fredag 15 juli 2022

Författarintervju-Elinor Kapp

Denna gången har jag intervjuat Elinor Kapp, som är aktuellt med boken "Dyningar". Jag har läst Elinors två första böcker "Dödsjö," och "Sjörök", som är två väldigt spännande deckare.

1. Hur många böcker har du skrivit?

Svar; Jag har snart skrivit 4 i serien Mord i skärgården.

2. Vem är Elinor Kapp ( lite allmänt om dig som person)?

Svar; Jag bor i Skärhamn med min man och våra två katter.

När jag inte jobbar så älskar jag att skriva.

3. Hur fick du idén till din debutroman?

Svar; Vet inte. Jag får ständigt massor av idéer som jag samlar på lappar i en stor låda.

Min man säger att jag har en popcornhjärna, för det poppar ständigt upp nya idéer.

4. Hur gammal var du när skrev din debutroman?

Svar; Jag var 47 år.


5. Vad har du fått för respons av din omgivning?

Svar; Jag har fått ta emot fina och bra recensioner.

Det är roligt när jag möter människor som tycker om det jag skriver. Det gör ju också att jag blir glad och vill fortsätta.

6. Hur har livet förändrats sedan du började skriva?

Svar; När jag nu har gett ut en bok om året så måste jag skriva mer regelbundet. Jag har en deadline som jag måste följa.

7. Var det lättare att skriva bok nr två?

Svar; Lite, då hade jag fått lite mer struktur.

8. Skriver du på något nytt och berätta lite om den?

Svar; Just nu skriver jag på del 4 i serien Mord i Skärgården som kommer sommaren 2023.

Det är en fristående fortsättning, som utspelar sig i min underbara skärgårdsmiljö.

Man får fortsätta följa kriminalkommissarie Eddie Öhlund, både privat och i hans jobb där han löser nya fall.

9. Har du andra intressen?

Svar; Jag hinner nästan inte utöva dem, men jag gillar att påta i min pyttelilla trädgård, mitt växthus och att göra tvål.

Sportfiska, träffa vänner, resa och att läsa så klart.

10. Har du något annat arbete förutom författare?

Svar; Jag jobbar heltid som skiftgående processoperatör i petrokemiindustrin.

11. Läser du mycket själv och i så fall vad?

Svar; Jag läser så fort jag kommer åt. Oftast läser jag en och lyssnar på en annan på väg till och från jobbet.

Jag läser det mesta, men oftast spänning.

12. Hur ser det ut där du skriver?

Svar; Jag sitter lite överallt. Jag tar bilen och åker till någon strand eller brygga.

Jag skriver nästan alltid först i ett block, som jag sedan redigerar in i datorn.

13. Har du någon speciell rutin du skriver efter? Tid på dagen eller när du kommer på något?

Svar; Jag skriver när jag är ledig. Och på lappar när det poppar upp något i huvudet och jag inte är hemma.

14. Har du något tips till den som vill börja skriva?

Svar; Skriv, gå skrivarkurser, läs böcker, och skriv, skriv och skriv. Ibland blir det bra, ibland blir det mindre bra.

15. Vad blir nästa steg? Har du någon dröm?

Svar; Fortsätta att skriva. Och hoppas på att många skall gilla mina böcker så att jag kan fortsätta ge ut dem.

16. Något citat du lever efter?

Svar; Det finns inga problem, bara uppgifter som skall lösas!

17. Vilken klassiker rekomenderar du man ska läsa?

Svar; En absolut blivande klassiker enligt mig som du inte får missa är…..  Där kräftorna sjunger av Delia Owens


Tack Elinor Kapp, för du ville göra denna 

intervju.❤

Ha en fortsatt trevlig dag!

Kram Nina 

⭐Läs recensionen av "Sjörök" här

⭐Läs recensionen av "Dödsjö" här

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Utan oss

"Utan oss" av Susanne Sundling utgiven av Lava förlag . Johan och Annikas barn har nu lämnat boet, och Annika försöker nu vänja ...