fredag 1 juli 2022

Författarintervju-Caroline Twamley

Jag har intervjuat Caroline Twamley, som är aktuell med boken "Under päronträdets skugga" som jag tyckte väldigt mycket om. Tack Caroline Twamley för att jag fick möjlighet att göra denna intervju.


1. Hur många böcker har du skrivit?

Svar; Jag har släppt sju böcker på egen hand hittills och två till kommer släppas under året. Den allra första boken - Vilse på Nya Zeeland - (ej inräknad i de föregående) skrev jag tillsammans med min syster Josefine Jansson (@jjanssons_bocker_godsaker).


2. Vem är Caroline Twamley( lite allmänt om dig och ditt liv)

Svar; Jag är en förälder, företagare och författare som bor i Falkenberg tillsammans med min man, våra två barn och vår hund Aliz. På min fritid tycker jag om att springa, och då gärna i skogen där jag samlar mycket energi. Jag tycker också om att sjunga och uppträder då och då tillsammans med min man Robert Twamley. Jag har alltid älskat böcker, ända sedan jag var liten, och läser och lyssnar mycket.Jag har alltid en ljudbok och en fysisk bok igång samtidigt. 

3. Hur fick du idén till din debutroman? 

Svar; Jag tycker att det är väldigt intressant att studera den fasad som visas upp mot andra och fundera över vad som finns bakom den där fasaden. Vad är det som gör att vi döljer delar av eller hela sanningar för andra? Varför gör vi det och för vemt? Dessa frågeställningar blev upptakten till Cora som är del ett i trilogin Vänskapsband. Cora är en framgångsrik företagare med man och barn och som för en utomstående ser ut att ha det perfekta livet. Men bakom hemmets stängda dörrar finns en helt annan verklighet.

4. Hur gammal var du när skrev din debutroman? 
Svar; "Vilse på Nya Zeeland" släpptes 2019 och då var jag 42 år gammal. Cora kom året efter.

5. Vad har du fått för respons av din omgivning?

Svar; Responsen har till största delen varit mycket positiv och jag är oerhört tacksam mot alla som hört av sig på olika sätt med positiv återkoppling på mina böcker. Det sporrar mig till att fortsätta skriva.

6. Hur har livet förändrats sedan du började skriva? 

Svar; Jag har hittat en helt ny grupp med människor som jag umgås med, både i verkliga livet och på sociala medier. Människor, som precis som jag, älskar böcker och de berättelser som göms mellan ett par bokpärmar. 

7.var det lättare att skriva bok nr 2? 

Svar; Just bok 2 var kanske inte lättare än bok 1, men jag tycker att själva arbetet, eller skrivprocessen, med att skriva en bok har blivit lättare med tiden eftersom jag har lärt mig väldigt mycket på vägen. Jag är mycket mer strukturerad i mitt skrivande nu än vad jag var med de första böckerna. 

8. Skriver du på något nytt? Berätta gärna lite om den i så fall. 

Svar; Just nu väntar jag på att få tillbaka korrektur på del två i serien Julpärlor, där Julmiraklet var del ett. Del två - som heter Julpusslet - är en fristående fortsättning på Julmiraklet och de två böckerna utspelar sig i samma samhälle. Jag har också skrivit klart råmanuset för del tre i samma serie och har skickat iväg det till testläsare.

9.Har du andra intressen? 

Svar; Jag tycker om att springa och att sjunga och jag är också gammal hästtjej som trivs väldigt bra i stallet eller på hästryggen.

10. Har du något arbete förutom författare?

Svar; Jag driver ett företag inom pappersbranschen tillsammans med min syster.

11.läser du mycket själv, och i så fall vad?

Svar; Jag läser mycket och lyssnar också på många böcker. Jag blandrar olika genres och det finns alltifrån deckare, spänningsromaner och feelgood till historiska romaner i mina bokhyllor. 

12. Hur ser det ut där du skriver? 

Svar; Jag skriver helst i vårt hemmakontor där jag har en del av mina bokhyllor och böcker till sällskap. Jag har ett skrivbord och en kontorsstol och skriver på min laptop, men skissar ofta upp släktskap, tidslinjer och kartor för hand i ett block innan jag börjar skriva.

13. Har du någon rutin när du skriver( tid på dagen, eller när du kommer på något?)

Svar; Jag skriver ofta tidigt på morgonen, när resten av familjen sover. Jag är morgonmänniska och kan absolut inte få ihop något vettigt på kvällen. När jag arbetar aktivt med att skriva klart ett råmanus skriver jag helst lite varje dag för att hålla berättelsen levande. 

14.Har du något tips till den som vill börja skriva?

Svar; Mitt bästa tips är att just börja skriva. Vänta inte. Se till att prioritera din skrivtid så att det blir av. Ta dig själv och dina drömmar på allvar.

15.Vad blir nästa steg? Har du någon dröm?

Svar; Jag fortsätter att skriva och drömmer om att någon eller några av mina böcker någon gång ska nå ut till läsare i andra länder. 

16.Något citat du lever efter?

Svar; Nej, jag lever inte efter något citat, men jag försöker att ha en positiv grundinställning och söka efter lösningar istället för att fokusera på eventuella problem.


Ha en fortsatt trevlig dag!🎁

Mvh Ninni

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Fjärilar i magen

"Fjärilar i magen" av Ida Fryklund , utgiven av Saga Egmont förlag . Vi får följa Oskar som har tagit över sina föräldrars restaur...