fredag 8 april 2022

Författarintervju- Emilia Wahlgren

 


        

Fotograf Patrick Moser

Jag har intervjuat Emilia Wahlgren, som b la är aktuell med "Moraliskt fördärvade". Jag var en av test läsarna, så det ska bli kul att läsa den färdiga romanen.


1. Hur många böcker har du skrivit? 

Två böcker: debutromanen ”Moraliskt fördärvade”, följt av en fristående fortsättning, ”Skimrande eljest”, i form av en novellsamling. Huvudkaraktärerna i novellsamlingen är kvinnorna från ”Moraliskt fördärvade”, men i den får man en historisk tillbakablick på deras uppväxt som delvis innefattade trauman såsom misshandel och sexualbrott, och man får även en framåtblick i form av djupdykning i deras paranormala förmågor som innefattar allt från framkallande av eldklot till att omvandla omgivningen till is. 

 2. Vem är Emilia Wahlgren? (Allmänt om ditt liv) 

År 1984 kom jag till världen och växte upp inom Stockholms län, men har som längst bott i Stockholms innerstad särskilt Södermalm. Jag har angolansk etnicitet, svensk nationalitet och älskar båda delarna (och givetvis språken portugisiska och svenska) lika mycket. 

Framspolat till år 2012 tog jag en Filosofie kandidatexamen i data- och systemvetenskap från Stockholms universitet, därefter läste jag enstaka universitetskurser i juridik och fick år 2016 en tillsvidareanställning som tjänsteman på en statlig myndighet. Ett arbete som sedemera kom att förändra mig på djupet. Dels för att jag utsattes för diverse nedvärderande bemötanden såsom sexuellt trakasseri och direkt diskriminering pga. hudfärg från både kollegor och enhetschefer vilka föranledde sjukskrivningar och att ledgångsreumatism aktiverades, dels för att den juridiska delen av arbetet väckte både min dröm om att bli jurist och min skrivhobby till liv på riktigt. 

År 2019 började jag satsa på att bli jurist, och i samma veva publicerades min debutroman. Jag började även tänka på mitt kärleksliv, att jag har blivit friat till ett antal gånger och har haft respektfulla pojkvänner, (någon enstaka var dock en gris, men vem har inte haft en sådan till pojkvän eller hur?). Jag började liksom anamma giftermålstankar på en mognare plan. Framtiden såg ljust ut med andra ord, fram till oktober 2019 då jag blev utsatt för ett våldtäktsförsök, varpå jag gjorde en polisanmälan gentemot det fula f*nskapet (ursäkta språket). Han blev polisförhörd, men sedan hände inget mer.

Numera mår jag bättre, men ryggar stundom tillbaka för att släppa in nya människor på djupet. Jag har två publicerade romaner, är tjänstledig på heltid sedan hösten 2021 för återhämtning och för att avsluta juridikstudierna. Framtiden ser återigen ljust ut med sammanblandning av försynthet och tillförsikt. 

Dessförinnan deltog jag i första svenska ”Idol” (2004) där även Darin och Loreen var deltagare, men jag gick enbart vidare i första rundan sedan blev det stopp :). Jag har även arbetat som reklammodell (prydde tidningar såsom ”Amelia”, ”Frida och deltog i några familjevänliga realityserier) – men lugnet runtomkring och den intellektuella utmaningen som den akademiska världen samt skrivandet gav upphov till passade min personlighet ypperligt, därav att jag byte bana. Det händer emellertid att jag någon gång per år blir inbjuden till events tack vare mitt gamla b-kändis-liv haha :). Häromkvällen, exempelvis, deltog jag och en vän på skönhetstidningen ELLE’s event med fokus på Lancôme.

 3. Hur fick du idén till din debutroman ”Moraliskt fördärvade”? 

Romanen handlar om en angolansk-svensk åklagare vid namnet Erika dos Santos Wallén som mitt under sitt pågående karriärsgenombrott återförenas med sin första kärlek Gabriel, och sin paranormala förmåga. När kopplingen dem emellan uppenbaras förändras hennes liv för alltid, och förändringen föranleder starten på en farlig jakt efter en mördare vars offer kontaktar Erika via drömmar. Det är först under jakten som hon blir varse om att sin paranormala förmåga inte enbart omfattas av sanndrömmar, men även av en ondska som hägrar under ytan och som vill bli utsläppt. Det är även värt att nämna bikaraktären Veronika Bergman (poliskommissarie) som också mitt under sitt pågående karriärsgenombrott förenas med sin paranormala förmåga, men till skillnad från Erika, kände hon inte till att ”gåvan” existerade. Den medför att hennes medvetande transcenderar från de levandes värld över till andevärlden, men att särskilja världarna åt är något Veronika upplever som betungande. 

