fredag 16 februari 2024

Författarintervju - Helena Jeppe

Denna intervju belyser Helena Jeppe som är en ny författarbekantskap för mig. Jag ser fram emot att få läsa någon av dina böcker. Tack Helena för att du ville delta i min intervju. 

1. Hur många böcker har du skrivit?

Svar; Jag har gett ut fyra böcker om Lilla Musens äventyr för barn 6-9 år och två barndeckare 8-12 år samt deltar i antologin ”Det var inte jag” på Joelsgårdens förlag. 

2. Vem är Helena Jeppe? (Lite allmänt om dig själv). 

Svar; Jag föddes 1961 i Sverige, men flyttade 1984 till Närpes, Finland. Jag har tre vuxna barn och har alltid varit aktiv men efter en hjärnblödning 2008 förändrades allt och nu lever jag mer stillsamt. Att skriva böcker är en stor del av mitt nya liv men jag måste hushålla med mina krafter och vilar före och efter stora tillställningar.

3. Hur fick du idén till din debutroman?

Svar; När mina barn var små berättade jag varje kväll vad Lilla Musen hade gjort under dagen och när barnen blev större tjatade de på mig att skriva böcker om Lilla Musen. Jag skrev första förslaget 2004 i ett kollegieblock. Det dröjde sex år innan jag skrev över manuset till datorn. 

4. Hur gammal var du när du skrev din debutroman?

Svar; 2015 kom första boken ut, Lilla Musen flyttar in, då var jag 54 år och det var 20e versionen av första utkastet.

5. Vad har du fått för respons av din omgivning?

Svar; Så mycket kärlek från både barn och vuxna, även dagispersonal och lärare berättar att barnen älskar böckerna. Även barn upp till tolv år tycker om att lyssna på de olika äventyren! Att se världen genom Lilla Musens ögon fascinerar många. Barnen tycker sagorna är spännande och roliga, de vuxna benämner dem som småmysiga.

6. Hur har livet förändrats sedan du började skriva?

Svar; Nu har livet en meningsfull mening varje dag men det är en utmaning att få energin och orken att räcka till. 

7. Var det lättare att skriva bok nr två?

Svar; Ja. För varje bok blir det lättare. Men i barnböcker är alla ord viktiga för handlingen så det är fortfarande ett enormt arbete innan en bok är färdig för tryckning,

8. Skriver du på något nytt och berätta gärna lite om den?

Svar; Jag har skrivit ett första utkast till en feelgood mysteriebok för vuxna som bygger på barndeckarna, men ur moster Sofias perspektiv. Förutom att lösa mysterier måste hon bestämma sig för om hon ska stanna kvar i sin relation eller gå vidare.

9. Har du några andra intressen?

Svar; Umgås med släkt och vänner, vara ute i naturen, läsa och fotografera.

10. Har du något annat arbete förutom författare?

Svar; Blev sjukpensionär efter hjärnblödning. 

11. Läser du mycket själv och i så fall vad?

Svar; Läser numera bara periodvis när jag inte skriver på något nytt.

12. Hur ser det ut där du skriver?

Svar; Jag sitter oftast vid köksbordet och skriver.

13. Har du någon speciell rutin du skriver efter? Tid på dagen eller när du kommer på något?

Svar; Jag skriver på förmiddagen och idéer som pluppar upp däremellan antecknar jag på använda kuvert eller förbrukade manusutskrifter. På kvällen måste jag ha tråkigt så att min hjärna börjar koppla av från alla intryck.

14. Har du något tips till den som vill börja skriva?

Svar; Det är bra att ha en plan över början, mitten och slutet innan man börjar skriva annars är det lätt att man fastnar.

Men det viktigaste är att sätta sig ner och börja skriva, allas skrivprocesser ser olika ut och det är bra om man är envis.

15. Vilket blir nästa steg? Har du någon dröm?

Svar; Drömmen är att jag ska orka skriva lite längre varje dag och att Lilla Musen ska bli film eller teaterföreställning eftersom man får uppleva världen genom hans ögon finns det en djupare mening med berättelserna också. 

16. Något citat du lever efter?

Svar; Lev i nuet och njut varje dag av allt som livet bjuder på.

17. Vilken klassiker tycker du man ska läsa?

Svar; Som ung läste jag Onkel Sams stuga av Harriet Beecher Stowe och boken gjorde starkt intryck på mig. 

Trots kritik mot stereotypa karaktärer tycker jag att den har mycket att berätta även idag.


Tack för att Helena för att du ville delta i min intervju! 

Ha en fortsatt trevlig dag! 

Kram Nina 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Bidrottningen

"Bidrottningen" av Veronica Linarfve utgiven av HarperCollins förlag . Gabriella är en fullt fungerande fru, som arbetar som pro...