torsdag 16 juni 2022

Veckans helgfråga-20220616

Barnböcker tycker Mia i veckans helgfråga är viktigt, det lägger grunden liksom. Hon vill att vi ska ge exempel på bra barn böcker.

Mitt svar; När jag var liten läste jag massor av böcker. Så fort jag lärde mig läsa var det böcker för hela slanten. Det var det bästa jag visste att gå till biblioteket och låna böcker. När jag kom hem kröp jag upp i sängen och läste och läste. 

Jag älskade att läsa om djur, speciellt om hästar. Kitty var också en favorit när jag var liten. Jag samlar fortfarande på Kitty böcker. Astrid Lindgrens böcker läste jag också. Böckerna om Pelle Svanslös är också fina. Maria Gripes Agnes Cecilia läste jag många gånger.

Tyvärr har jag förlorat mina fina barndomsböcker när vårt hem brann ner 2013. T ex alla mina Silver hingsten böcker mm.

Jag läser gärna för mina barn. Just nu väntar jag på att Det susar i säven ska komma på posten så att jag kan läsa den för mina flickor. Jag tyckte om den när jag var liten.

Ha en fortsatt trevlig dag!

Kramis Nina 

3 kommentarer:

  1. Det susar i säven kommer jag ej ihåg. Men jag läste Lotta böckerna, gud så kul böcker.

    SvaraRadera
  2. Det susar i säven är en klassiker, men jag har inte läst den, vad jag minns i alla fall.

    SvaraRadera
  3. Ja, Kitty-böckerna och Maria Gripes Agnes Cecilia, sånt man sträckläste. :)

    SvaraRadera

Utan oss

"Utan oss" av Susanne Sundling utgiven av Lava förlag . Johan och Annikas barn har nu lämnat boet, och Annika försöker nu vänja ...