Att det blev en kriminalroman med en kvinnlig åklagare som huvudkaraktär härrör dels från att jag alltid har velat bli jurist (fastän livet kom emellan och att jag initialt valde en helt annan inriktning), dels från mitt stora intresse för böcker, filmer med mera som skildrar rättsväsendet på ett spännande sätt. 

Att romanen dessutom har inslag av det paranormala härrör dels från att jag är troende (kristen) och därigenom tror på att det finns något större än vad våra mänskliga sinnen förmår uppfatta, dels från min rädsla för skräckfilmer… alltså min själ lämnade kroppen när jag såg ”The Conjuring: the devil mad me do it” på bio :o, och det tog ett bra tag innan hela själen återvände. Kort och gott är de bärande beståndsdelarna i mitt skrivande diskrepansen mellan verkligheten och overkligheten – en särskild punkt där dessa korrelerar – och strävan att som kvinna få vara i sin egen rätt. 

Vidare inspireras jag av bland annat verkliga livshändelser, rättsfall, och ”Me Too” rörelsen som skapades av Tarana Burke.

4. Hur gammal var du när du skrev din debutroman ”Moraliskt fördärvade”? 

Oj, bra fråga :). Efter att jag tog min första kandidatexamen kom jag att tänka på hur spännande det skulle vara att ge mig hän åt att skriva en kriminalroman (i ett lugnt tempo). Att liksom få skriva fritt utan ramar som sätter gränser, till skillnad från examensarbetet där jag var tvungen att förhålla mig till strikt förutbestämda regler (med all rätt, eftersom det var ett vetenskapligt arbete). Jag tog kandidatexamen i juni 2012, och då var jag 27 år gammal. Dessförinnan, det vill säga under barndomen och tonåren, skrev jag stundom korta fiktiva texter.

 5. Vad har du fått för respons av din omgivning? 

Jag har blivit intervjuad av enstaka lokaltidningar såsom ”Nynäshamn posten”, och enstaka utdrag från mina romaner har bland annat ”Svenska Deckarfestivalen i Sundsvall” publicerat på sin webbplats. 

Beträffande recensioner har jag mottagit både ris och ros och är tacksam för alla ärliga respons. En bloggare skrev en lång och fin recension, nedan följer ett utdrag ur den: 

”Moraliskt fördärvade är en välskriven och bra debutbok av Emilia Wahlgren. Hon förtjänar större uppmärksamhet som författar för sina litterära kunskaper och sannerligen också då afrosvenska karaktärer och författare inte är välrepresenterade inom svensk litteratur.” 

-Boktipsangx 

 6. Hur har livet förändrats sedan du började skriva? 

Det har varit och är fortfarande terapeutisk att få skriva av mig, vilket har föranlett en inre acceptans av samtliga delar av mig och med detta åsyftar jag livshändelser från det förflutna likaväl från nutiden som har format mig på gott och ont. 

De som har läst ”Skimrande eljest” – där man bland annat får en historisk tillbakablick på de kvinnliga karaktärernas uppväxt som delvis innefattade trauma – har öppnat upp sig för mig och berättat om sina egna trauman. I vidare bemärkelse connectar jag således med människor på en helt annan plan än tidigare, men ryggar som sagt stundom tillbaka för att släppa in nya människor på djupet (se svaret till fråga 2).

 7. Var det lättare att skriva ”Skimrande eljest” (din andra roman)? 

”Lätt” är nog inget rätt ord, men den upplevdes flyta på obehindrat, främst för att den kom till liv parallellt i samband med debutromanen. Jag behövde liksom inte skapa alla karaktärer på nytt och jag var varse om min styrka respektive svaghet beträffande skrivandet. 

8. Skriver du på någon ny roman? Om ja, berätta gärna något om den? 

Skrivandet av min tredje (kriminal)roman har jag pausat till förmån för återhämtning och för att studera till jurist.

Den är i samma anda som de föregående romanerna, men med skillnaden att både de ”kriminala” och ”paranormala” delarna kommer att vara i strategisk kongruens med varandra. Det är emellertid svårt att beskriva handlingen utan att avslöja för mycket för potentiella läsare, men huvudkaraktärerna är i vart fall åklagaren Erika dos Santos Wallén och hennes tvillingsyster Claire. Den är således en fortsättning på de två föregående romanerna, men jag har ännu inte bestämt huruvida den ska bli en fristående fortsättning eller en direkt sådan. Det återstår att se. 

