torsdag 2 februari 2023

Författarintervju-Mia Möller

Läs min intervju av författaren Mia Möller. Hon började skriva som terapi. Det ska bli spännande att läsa din bok "När mammor dör" Tack Mia för att du ville vara med på intervjun. Och för dina spännande svar. 

1. Hur många böcker har du skrivit?

Svar; Jag har skrivit fler än jag gett ut, så ute finns tolv stycken. Jag har gett ut dem själv via BoD. Sedan har jag tio kontrakt med Lava/Bookea på ljudbok och e-bok.

 2. Vem är Mia Möller? (Lite allmänt om dig själv).

Svar; Mia är kvinna, mamma, fru och farmor. Jag är född 1960 i Motala, så hunnit med en och annan vurpa i livet. Har en ryggsäck med erfarenheter, smärtor men även mycket glädje. Jag har jobbat inom vården och gick till sist in i den där väggen och jobbade färdigt för snart tjugo år sedan.

Jag har tre söner och fyra barnbarn, och jag och min man Håkan bor numera i skogen utanför Finspång i ett litet hus, som vi byggde till oss. Här får jag det lugn som jag behöver.

 3. Hur fick du idén till din debutroman?

Svar; Jag började skriva efter att jag gått i väggen, som terapi. Det blev två självbiografiska böcker som egentligen inte finns längre. Så den första romanen – Den stängda dörren, var min väninna som fann en tävling och sa att jag kunde skriva, vissa kriterier skulle vara med. Så jag skrev. Jag vet inte riktigt vad idén kom från, den skrev sig själv liksom. Nästan så jag blev snopen vad Karin och morfar styrde med. Vann förstås inte men skrivgiftet var där och jag kunde inte sluta.

 4. Hur gammal var du när du skrev din debutroman?

Svar; Det var 2007, så jag var 47 år. Jag gav ut den sedan 2010.


5. Vad har du fått för respons av din omgivning?

Svar; Så blandad respons. Från Vad är detta? Till Jag älskart! Skriv mer! Svårast är nog släkten som inte riktigt trott att jag kunde, skulle … lilla jag liksom.

6. Hur har livet förändrats sedan du började skriva?

Svar; Från att ha jobbat 150% med tre tonårssöner, bli sjuk och tappa allt. Fotfästet, livet till att finna lugnet och skrivandet som en läkande process har nog räddat mitt liv. Det är mitt ”jobb”, att känna att jag åstadkommer någonting här i lugnet i min skog.

7. Var det lättare att skriva bok nr två?

Svar; Det var det! Då hade jag börjat lära mig processen. Och de som följt mitt skrivande ser säkert en utveckling.

8. Skriver du på något nytt och berätta gärna lite om den?

Svar; Jag har alltid flera berättelser på gång. Försöker mig på en liten deckare, men tror inte riktigt på den själv så kanske ska hålla mig i feelgood/cosy crime där humorn och värmen till människorna kan få vara fokus. Hotell George är en typisk sådan. Hur olika människor möts på ett hotell och relationer växer fram. Den ska jag börja redigera nu.

9. Har du några andra intressen?

Svar; Finns mycket saker jag tycker om. Min familj förstås, umgås, laga mat och prata. De djupa samtalen. Vi bor vid sjön så har en båt. Härliga kvällar med ett metspö på sommaren. Jag reser gärna, ska med äldsta barnbarnet till Grekland i sommar. Jag lagar mat, stickar sockar och läser. Tänder en brasa och kurar i soffhörnet. Gärna med ett glas rött.


10. Har du något annat arbete förutom författare?

Svar; Inte numera. Mer än husmor då … men har jobbar inom vården. Både psykiatrin, barnomsorg och äldreomsorg. Varit fotterapeut.

11. Läser du mycket själv och i så fall vad?

Svar; Jag läser alltid. Har för många böcker ligger och väntar, men det gäller väl att ha lite att välja på. Eller hur? Jag läser allt från deckare till feelgood.

12. Hur ser det ut där du skriver?

SvarJag har ett skrivrum, arbetsrum med blommiga tapeter som knappt syns för alla böcker, pärmar och bilder som jag sätter upp. Jag använder presentpapper, baksidan till synopsis och persongalleri. Tejpar upp det på väggen. Jag samlar på änglar och kristaller och de trängs här inne med. Trivs bra i min egen röra, skrivplatsen med fönster ut mot skogen.

13. Har du någon speciell rutin du skriver efter? Tid på dagen eller när du kommer på något?

Svar; Det har jag nog inte, jag har berättelsen och kan sätta mig när som. Maken ser gärna sport på tv så jag har mycket tid om jag vill.

14. Har du något tips till den som vill börja skriva?

Svar; Skriv! Sätt dig och skriv. Det andra kommer sedan. Be någon läsa och skriv igen.

15. Vilket blir nästa steg? Har du någon dröm?

Svar; Drömmen vore väl att tjäna pengar på skrivandet, att kunna köpa ett litet hus nere i värmen. Men, drömmar kan förbli drömmar. Jag skriver på så länge jag tycker det är roligt, sen att någon vill läsa är ju fantastiskt!

16. Något citat du lever efter?

Svar; ”Samla smultron på ett strå, smaka av dem då och då.” Det är efter egen erfarenhet. Som att om någon ger dig citroner, gör lemonad. Minns de bra stunderna så vi kan ta fram dem när stormen viner, för det gör den då och då, garanterat.

17. Vilken klassiker tycker du man ska läsa?

Svar; Jag tycker mycket om Selma Lagerlöfs ”En julsaga”. Om Ruster som åkte från gård till gård och till sist fann ett hem. Människor behöver varandra, vi står inte starka ensamma. Slocknar min eld måste jag få värma mig på någons.

Mia Möllers Bokklubb finns på Facebook.

Kicka gärna på Mias hemsida Mia Möllers författarsida om ni vill veta mer.


Tack Mia för du ville vara med på en 

intervju! 💐

Ha en fortsatt trevlig dag!

Kram Nina

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Moorlandstallet- Den nya hästen

"Moorlandstallet- Den nya hästen" av Catherine Hapka utgiven av Bonnier Carlsen förlag . Boken är baserad på  Star-stable spelet ...