torsdag 30 juni 2022

Kärlek, lögner och tarot

"Kärlek, lögner och tarot" av Mia Waara utgiven av Ordberoende förlag. Nyskilda Frida har träffat en helt underbar man. Han är helt perfekt och allt stämmer mellan dem. Men varför ses de bara hos henne, och varför verkar han så hemlig med sin facebook? En dag så får hon reda på av den nye, dryge killen på jobbet, att han är gift. Hon blir så besviken att hon vägrar reda ut saken med honom. Förbannad slänger hon igen dörren i ansiktet på honom, utan att lyssna. Förtvivlad vänder hon sig till dejting experten Lena och en tarotkortlek för att hitta den perfekta dejten. Hon träffar den ena killen efter den andra. Det visar sig vara väldigt svårt att dejta, för när Frida träffar sin dejt, känns allt så fel. De är inte som Christer. Hon kan inte sluta tänka på honom. Till råka på allt har hon problem med en dryg kille på jobbet. Varför håller han hela tiden på med alla elakheter för?

Detta är författarens debutroman. Jag gillade det här temat med dejting och att spå sina dejter med tarot kort. Vi får följa med Frida och hennes väninnor ut i krogvärden och på olika dejter. En del lyckade och andra mindre lyckade, i jakten på en livspartner. Frida och hennes vänner är festligt beskrivna och jag gillar hur författaren kan beskriva de olika manliga karaktärerna och deras egenheter. En del verkar wow, medan andra beskrivs som mindre charmiga. Boken är rolig och skriven med glimten i ögat. Den bjuder på många fniss. Boken är också lättsamt skriven och väldigt lättläst. Jag är tacksam att jag slipper krogvärlden och misslyckade dejter. För Fridas del, ska hon kyssa många grodor innan hon hittar sin dröm prins. Det blir en tvist i slutet och man tänker vad f-n, men så slutar den ändå som en feelgood ska. Boken är underhållande och får av mig ❤❤❤❤❤/5. Jag läser gärna mer av författaren.

Mitt favoritställe ur boken;

"Fika?" Frida ringde Lena som var mitt uppe i städning, men som gärna avbröt sig för att komma över på en kopp te. Två dagar hade gått sen de kom  hem från kryssningen men det kändes som flera veckor. Frida öppnade de kala,  vita köksluckorna med metallbågar till handtag, original sen hon flyttade in. Eftersom huset byggts tio år tidigare var de fortfarande fräscha, tyckte hon. Inget som hon ville lägga pengar på i alla fall.

"Hur går det med Jonas då?" sa Lena när hon satt vid köksbordet med den gråmelerade kroppen i handen. "Jag har inte hört något om honom på ett bra tag."  

"Inte så konstigt. Jonas hör nästan aldrig av sig. Dessutom har jag haft så fullt upp, du vet, så jag har inte hunnit träffa honom på över en månad. Klart han hejdar ut då. Men lika bra det, jag vet i alla fall inte vad jag vill med honom."

"Ja, Jonas är ett svårt fall", så Lena. "Jag är verkligen för att man inte ska ge upp för lätt. Särskilt inte när man är i söka-fel fasen. Men det låter inte jättelovande."

Frida hade insett att hon hade glömt Jonas totalt under kryssningen men nu när hon var hemma dök han upp i minnet. 

Att hon glömt honom så lätt var bevis på att hon faktiskt inte var intresserad. 

"Söka-fel-fasen? Vad menar du med det?" 

"Att få kalla fötter för att man är rädd. Du kan träffa en kille och tycka att han är helt fantastisk. Intresset är besvarat. Ni hånglar och bokar en dejt. Middag eller en öl på stan. När du träffar honom nästa gång tappar du intresset och tycker att killen är världens nörd. Varför? För att han har fel färg på tröjan, eller fel märke på byxorna. Du tvärvänder från att varit jätteintresserad och blir helt ointresserad. Utan någon vettig orsak alls. Då kan man misstänka att det är på grund av rädsla och det är för att skydda sig själv."

"Okej, jag förstår vad du menar. Man är rädd för att bli sårad och skyddar sig genom att söka fel och en ursäkt för att det inte ska bli något." 

"Fast i det här fallet låter det inte som att det är orsaken", konstaterade Lena.

"Nej, jag tror inte heller det."

"Nä, Frida, du måste göra slut med honom. Han är inget för dig."

Från baksidan;

FRIDA HAR PRECIS träffat sin drömman efter skilsmässan och nu känns det äntligen som att livet är som hon vill ha det. Men så upptäcker hon att hennes nya kärlek är gift med någon annan och plötsligt vänds allting upp och ner. Hon ger sig ut i Stockholms dejtingdjungel och krogvärd på nytt. 

Vid sin sidan har hon sin vän dejtingproffset Lena, och till hjälp en tarotlek  som vägleder henne genom kommande äventyr. Men det ska visa sig att det inte är så lätt att spå framtiden som de trott... 


Ha en fortsatt trevlig dag!

Kram Nina

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Moorlandstallet- Den nya hästen

"Moorlandstallet- Den nya hästen" av Catherine Hapka utgiven av Bonnier Carlsen förlag . Boken är baserad på  Star-stable spelet ...