9. Har du andra intressen? 

Återhämtning i form av meditation eller yoga (ingendera behärskar jag till fullo 😊, jag somnar innan meditationen är över och känner mig som en babydinosaurie på yogamattan), 

bio,  

mat och alkoholfritt, att äta middagar på restauranger, 

lyssna på musik, 

umgås med vänner/bekanta främst runtom Södermalm och Östermalm, och 

resa lite då och då (under min livstid har jag rest ett fåtal gånger, främst till storstäder utomlands och jag älskade Miami och New York, men det var ungefär 2 år sedan jag reste sist och jag har börjat att sakna det). 

10. Har du något annat arbete förutom författare? 

Jag är tillsvidareanställd som tjänsteman, men är numera tjänstledig på heltid sedan hösten 2021 för återhämtning och för att avsluta juridikstudierna. 

11. Läser du mycket själv, och i så fall vad? 

Det är inte lätt att hinna med att både läsa och skriva, än mindre när man studerar heltid – räknas kurslitteraturer och fackböcker inom juridik? Enstaka stycken från Bibeln? Haha :) Nej, men skämt åsido så har jag de senaste månaderna hunnit läsa ”Her honor” av domaren LaDoris Hazzard Cordell, ”How to win friends and influence people” och ”Psychology of money”. Jag varvar mellan fysiska och ljudböcker (och ja jag hoppar över sidor :o, vem är en perfekt läsare?).

Under min livstid (inberäknat långa perioder av läspauser) har jag främst läst kriminal- och spänningsromaner både skrivna av svenska såväl amerikanska författare.  

12. Hur ser det ut där du skriver? 

Jag skriver på min laptop. Det kan vara lite varstans i hemmet, eftersom det är där jag känner mig som lugnast och tryggast, och på somrarna älskar jag att skriva ute på min lilla trädgård med ett glas iskallt flädersaft. Mums! :). 

13. Har du någon speciell rutin du skriver efter? Tid på dagen eller när du kommer på något? 

Nej, men på gryningen och/eller morgonen är min hjärna som skarpast. Dessvärre är jag nog ingen morgonmänniska – jobbigt läge med andra ord :). 

14. Har du några tips till den som vill börja skriva? 

Gör det för ett högre syfte än ditt eget ”ego”, gör det för att skrivandet är något du har förkärlek för, och var beredd på att offra stora delar av ditt liv såsom det sociala livet, kärlekslivet, ryggen, händerna, synen etc. :o. Ett annat tips som jag själv följer än i dag är att man bör skriva det man tycker om och låta berättelsen utspela sig under den årstiden man älskar. Själv älskar jag sommar, därav att ”Moraliskt fördärvade” utspelar sig då. Beträffande ”Skimrande eljest” är den emellertid till stor del inspirerad av verkliga livshändelser, därav att årstiden varierar. 

15. Vad blir nästa steg? Har du någon dröm? 

Beträffande juridikstudierna är första målet att bli klar med den innevarande terminen som är min sista. Det är tufft att studera till jurist, innevarande terminen är tuff och att ta ut segern i förskott må således bringa otur. 

Beträffande författarskapet är förhoppningen att människor fortsätter att läsa mina verk, och upplever att de blir inspirerade. Därutöver är förhoppningen att skriva klart den tredje romanen, men jag tänker inte falla till föga för ”stress”, utan den får ta sin tid och kanske blir den klar om 10-15 år, vem vet. 

Beträffande kärlekslivet längtar jag efter att få föda mitt biologiska barn och att gifta mig med min kärleksfulla man (vem än han må vara, dock får han inte vara en satanist :o. Någon gräns måste man ändå få sätta). 

16. Något citat du lever efter? 

Jag tror inte det, men bland annat diken ”Still I Rise” av Dr. Maya Angelou väcker starka känslor inom mig, särskilt denna del:  

”You may write me down in history 

With your bitter, twisted lies, 

You may trod me in the very dirt 

But still, like dust, I'll rise.” 

Tack Emilia Wahlgren för möjligheten att göra denna intervju, och för dina intressanta svar.

Ha en fortsatt trevlig dag, och en trevlig helg

Kramizar Nina 

3 kommentarer:

  1. Hanneles bokparadis: läs gärna mina romaner när du har möjlighet till det :).

    Nina: tack så mycket för denna roliga författarintervju<3

    SvaraRadera

Moorlandstallet- Den nya hästen

"Moorlandstallet- Den nya hästen" av Catherine Hapka utgiven av Bonnier Carlsen förlag . Boken är baserad på  Star-stable spelet ...