måndag 6 februari 2023

Författarintervju-Anna Gustafsson

Jag har intervjuat Anna Gustafsson som har skrivit "Rosbergs bokhandel" som jag tyckte mycket om. Har ni inte läst den så gör det gärna. Tack Anna för du ville med och tack för intressanta svar.


1. Hur många böcker har du skrivit?

Svar; Rosbergs bokhandel, som kom ut 2022. Uppföljaren är på gång. 

2. Vem är Anna Gustafsson? (Lite allmänt om dig själv).

Svar; Jag är uppväxt i Sörmland, träffade min stora kärlek på gymnasiet och vi hänger fortfarande ihop 26 år senare. Tillsammans har vi tre barn och en hund. Efter att ha bott på olika platser, bland annat Singapore landade vi i Sörmland igen och här trivs vi bra. Jag är utbildad bibliotekarie och har alltid haft en förkärlek till böcker. 

3. Hur fick du idén till din debutroman?

Svar; Det började med huvudpersonen som sakta växte fram i mitt huvud. Jag såg tydligt framför mig vart hon bodde och arbetade. Vartefter trädde olika personer in i hennes liv och en del ställde till det och andra stöttade henne. 

4. Hur gammal var du när du skrev din debutroman?

Svar; Den kom ut när jag var 43 år. 

5. Vad har du fått för respons av din omgivning?

Svar; Mest positiva kommentarer. Många tycker det är häftigt att jag tagit tag i skrivandet. Det är fler än jag väntat som har drömmen om att ge ut en bok, men inte gör något åt det. Det finns en stor nyfikenhet kring processen. 

6. Hur har livet förändrats sedan du började skriva?

Svar; Först och främst så är jag stolt över att jag satsade, tog tag i det jag drömt om. Sedan är det roligt att ge tankarna frihet och skriva ner det jag fantiserar ihop i huvudet. Det är en underbar känsla att se den färdiga produkten i bokhandeln och på biblioteket.  

7. Var det lättare att skriva bok nr två?

Svar; Ja, det tycker jag. Det finns så mycket mer jag vill berätta om Elin som inte hanns med i första boken. Jag känner att jag inte är färdig med henne än. 

8. Skriver du på något nytt och berätta gärna lite om den?

Svar; Jag har precis skrivit färdigt bok två i samma serie. Det är en fortsättning på berättelsen om Elin, hennes liv privat och i bokhandeln. I boken ställs hon inför ett svårt beslut och har samtidigt en inneboende hos sig, något hon inte själv valt. Dessutom handlar det om den ansträngda relationen mellan Elin och hennes föräldrar, som även berörs i första boken. 

9. Har du några andra intressen?

Svar; Jag är nog en ganska stillsam person, något introvert, som trivs bra i hemmet i lugn och ro. Bakar gärna fikabröd, ser på film och umgås med familjen. Sedan vi fick vår hund, en labradoodle, är jag ute och går mycket, gärna i skogen. Tycker om att resa, det är värdefullt att uppleva andra kulturer och se historiska landmärken på nära håll, som Angkor Wat i Kambodja och Colosseum i Rom. 

10. Har du något annat arbete förutom författare?

Svar; Inte för tillfället. Jag slutade mitt arbete som barnbibliotekarie när vi flyttade till Singapore, och efter att vi återvänt har jag inte återgått till arbetet. 

11. Läser du mycket själv och i så fall vad?

Svar; Absolut! Jag både läser pappersböcker och lyssnar på ljudböcker. Mina favoritgenrer är feelgood och deckare, men jag läser gärna historiska romaner och biografier. Faktiskt är jag något av en allätare när det kommer till läsning. 

12. Hur ser det ut där du skriver?

Svar; Det varierar, jag tar med datorn och sätter mig där jag känner för. Mest blir det vid matsalsbordet, med burspråket framför mig och kyrkan som utsikt. Men det går många förbi, så ibland blir jag för distraherad. Vi har ett hemmakontor som maken och jag turas om att använda. Det händer, men väldigt sällan, att jag sitter på café. 

13. Har du någon speciell rutin du skriver efter? Tid på dagen eller när du kommer på något?

Svar; Förmiddagar funkar allra bäst, då är jag som mest fokuserad. Men idéer kommer närsomhelst och då antecknar jag i ett dokument eller på en lapp, annars glömmer jag det. Jag tyckte mycket om NaNoWriMo där man under november månad skriver en roman. Det pushade mig och jag satt varje dag för att få ihop tillräckligt antal ord och till slut var jag uppe i mitt mål på 50 000 ord!   

14. Har du något tips till den som vill börja skriva?

Svar; Först och främst, skriv! Något jag tycker är till hjälp är att skriva ner händelser som kan vara viktiga för berättelsen, först som brainstorming, sedan strukturera upp dem och ha som “mall” under själva arbetet. Till sist blir det lite som en tidslinje, med de olika händelserna markerade längs med linjen. Ett sätt som fungerar för mig. 

Skriv, och redigera i efterhand. Allt man får ner känns inte relevant för historien, men det går alltid att ta bort senare.

15. Vilket blir nästa steg? Har du någon dröm?

Svar; Att fortsätta skriva. Vill gärna få ut fler böcker. 

16. Något citat du lever efter?

Svar; “Ibland måste man göra saker man inte vågar, annars är man ingen människa utan bara en liten lort.” Från Bröderna Lejonhjärta av Astrid Lindgren. Det kan vara läskigt att göra något man inte gjort tidigare, men att gå utanför sin trygghetszon gör att man växer som människa. Det kan vara obehagligt att kasta sig ut i det okända, men också värt det. 

17. Vilken klassiker tycker du man ska läsa?

Svar; Utvandrarsviten av Vilhelm Moberg! (Utvandrarna, Invandrarna, Nybyggarna och Sista brevet till Sverige) Intressanta människoöden och en bit svensk historia på köpet. Mycket läsvärt enligt mig. 

Fotograf Anna Eriksson 

Tack Anna för du ville delta i min intervju!

Ha en fortsatt trevlig dag!

Kram Nina

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Utan oss

"Utan oss" av Susanne Sundling utgiven av Lava förlag . Johan och Annikas barn har nu lämnat boet, och Annika försöker nu vänja ...