onsdag 20 juli 2022

Författarintervju-Ellinor Wikman


Idag har jag intervjuat Ellinor Wikman. Jag har läst och recenserat hennes bok "Kanske vi möts igen" och nu är hon aktuell med en samling julnoveller med namnet "Ögon som tindrar i juletid" Här kommer mina frågor och Ellinors svar.

1 Hur många böcker har du skrivit?

Svar; Jag har skrivit flera kortromaner, två novellsamlingar och en roman. Just nu är jag aktuell med en samling julnoveller med namnet "Ögon som tindrar i juletid". Den är utgiven av Books on Demand. Min debutroman via förlag heter "Kanske vi möts igen" och hade bokrealise i april 2022.

2. Vem är Ellinor Wikman ( lite allmänt om dig som person)?

Svar; Jag är 44 år och bor med min man och vår dotter i ett hus i Dalsland. Efter fjorton år i Göteborg flyttade jag hem till Dals-Ed när vår dotter föddes 2017. Det var 2016 som jag gjorde verklighet av min dröm att skriva självbiografi. Jag har alltid älskat att skriva, men det var när jag var i trettioårsåldern som drömmen om att skriva en bok växte sig starkare. När jag inte skriver, så umgås jag med min familj, går på promenader i skogen, pysslar och skriver brev till mina brevvänner.

3. Hur fick du idén till din debutroman?

Svar; Jag har skrivit flera kortromaner och skickat dem till olika förlag. Av Sjöbergs förlag fick jag en refusering men med ett jättefint utlåtande. Redaktören såg något i mitt skrivande som hon trodde på. När jag inte nådde hela vägen fram med kortromanen uppmanade hon mig att skriva en roman med mycket kärlek och personlig utveckling.

Det var våren 2021 och den vintern jag hade varit sjukskriven på grund av kraftiga stressymtom. Jag hade tagit på mig för många uppdrag hösten 2020. När redaktören skickade mailet började jag snart skriva om karaktären Jonna, som har en fyraåring dotter, precis som jag, också gav jag henne mina stressymtom.

4. Hur gammal var du när skrev din debutroman?

Svar; 43 år.

5. Vad har du fått för respons av din omgivning?

Svar; Jag har fått många fina hejarrop och härliga recensioner. Alla gillar inte mina korta kapitel och kortare böcker, men jag har funnit en målgrupp som tycker om det jag skriver. Det betyder mycket.

6. Hur har livet förändrats sedan du började skriva?

Svar; Numera ger jag mig själv mera egentid för att resa iväg och bo på vandrarhem eller hotell en natt. Då skapar jag grunden för ett nytt manus.

7. Var det lättare att skriva bok nr två?

Svar; Min första kortroman "Caisas resa hem" kom till mig under en natt och sedan fortsatte historien att utvecklas under en promenad följande dag. Detsamma gäller "Kanske vi möts igen", boken om Jonna skrev jag under några veckor i maj 2021. Uppföljarna har varit svårare att skriva, så för mig är första boken lättare att skriva.

8. Skriver du på något nytt och berätta lite om den?

Svar; Jag ska faktiskt resa till ett Bed&Breakfast här i Dalsland idag och skriva ett första utkast på ett manus. Det är en relations roman, en feelgood med humor. Jag fick idén när jag låg på massagebänken för en vecka sedan.


9. Har du andra intressen?

Svar; Jag skriver gärna brev och dagbok, promenerar i skogen, leker och pysslar med vår dotter och ser filmer och serier med min man om kvällarna.

10. Har du något annat arbete förutom författare?

Svar; Jag har arbetat i skolans värld i 20 år. Är utbildad lärare och specialpedagog. Under läsåret 2022/2023 ska jag satsa 100 % på att skriva och hjälpa andra författare att utveckla sina manus.

11. Läser du mycket själv och i så fall vad?

Svar; Jag läser gärna feelgood med sorgkant och min favoritförfattare är Caroline Säfstrand.

12. Hur ser det ut där du skriver? 

Svar; Jag skriver mina bokidéer i dagboken och när jag har tillräckligt med material reser jag ofta bort för att skriva råmanus. Sedan arbetar jag hemma i soffan med att utveckla och redigera mitt manus.

13. Har du någon speciell rutin du skriver efter? Tid på dagen eller när du kommer på något?

Svar; Jag hamnar ibland i skrivflow och skriver 10 000 ord på en dag. Sedan kan det vara dagar jag bara skriver några 100 ord, men de dagarna är också viktiga, då får jag nya idéer för att utveckla mitt manus, idéer som jag kan prova följande dag.

14. Har du något tips till den som vill börja skriva?

Svar; Res till platsen du vill att din berättelse ska utspelas. Gå i din karaktärs fotspår, upplev miljön, känn dofterna, se vyererna, men se också de små detaljerna. Skriv, skriv, skriv. Tänk inte så mycket, skriv det du får till dig och lämna redigeringen till senare tillfälle.

15. Vad blir nästa steg? Har du någon dröm?

Svar; Den 15 augusti 2022 startar jag en ettårig utbildning på skrivarlinjen på distans via en folkhögskola. Det ska bli så spännande att få möjligheten att skriva på heltid under ett helt år, en dröm som går i uppfyllelse. 

16. Något citat du lever efter?

Svar; "Att våga är att förlora fotfästet en stund. Att inte våga är att förlora sig själv" 

Sören Kirkegaards citat har hjälpt mig många gånger i livet.

17. Vilken klassiker rekomenderar du man ska läsa?

Svar; Anne Franks dagbok.


Tack så mycket Ellinor Wikman för
 möjligheten att göra denna intervju.❤

Ha en fortsatt trevlig dag!

Kramis Nina
Läs också min recension av "Kanske vi möts igen" här

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Utan oss

"Utan oss" av Susanne Sundling utgiven av Lava förlag . Johan och Annikas barn har nu lämnat boet, och Annika försöker nu vänja ...