torsdag 14 juli 2022

Författarintervju-Yvonne Ehn

Idag kommer en författarintervju med Yvonne Ehn, som jag läst en bok av. Nämligen "Sommar, hopp och vänskap på Kanelholmen", som hon är aktuell med just nu. Jag tyckte väldigt mycket om boken och här nedan kan ni klicka på länken för att läsa min recension av boken.

Fotograf Johan Bonde Ferm

1. Hur många böcker har du skrivit?

Svar; Jag har tre utgivna böcker. 2019 släpptes "Mina drömmars värde" som ljud- och e-bok och 2021 kom uppföljaren om Olivia "Åtta små ord". I slutet av maj släpptes min bok i den nya serien om livet på Kanelholmen, i både tryckt och digital form boken titel är "Sommar, hopp och vänskap på Kanelholmen".

2. Vem är Yvonne Ehn ( lite allmänt om dig som person)?

Svar; Jag är en ganska vanlig person. Efter mycket stress i livet försöker jag leva en lugnare tillvaro, där jag tar bättre hand om mig själv. Jag är glad och positiv och gör saker som får mig att skratta och må bra, som till exempel att umgås med familj och vänner.

3. Hur fick du idén till din debutroman?

Svar; Då jag själv lämnade storstaden för att bo i en mindre stad, hade jag en önskan om att skriva om en kvinna som längtade bort från storstaden och dess puls, vilket huvudkaraktären Olivia gör.

4. Hur gammal var du när skrev din debutroman?

Svar;
Svar; Manuset påbörjade jag när jag började närma mig fyrtio. Eftersom jag skrev om det flera gånger och lät berättelsen vila, kom boken ut först efter det jag fyllt femtio.

5. Vad har du fått för respons av din omgivning?

Svar; Min omgivning har varit både positiv, peppande och gett fina omdömen kring mina berättelser.

6. Hur har livet förändrats sedan du började skriva?

Svar; Att skriva har gett mig stunder då jag har kunnat drömma mig bort i en värld som alltid slutar lyckligt. 

7. Var det lättare att skriva bok nr två?

Svar; Det gick fortare att skriva uppföljaren om Olivia, eftersom hennes karaktär och omgivning redan fanns på plats i första boken.

8. Skriver du på något nytt och berätta lite om den?

Svar; Just nu skriver jag på den tredje boken om Kanelholmen. Det är nästan trettio grader varmt ute, medan det i boken är kallt och snöar. Råmanuset för bok nummer två ligger hos förläggaren för feedback. I båda berättelserna får vi följa nya huvudpersoner som varit bikaraktärer i de tidigare böckerna om Kanelholmen.

9. Har du andra intressen?

Svar; Jag tycker om att gå på teater och titta på olika shower med familj och vänner. Även djur är ett stort intresse.

10. Har du något annat arbete förutom författare?

Svar; Just nu har jag tagit tjänstledigt för att skriva färdigt de tre böckerna om Kanelholmen, men vanligt vis arbetar jag som koordinator på ett stort byggbolag.

Fotograf Johan Bonde Fern

11. Läser du mycket själv och i så fall vad?

Svar; Jag läser varje dag. Det blir oftast feelgood, men jag sticker emellan med en deckare och tunga berättelser om bland annat förintelsen.

12. Hur ser det ut där du skriver?

Svar; I sovrummet har jag en liten skrivhörna med ett bord som mamma målat för länge sedan. Bordet är havsblått med mörkröda hjärtan. Jag skriver även i sommarstugan som min morfar byggde för över sjuttio år sedan. Där blickar jag ut över skog och vatten.

13. Har du någon speciell rutin du skriver efter? Tid på dagen eller när du kommer på något?

Svar; När jag kommer på något brukar jag skriva ner det på en lapp så att jag inte glömmer. Min skrivhörna är full av sådana lappar. Nu när jag är tjänstledig skriver jag i princip varje dag. När jag börjar jobba igen nästa år, kommer det bli skrivtid kvällar och helger.

14. Har du något tips till den som vill börja skriva?

Svar; Det bästa rådet jag kan ge är att börja skriva. Tänk inte på om det är bra eller dåligt. Det justerar du i redigeringen sedan.

15. Vad blir nästa steg? Har du någon dröm?

Svar; Min dröm är att någon gång kunna gå ner i arbetstid på mitt vanliga jobb kanske vara ledig en dag i veckan för att ägna den helt åt skrivandet.

16. Något citat du lever efter?

Svar; Min kylskåpsdörr är full av citat som sitter uppe med hjälp av magneter. De flesta går att finna i min första bok. Mitt favoritcitat är "Framtiden hör till dem som tror på sina drömmars värde," sagt av Eleanor Roosevelt. Dessa ord inspirerade mig till titeln på min debutroman "Mina drömmars värde".

17. Vilken klassiker rekomenderar du man ska läsa?

Svar; Det är svårt att välja. Något verk av Selma Lagerlöf.



Tusen tack Yvonne,

för du ville göra den här intervjun.

Ha en fortsatt trevlig dag!🥨

Kram Nina 

Läs recensionen av "Sommar, hopp och vänskap på Kanelholmen" här

2 kommentarer:

  1. så trevligt med en författarintervju. kände inte till henne, men böcker om Kanelholmen låter ju bra. det låter roligt att kunna skriva

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo det är alltid trevligt att få veta mer om författaren bakom böckerna man läser.

      Radera

BOKSLÄPP maj 2024

INTRESSANTA BOKSLÄPP NU I MAJ!  📖 Jag har spanat på böcker som släpps nu i maj månad. 😍 Här är några av dem. *Den sista flytten  @histori...