söndag 24 april 2022

Smakbit på en söndag-Brokblodet


Astrid Terese på bloggen "Betraktninger" har ett boktema varje söndag, där vi bjuder på en smakbit ur en bok vi läser. Ibland vikarierar "Lesekunst" och smakbitarna hittas där. Jag tänkte bjuda på en liten smakbit ur en av böckerna jag läser just nu. Min smakbit kommer från "Brokblodet" av L.W. Lindblom, som är en av böckerna jag läser just nu.

Smakbiten;

PROLOG

Theovir såg sig om på jakt efter en väg ut när de stannade upp efter sin korta språngmarsch men överallt kunde han ana skuggor som följde efter dem ute i den mörka skogen bakom dem. Hans stora misstag blev allt tydligare och han svor för sig själv, medan hans krigare samlades runt honom i en cirkel, redo för strid men han förstod att tiden hade runnit ut.

Han lade en hand på den yngsta av krigarna och såg på henne när hon vände sin uppmärksamhet mot honom. "Du måste ge dig av hem igen. Spring så fort du kan." Han viskade fram sina order. 

"Men kapten", började hon, men han avbröt henne genom att hålla upp sin hand. 

"Inga men, soldat. Du är snabbast av oss alla och dessutom har du din skadade hand. Du får lättare hjälp med skadan om du lämnar oss. Här skulle du istället riskera att bli sämre, kanske till och med dö. Då är det bättre att du skaffar hjälp. Du måste ge dig av genast".

Han tittade åter bakom sig åt det håll skuggorna kom ifrån och insåg att tiden snart var ute. Med en snabb rörelse drog han av sig sin ena handske, fick av den ring han alltid bar och lade den i den andra alvens hand. 

"Ta den med dig för att bekräfta ditt meddelande. Berätta för gränsvakten var vi är och att vi stött på svartalver. Vi behöver hjälp."

Från baksidan;

Vardagen i borgen på slätten slås sönder när soldaten och halvalven Virona Aransdotter får besök av någon från det förflutna.

Likt en vind blåser han in med dåliga nyheter och hon får i uppdrag att söka efter en försvunnen person. Någon som stått henne nära. 

När hon reser till sitt hemland utvecklas snart uppdraget till något mycket större. Det finns ett hot bland skuggorna i alvrikets uråldriga skogar. 

Ha en fortsatt trevlig söndag!💐

Kramizar Ninni

18 kommentarer:

  1. Verkar äventyrligt spännande! Tack för smakbit.

    SvaraRadera
  2. Tack för smakebiten det var en ny bok för mig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo jag brukar försöka skriva om böcker jag tror ingen skrivit om förut.

      Radera
  3. Okänd bok för mig. Svårt att hitta din text mellan all reklam 😬

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja jag vet. Jag tycker också reklamen är ivägen ibland.

      Radera
  4. Tack för smakbiten!
    En för mig helt okänd bok och författare.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Var så god. Jag hittar också nya hela tiden. Så många böcker så lite tid...

      Radera
  5. helt okänd bok för mig. tack för smakebiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ok jo den är kanske inte så känd. Var så god

      Radera
  6. Det var en okänd bok för mig. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Var så god och tack för besöket på min blogg.

      Radera
  7. Kände inte till den här. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Okej tack själv för besöket på min blogg.

      Radera
  8. spännande med småfolk och alver. Tack för smakbit

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det är alltid spännande. Var så god och tack för titten.

      Radera

BOKSLÄPP maj 2024

INTRESSANTA BOKSLÄPP NU I MAJ!  📖 Jag har spanat på böcker som släpps nu i maj månad. 😍 Här är några av dem. *Den sista flytten  @histori...