tisdag 23 augusti 2022

Tisdagstrion v 34-Böcker jag ser fram emot att läsa

 


Äntligen är tisdags trion tillbaka igen. Bokbloggen Ugglan&Boken har en tisdags trio, där det är nytt tema varje vecka, och vi uppmanas hitta på vår egna trio. Idag handlar tisdags trion om vilka böcker man har som handlar om olika resmål man vill åka till. Min tisdagstrion blev lite sen denna gången.

Här kommer mina förslag, "Vingården för vilda drömmar" av Caroline Säfstrand, "Hövdingens dotter" av Bernt Wiede, "Kärlek på menyn", av Debbie Johnsson.


Från baksidan;

Sommaren på en skånsk vingård väcker drömmar till liv och får sanningar att bubbla upp till ytan.

Erica sätter sig på tåget och lämnar hastigt sin man, livet i storstaden och den planerade semesterresan med vännerna. Hon vet inte vart hon är på väg, hon vet bara att hö  måste komma bort för att att orka möta sorgen hon bär på. I Arild, femtiosex mil söderut, hamrar Marcus ner en skylt i  marken: "Rum uthyres!" Det är färgstarka grannen Beatrix idé för att få ekonomi i vinodlingen som Marcus och hans farfar driver.

Samtidigt sitter Lilian ensam i lägenheten i Helsingborg och iakttar allt som pågår utanför hennes fönster. Med pennan tecknar hon det som livet inte gav henne. Vad hon inte anar är att en ung kvinna i Stockholm just påbörjat en resa söderut, och att detta kommer att förändra livet för Lilian och flera andra.
 

Från baksidan;

Efter den omtumlande resan till Gårdarike återvänder Kettil och Tagna till Husamo. De är redo att börja sitt nya liv tillsammans, trots att de saknar både bostad och försörjning. Bröllopsplaneringen drar igång och de ger sig av till Fröseke för att bjuda in Ragnas vänner till festen. Där gör de en oväntad upptäckt på botten av en tjärn-ett fynd som kan vara svaret på alla deras problem. Men de har ett stort och farligt arbete framför sig. 

I grannländerna spyr oron bland kungasläkterna och det dröjer inte länge innan de båda blir indragna i vad som kommer att bli vikingarnas största slag-slaget vid Svolder.


Från baksidan;

På toppen av en klippa i Dorset ligger Café Havsbris. Ett café där människor får vara sig själva, dit främlingar kan söka sig för sällskap och där maten alltid tröstar magen. Hit kommer änkan Laura en sommar, tillsammans med sina två barn. Dels behöver hon jobb, och caféet kan erbjuda henne det, men framför allt behöver hon en nystart och en flykt från sorgen som riskerar att kväva henne.

Det lilla samhället sveper snabbt in Laura i sin magi, och kanske finns det hopp för framtiden. Kanske kan Laura till och med lära sig att älska igen.


Ha en fortsatt trevlig dag!

Kram Nina 

8 kommentarer:

  1. Vingården för vilda drömmar vill jag verkligen läsa. Gärna snart. Har läst de tidigare två i den så kallade serien och de har varit riktigt bra.

    SvaraRadera
  2. Nya titlar för mig. Tack för tips!

    SvaraRadera
  3. Hövdingens dotter har jag inte sett innan, fantasy tror jag.

    SvaraRadera
  4. Har läst en av Säfstrand och har nog tänkt mig att läsa mer av henne.

    SvaraRadera
  5. Jag vill läsa något av Säfstrand. Tack för tipsen!

    SvaraRadera
  6. Vet inte om jag har sett någon av dem förut, men feelgood är ju inte riktigt min grej.

    SvaraRadera
  7. den enda jag känner igen är Caroline Säfstrand

    SvaraRadera

Utan oss

"Utan oss" av Susanne Sundling utgiven av Lava förlag . Johan och Annikas barn har nu lämnat boet, och Annika försöker nu vänja ...