torsdag 31 mars 2022

Författarintervju-Annah Nozlin

     

Fotograf David Asplund

Jag har intervjuat Annah Nozlin som är aktuell med en ny bok under våren. "Räddare" är en fortsättning på "Återfunnen" som jag recenserat "här". Annah Nozlin skriver i genren magisk realism. Hon ger ut sina böcker genom sitt egna bok förlag, Annah Nozlin AB. Tidigare titlar av författaren är-"Ekens dotter", "Skugga över månen", "Det nästan döda trädet", "Eldens mörker", "Den enda staden: fyra berättelse" samt "Återfunnen". Annahs hemsida


"Räddare"
Av
Annah Nozlin 

Fotograf David Asplund

1. Hur fick du idén till din första bok?

Annah svarar:-Precis så är det, jag får idéer, men jag vet inte riktigt varifrån de kommer. Idéerna dyker upp och lämnar mig inte i fred förrän de blir nedskrivna. Med första boken ”Ekens dotter” kom det tidigt till mig att jag skulle skriva om trädälvor som delade sina minnen med träden och utifrån det växte berättelsen fram.

2.Hur har livet förändrats sedan du börjat skriva?

Annah svarar:-När jag började skriva trodde jag att det stora arbetet skulle vara att skriva ner berättelsen första gången. Jag kunde inte ha mer fel. Olika stadier av redigeringsarbete tar lång tid och eftersom jag driver mitt egna månskensförlag så har jag fått lära mig många olika delar i bokutgivningsprocessen. Det finns en större risk nu än tidigare att arbete och fritid flyter ihop.
Innan första böckerna blev utgivna hade jag aldrig stått på en marknad eller mässa och försökt sälja någonting. Nu är det en del av det rullande arbetet.
Jag har kontakt med andra människor som skriver. Tidigare skrev jag mest för mig själv.

3. Hur många böcker har du skrivit?

Annah svarar:-Jag har skrivit sju böcker.

4. Skriver du på någon ny bok?

Annah svarar:-Ja, jag skriver på ett historiskt manus med fantasyinslag och har även påbörjat ett projekt som fortsätter på min tidigare fantasyserie.

5. Var det lättare att skriva bok nr två?

Annah svarar:-Ja, det tycker jag. Jag lär mig hela tiden nya användbara saker.

6. Hur ser det ut där du skriver?

Annah svarar:-Frågan är om min skrivarhörna existerar? Jag skriver på min laptop, och det kan vara lite varstans. Jag kan sitta ute i trädgården på sommaren. På vår och höst är verandan en favorit. Vintertid är köket bästa platsen där det går att elda i vedspisen.

7. Har du andra intressen?

Annah svarar:-Massor. :-) Hus, hem och familj tar upp en hel del tid. Kampsporter är ett intresse sedan tidiga tonår och jag tränar fortfarande aikido någon gång i veckan. Jag gillar att sitta i lugn och ro och måla akvarell eller promenera i gammal skog. På vintern försöker jag komma iväg och åka slalom med familjen. Min man och jag träffades på en danskurs i salsa, men dansandet har det blivit mindre med nuförtiden. Jag är en periodare vad gäller yoga och just nu går jag en kurs i kundaliniyoga.

8. Hur gammal var du när du skrev din första bok?

Annah svarar:-Om jag minns rätt var jag trettiotvå när jag började skriva ”Ekens dotter”.

9. Har du något annat jobb förutom författare?

Annah svarar:-Ja, jag har ett ”brödjobb” och arbetar 70% som teknikkonsult med att göra ritningar till vägar och gator så entreprenörerna har någonting att bygga efter.

10. Läser du mycket själv, och i så fall vad?

Annah svarar:-Det är inte lätt att hinna med att både läsa och skriva, men jag försöker och då läser jag oftast något ur fantastikgenrerna. Fantasy, dystopi, magisk realism, sci-fi. När jag var yngre läste jag mycket skräck också, men det blir det inte så ofta längre. En och annan historisk roman kan slinka ner och någon enstaka feel good.

