tisdag 16 augusti 2022

Tisdagstrion: Bäst (hittills) under sommaren v 33

           


Äntligen är tisdags trion tillbaka igen. Bokbloggen Ugglan&Boken har en tisdags trio, där det är nytt tema varje vecka, och vi uppmanas hitta på vår egna trio. Idag handlar tisdags trion om vilka böcker man har som handlar om olika resmål man vill åka till. Min tisdagstrion blev lite sen denna gången.

Här kommer mina förslag, "Rosenträdgården" av Tracy Rees, "Soluppgång över strandpromenaden" av Jenny Colgan samt "I päronträdet skugga" av Caroline Twamley.

Från baksidan;

London 1895. OLive Westallen lever ett priviligierat om än ensamt liv i familjens hem i West Heampsted. Vid 28 års ålder anses hon för gammal för giftemål, men Olive gråter inte över vad hon missat. Hon har radikala planer för familjen Westallens framtid, planer som kommer att chocka societeten.

För tolvåriga Ottilie Finch är staden en spännande plats att utforska. Hennes familj har nyligen flyttat till Hampstead från Durham, på grund av en skandal som Otty är lyckligt omedveten om. Den enda skuggan över hennes dagar är moderns mystiska sjukdom. Mrs Finch är instängd på sitt rum och träffar ingen.

Artonåriga Mabs Daley jobbar vid kanalen och får slita hårt för att försörja sin far och sina syskon. Så när hon erbjuds arbete som piga hos familjen Finch i deras eleganta townhouse, känns det som en biljett till ett bättre liv. Mabs fångas upp i nätet av hemligheter och lögner som jagat familjen från deras senaste hem, och hon ställs snart inför ett omöjligt dilemma...


Från baksidan;

MARISA ROSSO KAN INTE FÖRSTÅ hur andra kan gå vidare med sina liv så snabbt, när hon fortfarande kämpar med sorgen efter hennes älskade morfar. Att förlora en morförälder borde ju vara det mest naturliga i världen, så varför tar hon det så hårt?

Hon tar sin tillflykt till den lilla tidvattenön Mount Polbearne, vid foten av Cornwall. Hon behöver vara ifred och tänker enbart ägna sig åt jobbet som registrator. Samtidigt som hon hanterar andras födslar, bröllop, och dödsfall, isolerar hon sig allt mer från människorna omkring henne. 

Men att bli lämnad i fred visar sig inte vara det lättaste. Kan den ljuvliga gemenskapen i det lilla samhället, hjälpa Marisa tillbaka till glädjen, där på den lilla ön vid världens ände.  


Från baksidan;

År 1943 hotas den lilla fiskebyn Glemmebecka av de tyska soldaternas närvaro. Var gång Elin ser sin far och sin lillebror ge sig ut med båten knyter det sig i magen. Kommer de att återvända? Och när kommer soldaterna att stiga i land?

Nästan 80 år senare reser den nyskilda Rosalie till stugan i Glemmebecka för fyra veckors efterlängtad semester på egen hand. Men den trasiga relationen till barnen tär på henne och när hon lär känna Kristin, som är hennes raka motsatsen, börjar hon ifrågasätta sina väl i livet.

På vinden hittar Rosalie en dagbok som beskriver ett helt annat liv i Glemmebecka. Men vem är kvinnan som skrivit? Och hur är hon kopplad till Rosalies nyfunna vän Kristin?

Ha en fortsatt trevlig dag!

Kram Ninni

12 kommentarer:

  1. Soluppgång över strandpromenaden kommer jag förmodligen att läsa någon gång. Jag gillar Mount Polbearne 🙂

    SvaraRadera
  2. Jenny Colgans bok skall jag läsa när jag får tid. Tack för övriga tips.

    SvaraRadera
  3. Rosenträdgården skulle kunna vara något för mig. Colgan har jag läst annat av

    SvaraRadera
  4. mysig sommarläsning, jag har läst böcker garanterat inte hört talas om...

    SvaraRadera
  5. Dessa böcker är helt nya för mig. Tack för tips!

    SvaraRadera
  6. Rosenträdgården vill jag läsa snart.

    SvaraRadera
  7. Colgans bok blev jag jättebesviken på, där ser man hur olika det är.

    SvaraRadera
  8. Har inte läst någon av dina. Tack för tipsen!

    SvaraRadera
  9. Colgans böcker har jag inte läst, men jag har ju förstått att många verkligen gillar dem!

    SvaraRadera
  10. Jag har läst två av Colgans böcker nu i sommar och älskade dem. Jag vill även läsa denna du har med.

    SvaraRadera
  11. Tack för tips! Colgans bok känner jag igen, men jag har inte läst någon av dem.

    SvaraRadera
  12. Tre olästa för mig. Tack för tipsen!

    SvaraRadera

BOKSLÄPP maj 2024

INTRESSANTA BOKSLÄPP NU I MAJ!  📖 Jag har spanat på böcker som släpps nu i maj månad. 😍 Här är några av dem. *Den sista flytten  @histori...