torsdag 22 februari 2024

Författarintervju - Erik Ehrnst

Denna författarintervju belyser Erik Ehrnst, ännu en ny författarbekantskap för mig. Jag hoppas även här att få möjlighet att läsa hans böcker vid tillfälle. Erik skriver på en deckarserie som verkar spännande. Tack Erik för att du ville delta i min intervju. 

1. Hur många böcker har du skrivit?

Svar; Två romaner har det blivit, debutromanen "Byrån" och den fristående uppföljaren "Kodord Carrara" (enbart "Carrara" i ljudboksformat) i en deckarserie som åtminstone är tänkt att bli minst tre. Jag arbetar just nu med den tredje delen.  

2. Vem är Erik Ehrnst? (Lite allmänt om dig själv).

Svar; Jag är snart 50 år fyllda, en stor livsnjutare, älskar konst, musik, litteratur, och mat och vin. Bor i Stockholm med fru och hund. Är nästan löjligt förtjust i Italien och reser dit så ofta jag kan, och den kärleken lyser även igenom i mina böcker. 

3. Hur fick du idén till din debutroman?

Svar; Jag arbetade på en advokatbyrå som på den tiden hade sin adress precis där byrån är belägen i böckerna. Den gamla fina anrika miljön var verkligen som klippt och skuren för en mysdeckare, så en dag satte jag mig bara ner och skrev. Jag hade en ganska vag grundidé till en början, så karaktärer och story växte till stor del fram under tiden jag skrev. 

4. Hur gammal var du när du skrev din debutroman?

Svar; Jag var nog runt fyrtio när jag började, och det tog några år innan den blev klar.

5. Vad har du fått för respons av din omgivning?

Svar; Väldigt positiv, allt från förvåning till hyllningar och hejarop. Jag är absolut ingen snabbskrivare, så många undrar otåligt när nästa del kommer.

6. Hur har livet förändrats sedan du började skriva?

Svar; För mig har skrivandet nästan blivit lite terapeutiskt, något som jag bara måste göra för att må bra. Jag bär också med mig mina karaktärer hela tiden, så nya idéer och situationer kan dyka upp hela tiden i vardagliga situationer. Sen är det så klart alltid roligare att presentera sig som "författare" än andra yrkesroller.

7. Var det lättare att skriva bok nr två?

Svar; Nej, mycket svårare. Tredje boken ska vi inte ens prata om. Men man kanske ställer högre krav på sig själv också, jag vet inte.

8. Skriver du på något nytt och berätta gärna lite om den?

Svar; Den tredje boken som jag arbetar med nu kommer hoppa mer i tid än de två föregående, och den tar avstamp vid krigsslutet 1945, där någon tar ett riktigt dåligt beslut som får konsekvenser ända fram till nu. Men man kommer känna igen stilen, många av karaktärerna, och blandningen mellan spänning och cozycrime.

9. Har du några andra intressen?

Svar; Jag älskar att teckna och måla. Det händer att jag tar fram duk och färger och bara går loss, men jag önskar att jag kunde ägna mer tid åt det. Annars tycker jag mycket om skidåkning vintertid, och SUP-ar gärna på sommaren.

10. Har du något annat arbete förutom författare?

Svar; Jag är chef över en service- och logistikavdelning på ett stort företag i centrala Stockholm.

11. Läser du mycket själv och i så fall vad?

Svar; Jag läser så mycket jag hinner, och gärna av författarkollegor jag lärt känna bland annat på Instagram, mässor m.m, och helst inom min egen genre.

12. Hur ser det ut där du skriver?

Svar; Jag har en favoritfåtölj intill öppna spisen där jag gärna sitter. Alltid med klassisk musik i bakgrunden, alternativt någon lugn jazz, typ Billie Holliday. Men jag sitter också ganska ofta på något café i stan, det är både mysigt och inspirerande med lite sorl omkring.

13. Har du någon speciell rutin du skriver efter? Tid på dagen eller när du kommer på något?

Svar; Eftersom vardagspusslet ser ut som det gör så blir det oftast kvällstid jag hinner skriva, även om jag mer och mer lutar åt att jag egentligen skulle skriva bättre på förmiddagarna.

14. Har du något tips till den som vill börja skriva?

Svar; Bara sätt igång! Ha inte för höga mål eller krav på dig själv, utan bara skriv. Låt dig ryckas med och se vart du hamnar. Någonting blir det garanterat.

15. Vilket blir nästa steg? Har du någon dröm?

Svar; Det skulle vara helt underbart att få bli översatt till fler språk och hitta en större publik. I första hand engelska, och så italienska så klart. 

16. Något citat du lever efter?

Svar; A day without laughter is a day wasted - Charlie Chaplin

17. Vilken klassiker tycker du man ska läsa?

Svar; "Mordet på Orientexpressen" av Agatha Christie, en av de bästa deckare som någonsin skrivits.


Tack Erik för att du ville delta i min intervju! 

Ha en fortsatt trevlig dag! 

Kram Nina 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Glimma - Spelet

"Glimma - Spelet" av Marie Helleday Ekwurtzel , illustrerad av Lena Furberg , utgiven av Hegas förlag . För barn 9-12 år. Lilly o...