11. Vem är Annah? Allmänt om dig som person.

Annah svarar:-Jag är född i Falun 1975 och började träna kampsport som fjortonåring. Medan jag gick i vanliga skolan tillbringade jag även mycket tid på musikskolan med piano, solosång och körsång. Musiken har det blivit mindre med i vuxen ålder. Efter gymnasiet var jag ett år som au pair i USA och pluggade därefter till civilingenjör fem år i Luleå. Efter lite kringflackande flyttade jag tillbaka till Dalarna. Att läsa har alltid varit ett stort intresse och jag fastande för fantasy när jag läste Ronja Rövardotter som liten och sedan Sagan om Ringen på mellanstadiet, tätt följd av Trollkarlen från övärlden och En vampyrs bekännelser. I övrigt tycker jag att allt för lite görs för miljön och jag är ständig betalande medlem i Världsnaturfonden och Green Peace sedan unga år.

12. Har du något tips till den som vill börja skriva?

Annah svarar:-Skriv från hjärtat och var inte rädd för att ta hjälp eller diskutera din text med andra som också tycker om att skriva.

13. Vad har du fått för respons av din omgivning?

Annah svarar:-Till stor del har jag fått mycket positiva omdömen om mina böcker. För den som är intresserade försöker jag samla citat från vad andra tycker på min hemsida: https://nozlin.se/lasarroster.html

14. Vad gjorde du innan du blev författare?

Annah svarar:-Jag jobbar fortfarande 70% på det jobb som teknikkonsult, som jag hade när jag började skriva min första bok.

15. Vad blir nästa steg? Har du någon dröm?

Annah svarar:-Drömmen är att nå ut till fler med mina böcker. Det är inte alltid lätt att nå ut genom informationsflödet.

16. Vilket är ditt bästa skrivtips?

Annah svarar:-Skriv det du själv tycker om. Om texten berör dig kommer den förhoppningsvis även att beröra andra.

17. Har du någon speciell rutin du skriver efter? Tid på dagen eller när du kommer på något?

Annah svarar:-Jag har mina skrivaronsdagar som jag försöker dedikera till enbart skrivande. Idéer som dyker upp däremellan försöker jag skriva ner på lappar för att komma ihåg till dess jag får tillfälle att sätta mig ner vid datorn.

18. Beskriv platsen du helst sitter och skriver på. Vad behöver du ha i närheten?

Annah svarar:-Platsen varierar men en kopp kaffe är alltid gott att ha till.

19. Berätta gärna något om din kommande bok?

Annah svarar:-Min kommande bok ”Räddare” är i genren magisk realism och fortsättning på den tidigare boken ”Återfunnen”. Det är svårt att beskriva handlingen i bok två utan att spolia för de som inte läst första boken. Huvudpersonen Ella är 19 år och pluggar på högskolan. När hennes farmor dör upptäcker hon saker som hon inte vetat om tidigare, att människor föds igen och att vissa återförenas med vänner från tidigare liv. Farmoderns val i sin ungdom och Ellas tidigare liv gör att det är flera olika krafter som vill bestämma över hennes liv och död.
Jag hoppas att ”Räddare” hinner komma från tryckeriet innan Bokmässan Dalarna 9:e april. Håll tummarna för det. Några snabba recensenter som fick läsa provtrycket har redan skrivit sina omdömen om boken. Om man är nyfiken går de att hitta på hemsidan: https://nozlin.se/lasarroster.html
Där finns också möjlighet att förhandsbeställa boken direkt från mig.

Något citat du lever efter?

-Nej, jag tror inte det …


Fotograf David Asplund

Tack, Annah Nozlin för möjligheten till denna intervju!

Kramizar Nina 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Utan oss

"Utan oss" av Susanne Sundling utgiven av Lava förlag . Johan och Annikas barn har nu lämnat boet, och Annika försöker nu vänja ...