söndag 27 mars 2022

Smakbit en söndag-Amerikansk jord


Astrid Terese på bloggen "Betraktninger" har ett boktema varje söndag, där vi bjuder på en smakbit ur en bok vi läser. Jag tänkte bjuda på en liten smakbit ur en av böckerna jag läser just nu. Min smakbit kommer från "Amerikansk jord" av Jeanine Cummins.

Smakbiten;
Törst och hunger fanns, och du var frukten.
Smärta och ruiner fanns, och du var undret.
Pablo Neruda, "Den förtvivlade sången"
ur 20 kärleksdikter och en förtvivlad sång

En av de allra första kulorna går in genom det öppna fönstret ovanför toaletten där Luca står. Han fattar först inte att det är en kula och det är ren tur att den inte träffar honom mitt i pannan. Luca uppfattar knappt det dova ljudet när den susar förbi och borrar sig in i kakelväggen bakom honom. Men kulregnet som följer är öronbedövande, det dånar och smattrar helikoptersnabbt. Det hörs en massa skrik också, men de ljuden är kortlivade, snart tystade av skottlossningen. Innan Luca hunnit dra upp gylfen, fälla ner locket och klättra upp och titta ut, innan han hunnit bekräfta källan till det hemska larmet, svänger badrumsdörren upp och mami är där. 
"Mijo, ven", säger hon så lågt att Lucia inte hör det. Hennes händer är inte milda när hon föser honom mot duschen. Han snubblar på den upphöjda kakelkanten och ramlar framstupa. Mami landar ovanpå honom och i fallet slår han läppen i blod mot tänderna. Det smakar järn. En mörk droppe bildar en pytteliten röd prick på det klargröna kaklet i duschen. Mami trycker in Luca i hörnet. Duschbåset har ingen dörr, inget draperi. Det är bara en hörna i abuelas badrum där man byggt upp en tredje vägg som avskärmning. Skiljeväggen är inte fullt manshög och knappt en meter bred-precis så stor att den med lite tur kan dölja Luca och hans mamma.  

 Från baksidan;
Acapulco, Mexiko;Medan Lydia och hennes åtta åriga son gömmer sig i badrummet blir hennes man och ytterligare femton familjemedlemmar mördade i trädgården. Som hämd för ett avslöjande reportage vill ledaren för knarkkartellen Los Jardineros utplåna inte bara Lydias journalistmake utan hela hans familj. 
En gång var ledaren en omtyckt kund i hennes bokhandel. Nu är han en hänsynslös mördare son inte kommer att skona varken henne eller sonen.
De flyr, först på måfå, sedan norrut. Mer än 200 mil om dagen måste de lägga bakom sig, med buss och tåg och till fots genom öknen, innan de kommer till USA. På vägen möter de barmhärtighet och medmänsklighet men också livshotande faror. Och hela tiden jagas de av Javier-den man som för inte länge sedan var hennes vän.


Ha en skön söndag!

Kramis Nina 

14 kommentarer:

  1. Men usch, vilken hemsk upplevelse. Känner till boken, men har inte läst.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det måste ha varit en hemsk och skräckfylld händelse...

      Radera
  2. har tänkt att jag skulle läsa Amerikansk jord. tack för smakebiten!

    SvaraRadera
  3. Den här var väldigt i ropet ett tag men jag tror inte jag kommer att läsa den.

    SvaraRadera
  4. Jag gillade den här boken, och debatten om den var intressant att läsa om också.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ok vad bra. Jag tror också den är intressant.

      Radera
  5. Den boken står på leselisten min. Jeg har hørt mye bra om den, så jeg vil absolutt lese den.
    Ha en riktig fin søndag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jätte bra. Jag blev också så nyfiken på den när jag läste om den.

      Radera
  6. Den har jag tänkt läsa. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
  7. Läste den på engelska och blev mycket berörd. Tack för smakbit

    SvaraRadera
  8. Den boken blir jag lite nyfiken på! Tack för smakbiten.

    SvaraRadera

Utan oss

"Utan oss" av Susanne Sundling utgiven av Lava förlag . Johan och Annikas barn har nu lämnat boet, och Annika försöker nu vänja ...