torsdag 28 juli 2022

Rosenträdgården

"Rosenträdgården" av Tracy Rees, utgiven av Piratförlaget. I den här boken får vi följa tre olika kvinnor. Året är 1895. Vi får följa Mabs som tar hand om sina syskon när mamman har dött. De kommer från fattiga förhållanden och har det svårt, men hon drömmer om en bättre framtid för sig och sina sex syskon. Vi får också följa tolvåriga Ottilie Finch som drömmer om att få studera vid universitetet, men hennes far ser ner på kvinnor som tänker själva. Mrs Finch är en vacker och intelligent kvinna som kan tänka själv, men när hon väl låter sin röst bli hörd blir hon drogad av sin make, för att bli mer medgörlig. Han har dessutom planer för sin fru som ingen kan ana. Vi får även följa Olive Westallen som har fantastiska planer för framtiden och Londons fattiga. Tillsammans bygger de tre kvinnorna upp en fantastisk vänskap mellan varandra.

Jag tyckte mycket om de kvinnliga karaktärerna i denna boken. Var och en av dem tänker i nya banor och vill göra något mer av sitt liv. Var och en av dem är starka, och beslutsamma. De kämpar för att dem som de älskar ska få ett bättre liv med nya möjligheter. Och inte bara det-de vill även hjälpa Londons utsatta och fattiga människor. Man kan bara beundra Olives engagemang för människorna runt omkring sig. Hon är fantastisk! Författaren beskriver livet för de fattigaste-tillika de rikaste människorna på ett bra och målande sätt. Hon beskriver även miljöerna, väder och vind på ett bra sätt. Jag tycker också att man kan se kvinnornas vackra klänningar framför sig. Boken är lättläst och språket flyter på bra. Det händer hela tiden nya saker, vilket gör att det är svårt att lämna boken långa stunder. Det är svårt att ta till sig den syn som de flesta män har på kvinnor på denna tiden, och vad de utsatte kvinnorna för. Den här historiska romanen lämnar mig inte oberörd. Läs den! Boken får ❤❤❤❤❤/5.

Mitt favoritställe ur boken;

Olive

Äntligen är Clover klädd som det anstår en liten Westallen, i en grå kappa över en rutig klänning i blekrosa, persika och ljusgrått, samt en stråhatt med ett persikofärgat band. Hon är så söt att jag blir alldeles till mig! Efter nästan en månad hos oss känner hon sig bekväm med mamma, pappa och tjänstefolket- så jag gav mig ut på en shoppingrunda! Nu är min dotters garderob fylld av fina klänningar och kappor, förtjusande hättor och foträta skor som är så små att mitt hjärta smälter. I  dag ville jag visa upp henne, så vi gick på visit. Det blev inte särskillt lyckat. 

Först hälsade vi på mrs Zenobia Lake, som bor i Belize Parks pampigaste hus. Hon flyttade hit från Cornwall för ungefär femtio år sedan och gifte sig med en bankman. De var hisnande rika och, av allt att döma, ett attraktivt par. Men hennes make dog för femton år sedan, och sedan dess sitter hon instängd i det där stora huset och låter såväl sin förmögenhet som sit hushåll förfalla. Nu har hon bara en tjänsterflicka kvar. Jag uppskattar Zenobias kvickhet och bleknande nobless, men hon är uråldrig, grånad och tärd, och jag insåg snart att Lake Halls tomma rum och tysta korridorer inte är lämplig för Clover.

Därefter besökte vi Julia Morow, den frånskillda damen som bor ensam i Vale of Heath i utkanten av heden. Personligen har jag alltid tyckt att skilsmässa är något mycket förnuftigt, men det verkar jag vara nästan ensam om. Resten av Hampstead finner Julia chokerande, så hon har dragit sig tillbaka. Hon är i min egen ålder, men var förvånadsvärt tafatt med Clover. Hon har inga egna barn, och skandalen har förstått tärt på henne.

jag blir bestört vid tanken på hur många som borde tillhöra vår gemenskap, men som är ensamma och utanför. Ändå måste jag hitta unga, glada lekkamrater till Clover, annars kommer hon att få det väldigt tråkigt. Det blir förståss bättre när hon börjar skolan, men jag har ännu inte bestämt mig för när eller var det ska ske. Jösses, det finns viktigare saker än kläder att ordna med!

Från baksidan;

London 1895. OLive Westallen lever ett priviligierat om än ensamt liv i familjens hem i West Heampsted. Vid 28 års ålder anses hon för gammal för giftemål, men Olive gråter inte över vad hon missat. Hon har radikala planer för familjen Westallens framtid, planer som kommer att chocka societeten.

För tolvåriga Ottilie Finch är staden en spännande plats att utforska. Hennes familj har nyligen flyttat till Hampstead från Durham, på grund av en skandal som Otty är lyckligt omedveten om. Den enda skuggan över hennes dagar är moderns mystiska sjukdom. Mrs Finch är instängd på sitt rum och träffar ingen.

Artonåriga Mabs Daley jobbar vid kanalen och får slita hårt för att försörja sin far och sina syskon. Så när hon erbjuds arbete som piga hos familjen Finch i deras eleganta townhouse, känns det som en biljett till ett bättre liv. Mabs fångas upp i nätet av hemligheter och lögner som jagat familjen från deras senaste hem, och hon ställs snart inför ett omöjligt dilemma...

Ha en fortsatt trevlig dag!🌞

Kramizar Ninni

2 kommentarer:

BOKSLÄPP maj 2024

INTRESSANTA BOKSLÄPP NU I MAJ!  📖 Jag har spanat på böcker som släpps nu i maj månad. 😍 Här är några av dem. *Den sista flytten  @histori...