onsdag 1 februari 2023

Författarintervju-Cecilia Andersson

Idag kan ni läsa den spännande intervjun av Cecilia Andersson. Tack för du ville vara med på min intervju och för intressanta svar. 🥰

1. Hur många böcker har du skrivit?

Svar; Jag har skrivit två böcker, I vikens mörker som kom december 2021 och Ur skogens djup som kom november 2022. Det är två spänningsromaner som ingår i Västervikserien.

2. Vem är Cecilia Andersson? (Lite allmänt om dig själv).

Svar; Jag är ekonomen som bytte siffror till bokstäver! Uppvuxen i Lönneberga, delar numera min tid mellan Eksjö och Västervik så jag är redig smålänning. Fyller 50 år i år! Sambo och tre vuxna grabbar och en svärdotter finns i familjen. Driver två poddar – om skrivande i podden Skriverier med Malin och Cilla samt om böcker i Bokälskarna.

3. Hur fick du idén till din debutroman?

Svar; Jag gick en skrivarkurs våren 2016 och i en inlämningsuppgift där föddes iden till I vikens mörker. Jag fick fin återkoppling på inlämningen och efter att ha samlat mod några år så var råmanus klart sommaren 2020.


4. Hur gammal var du när du skrev din debutroman?

Svar; Jag var 47 år när råmanus var klart 😊 48 år när den kom ut.

5. Vad har du fått för respons av din omgivning?

Svar; Jättefin respons! Mycket bättre än jag någonsin vågade hoppas på! Både från de som är i mitt nätverk men även från okända läsare och för båda böckerna. Jag är så tacksam för detta.

6. Hur har livet förändrats sedan du började skriva?

Svar; Rent praktiskt så har jag dragit ner på uppdrag som konsult för att avsätta mer tid att skriva och vara ute med mina böcker i olika sammanhang. Känslomässigt känner jag för varje dag en bekräftelse på att bokbranschen är en plats jag vill stanna i!

7. Var det lättare att skriva bok nr två?

Svar; På sätt och vis, då det fina mottagandet av debuten gav mig mer mod och bekräftade att jag faktiskt kunde skriva. Dock blev det nervöst på ett annat sätt, att det texten skulle hålla ännu en gång, att det kanske fanns en förväntan.

8. Skriver du på något nytt och berätta gärna lite om den?

Svar; Javisst! Jag skriver för fullt på den tredje delen i Västervikserien. Men jag har också börjat dra i ett annat skrivprojekt men där finns bara ideer och tankar än så länge 😊

9. Har du några andra intressen?

Svar; Motorsport! Jag var kartläsare förr åt min sambo bla, och nu håller hela familjen på med Historic racing, äldre bilar som kör på bana. Jag kör inte men är engagerade supporter. Springer gärna ett maraton om året och läser mycket.

10. Har du något annat arbete förutom författare?

Svar; Jag driver ett eget konsultbolag på deltid inom marknadsföring och ekonomi.

11. Läser du mycket själv och i så fall vad?

Svar; Jag läser jättegärna! Och helst deckare och spänningsromaner, likt den genre jag skriver i. Men blandar gärna upp med en feelgood och roman ibland.

12. Hur ser det ut där du skriver?

Svar; Jag flyttar gärna runt 😊 Sitter mycket på hemmakontoret, men även i köket, i soffan eller i en fåtölj. Det funkar bäst hemma men är jag på resande fot eller någon annanstans så går det bra det med.

13. Har du någon speciell rutin du skriver efter? Tid på dagen eller när du kommer på något?

Svar; Det är likadant här, jag skriver bäst på förmiddagarna, men jag kan skriva när som helst 😊 Jag skriver i Notes i telefonen när jag kommer på något, eller skickar ett sms till mig själv.


14. Har du något tips till den som vill börja skriva?

Svar; Avsätt tid i kalendern och gärna ofta, även om det bara blir någon timme men gärna med kontinuitet. Strunta i ett tv-avsnitt eller scrolla telefonen och skriv en stund istället så du får en lite rutin. Skriv det du ser framför dig! Du behöver inte ha hela storyn klar från början, börja med en scen du ser för ditt inre och bygg från det. Håll reda på dina tankar och anteckningar på något vis och ha dem framför dig när du skriver 😊 Och lyssna på Skrivarpoddar, kolla hur andra gör och spana in skrivböcker. Kristina Ohlssons gula Skrivboken hjälpte mig mycket

15. Vilket blir nästa steg? Har du någon dröm?

Svar; Jag har massor med drömmar! Men en av dem är att bli riktigt etablerad och kunna leva på författarskapet i framtiden. Kanske tillsammans med ett etablerat förlag? 😊

16. Något citat du lever efter?

Svar; Allt löser sig med tiden samt att med hårt arbete kommer man långt.

17. Vilken klassiker tycker du man ska läsa?

Svar; Agatha Christies deckare och Per Anders Fogelströms romanserie Stad som börjar med Mina drömmars stad.


Tack för möjligheten att få veta mer om dig 

Cecilia. ❤

Ha en fortsatt trevlig dag!

Kram Nina 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

BOKSLÄPP maj 2024

INTRESSANTA BOKSLÄPP NU I MAJ!  📖 Jag har spanat på böcker som släpps nu i maj månad. 😍 Här är några av dem. *Den sista flytten  @histori...