lördag 9 juli 2022

Mord under augustimånen

"Mord under augustimånen" av Lena Risberg, utgiven av Lava förlag. Detta är den tredje delen om Ninni och Bim. Jag har även läst de två första delarna. Jag har längtat efter att få läsa fortsättningen om radarparet, Ninni och Bim, och jag blev inte besviken. När Ninni finner en död person på en byggnadsställning utanför sitt fönster, funderar de båda damerna på vem han är och varför han har hamnat där. Han hör inte hemma på Bodstadsrättsföreningen Konvaljen. Polisen tror precis som Ninni och Bim att det är mord och startar en utredning. Det visar sig att mordoffret är en kriminell person. Ninni beslutar sig för att tillsammans med Bim och några andra att fira kräftskiva ute i en stuga på skärgårdsön Utö, för att komma ifrån lite. Det både regnar och blåser ute, och på natten händer ännu en tragedi. Var även detta ett mordförsök, eller var det helt enkelt en olycka? Hänger mordet och olyckan ihop på något sätt?

Med samma sköna humor som i de förra böckerna får vi följa de matglada damerna Ninni och Bim. Författaren har förmåga att väva ihop humor och allvar på ett balanserat sätt. Man kan helt enkelt inte låta bli att skratta medan man läser, samtidigt som historien innehåller ett mordmysterium. Ninni lagar den fantastiska maten och Bim hjälper till. Man blir ganska sugen när man läser. Samtidigt som man blir inspirerad av de målande måltiderna, får man följa de båda deckar damerna, när de funderar på mordgåtan. De är två härligt omaka väninnor. Ninni kan dra iväg på de mest tokiga teorierna, medan Bim är den lite mer lugna och förnuftiga. Tillsammans har de hittat en fin balans och kompliterar varandra. Jag uppskattar de målande miljöbeskrivningarna.  Även bokomslaget är fint och inbjudande. Jag hoppas få återse de båda damerna Ninni och Bim  i framtiden, för de har väl inte löst sitt sista mord? Denna mysdeckare får ❤❤❤❤❤/5.

Mitt favoritställe ur boken;

"Vi har en skata här i huset, och på Rosenlundsgatan finns det ett ilsket kråkpar som sätter skräck i folk. Frågar du mig så skulle jag byta bort skatan mot kråkparet utan att blinka."

Vi satt i Ninnis kök och åt en gemensam frukost när jag fick höra hennes målande beskrivning av sitt senaste möte med den hon kallade skatan, Lisbeth Pettersson. Kopplingen till kråkorna kom sig av att människor hade attackerats av två kråkor när de passerade på en viss plats på Södermalm. Det fanns en teori om att kråkparet försvarade sina ungar, men ingen visste säkert. Hur som helst hade en person blivit hackad i huvudet och fått uppsöka sjukhus.

"Jag kom in i soprummet och höll på att få slag när jag såg två bruna damskor sticka  upp ur en av containern. Ja, inte för att det var ett par damskor utan snarare för att skorna satt fast på ett par knotiga ben."

För ett ögonblick höll jag andan och trodde Ninni skulle förkunna att hon hittat ännu ett lik, men så insåg jag att inte ens Ninni skulle leverera sådanna nyheter så lugnt och sansat.

"Det visade sig att kärringen ägnade sig åt dumpster diving, eller sopdykning för att tala klarspråk." Hon tog en klunk av sin mangosmoothie och tittade på mig, som häpet lyssnade och samtidigt önskade att jag kunnat se spektaklet. 

"Tanken är god. Att ta tillvara sådant som någon slängt men som kan komma till nytta för andra. Det finns till och med de som letar mat på det sättet. Huruvida vår egen husskata letade mat eller prylar vet jag faktiskt inte. Men hon blev nog rejält störd av att jag kom på henne mitt i dykandet, kanske jag låtsades att jag inte såg att det var någon där och slängde mina hushållssopor rakt på henne. Jag hann faktiskt knyta upp soppåsen lite så både kaffesump och äggskal rann ut."

"Vad sa hon då?" frågade jag med illa dold förtjusning.

"Jag hörde inte riktigt för jag vände på klacken och gick, men hon spottade och fräste väldigt högt i alla fall." 

Från baksidan;

Sköna augusti störs av att en okänd människa hittas död på en byggnadsställning utanför bostadsrättsföreningen Konvaljen på Södermalm i Stockholm. Omständigheterna är både mystiska och oklara. Polisen misstänker mord och en utredning startar. 

Bästa väninnorna Ninni och Bim hamnar återigen i händelsernas centrum. Nyinflyttade grannar, gamla bekanta och utomstående blir misstänkta när damerna startar sin egen mördarjakt. En händelserik och dramatisk utflykt till skärgårdsön Utö väcker ännu fler frågor.



Ha en fortsatt trevlig dag!🦞

Kramizar Nina 

⭐Läs recensionen av "Mord, det är mord" här

⭐Läs recensionen av "Mord i bistra vinternatten" här 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Utan oss

"Utan oss" av Susanne Sundling utgiven av Lava förlag . Johan och Annikas barn har nu lämnat boet, och Annika försöker nu vänja ...