och går han att lita på? 

Ännu en underbar bladvändare av Pernilla Lindroos. Den visar att relationer är inte alltid lätt, och det är svårt att släppa någon man älskar. Trauman och skuld från barndomen kan sitta hårt i själen. Så hårt att man inte kan leva normalt, och att man behöver få reda ut det man bär inom sig. Jag gillar att man får följa både Maja och Joanna. Både Maja och Joanna får bära skuld för händelser som inte var deras fel. Det gör att de inte kan leva fullt ut, och förverkliga sig själva. Maja drömmer om att flytta ihop med Erik och leva med honom. Joanna vill uppfylla sin dröm om att skriva en bok. Jag tycker Pernilla skriver bra och medryckande, vilket gör att boken får följa med överallt tills man läst klart. Tankar och känslor känns som att de är realistiska och trovärdiga. Kommer Maja att få sin Erik, och kommer Joanna skriva sin bok? Jag älskar slutet på denna boken. Det gör mig så glad. Denna härliga relations roman får ❤❤❤❤❤/5.

Mitt favoritställe ur boken;

Åsa tas emot av en överdrivet lugn sköterska, något som får mig att bli nervigare än vad jag redan är. Vi visas in på avdelningen och till ett litet undersökningsrum där man ska kontrollera hur långt gången systern är. Åsa ber mig följa med och jag placeras vid huvudändan av britsen. Sköterskan, som visar sig vara barnmorskan, för in en plastklädd hand i Åsas underliv. Hon ser koncentrerad ut medan hon rotar runt. 

"Du är sex centimeter öppen."

Åsas ansikte speglar förvåning. 

"Hur länge har värkarna pågott?" frågar kvinnan. 

"Inte länge alls. Kanske ett par timmar."

"Tredje barnet?"

Åsa nickar.

"Typ hela tiden. Knappt fått sova."

"De har definitivt gjort sitt. Det här kan gå snabbt." 

"Men...mer än två timmar, väl?"

Så gör Åsa en grimas. Ännu en värk tar sig friheten att bryta in. 

Barnmorskan svarar inte utan tar itu med att förbereda Åsa. Ger henne några förskräckliga paltor som mer liknar operationskläder. Att se systern i de där sjukhuskläderna får mig att inse stundens allvar. Ett barn ska snart pressas ut ur systerns kropp. Jag hoppas att två timmar ska gå snabbt, så Tom får byta av mig. 

Jag får som jag önskar. De där två timmarna går väldigt snabbt. Men enbart för att jag får fullt upp med att hjälpa Åsa att härda ut, badda panna med kalla, blöta handdukar och be till högre makter att allt ska gå bra. Efter att den där barnmorskan varit inne och rotat i systerns underliv satte allt igång i rasande fart, och innan jag ens hunnit bli rädd eller svimmat- inte ens under Åsas groteska skrik under krystvärkarna- är en liten blålila varelse plötsligt ute.

Lille Olle har anlänt.

Från baksidan;

MAJA ÄR FÖRKROSSAD. Hennes livs kärlek har lämnat henne. Bara så där. Hur är det ens möjligt? De var ju menade för varandra, i vart fall enligt astrologen Ann-Kristin. När Maja blir permitterad kan hon inte längre dämpa smärtan genom att dränka sig med jobb. 

Vad ska hon nu göra med sitt liv? Väninnan Sara utmanar henne att dejta tolv män, en ur varje stjärntecken. Med en astrologihandbok och en poängskala ska dejterna leda Maja till klarhet om vad hon vill eller behöver.

Joanna växer upp i England under nittonhundratalets första år. Som sjuttonåring förväntas hon delta i Londons sällskapsliv för att hitta en lämplig make. Joanna har helt andra drömmar, sådanna en kvinna inte kan väntas ha.Men hennes elake broder John och en tragedi kastar en tung skuldkänsla över Joanna. Ska hon våga följa sin dröm eller håller det förflutna henne tillbaka? Och är Harvey, mannen hon möter, verkligen någon hon kan lita på?

"Då ödet bestämmer" är berättelsen om två unga  kvinnor i olika tidsepoker men med samma val. De måste båda lista ut vad de vill göra med sitt liv och vem de vill leva med. Det är en historia om skuld, val, drömmar och ödets kraft.

Ha en skön fredag!

Kram Ninni


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

BOKSLÄPP maj 2024

INTRESSANTA BOKSLÄPP NU I MAJ!  📖 Jag har spanat på böcker som släpps nu i maj månad. 😍 Här är några av dem. *Den sista flytten  @histori...