fredag 3 februari 2023

Författarintervju-Maria Arell

Denna gången är det Maria Arell som är i fokus. Jag har tyvärr inte haft förmånen att läsa något av Maria ännu men jag ser fram emot att läsa någon bok inom kort. Läs Marias spännande svar. Tack Maria för du ville ha ett litet hörn i bloggen och låta dina läsare lära känna dig lite mer. Det ser väldigt spännande ut där du sitter och skriver dina manus.

1. Hur många böcker har du skrivit?

Svar; Jag har tre-fyra råmanus som ligger i byrålådan som jag behöver redigera. Jag har en utgiven bok idag (Äktenskapspakten, publicerad 29 januari 2022), men det kommer två till i år. Ett Lyckligare slut kommer på Saga Egmont till midsommar och Det är inte bara löven som faller (en fristående fortsättning på Äktenskapspakten) kommer i slutet av september på Seraf Förlag.  

 2. Vem är Maria Arell? (Lite allmänt om dig själv).

Svar; Jag är en 40-plussare, gift, har tre barn och tre katter. Bor i Söderhamn, Hälsingland sedan 10 år. Uppvuxen i norrort i Stockholm. 

3. Hur fick du idén till din debutroman?

Svar; Jag hade en gammal novellidé som låg och skvalpade i bakhuvudet om en kvinnlig bilmekaniker som hela tiden sköt allt på framtiden. Jag hade skrivit några sidor på engelska och hade en bra scen som jag ville återanvända. Så när jag inför National Novel Writing Month 2019 skulle börja fundera på mitt projekt dök hon upp i huvudet igen och på den vägen är det. 

4. Hur gammal var du när du skrev din debutroman?

Svar; Jag var 39 år.  

5. Vad har du fått för respons av din omgivning?

Svar; De flesta tycker det är häftigt och undrar hur jag har tid att skriva. Barnen tycker det är lite sådär halvkul att mamma "måste skriva ännu en bok", men de brukar ändå skryta lite om att jag är författare.  

6. Hur har livet förändrats sedan du började skriva?

Svar; Inte nämnvärt annat än att jag inte kollar på lika många filmer och serier som förr. Eller läser lika många böcker.  

7. Var det lättare att skriva bok nr två?

Svar; Redigeringen gick lättare tycker jag. Jag skrev bok två innan jag fick svar på bok ett, men när jag redigerade den hade jag mycket nytta av det jag lärt mig från bok ett.  

8. Skriver du på något nytt och berätta gärna lite om den?

Svar; Jag skrev ett nytt råmanus i november som förhoppningsvis blir tredje boken (eller fjärde beroende på vad som händer med julboken jag skrev innan) som handlar om en karaktär från Äktenskapspakten och en från Det är inte bara löven som faller. Den utspelar sig i ett vårligt Bergsforsa och handlar om att hitta hem (något som ofta blir ett tema i mina böcker, har jag märkt) och en massa mat i vanlig ordning.  

9. Har du några andra intressen?

Svar; Mja, det är inte så mycket annat man hinner med. Men jag gillar att läsa, titta på teve och spela tevespel.  

10. Har du något annat arbete förutom författare?

Svar; Jag jobbar som kundtjänsthandläggare på Jordbruksverket.  

11. Läser du mycket själv och i så fall vad?

Svar; Jag försöker. Jag är lite av en alläsare, men det blir ofta romance, feelgood och fantasy. Lite mysmord är också trevligt för att bryta av. 

12. Hur ser det ut där du skriver?

Svar; Det är väldigt olika beroende på vart i processen jag är. Jag har ett skrivbord i vår hall på övervåningen där tanken är att jag ska sitta och gör det allt som oftast medan jag skriver råmanus, men annars kan man hitta mig i soffan eller vid köksbordet också. (se bild)

13. Har du någon speciell rutin du skriver efter? Tid på dagen eller när du kommer på något?

Svar; Skriver jag råmanus så sker det oftast under NaNoWriMo under november där utmaningen är att skriva 50 000 ord på 30 dagar. Jag försöker dela upp mina skrivpass i kvartar och vet hur många ord jag hinner skriva på en kvart. Så fyra kvartar om dagen (oftast en på morgonen innan resten av familjen vaknat) ger mig ungefär 2000 ord om dagen. Om jag får idéer när jag inte har skrivtid skriver jag ner dem, antingen på postilappar, i min skrivjournal eller i telefonen. Jag måste försöka fungera med resten av familjen också. ;) Det är inte alltid helt lätt. 

14. Har du något tips till den som vill börja skriva?

Svar; Gör det bara. Om det är något du vill göra, prioritera det. Det behöver inte vara mer än en kvart om dagen bara för att komma igång.

15. Vilket blir nästa steg? Har du någon dröm?

Svar; Drömmen är ju att kunna gå ner i arbetstid och att mina inkomster från böckerna täcker upp för den förlorade arbetsinkomsten. Annars fortsätter jag skriva och hoppas på det bästa. 

16. Något citat du lever efter?

Svar; Nej, inte direkt. 

17. Vilken klassiker tycker du man ska läsa?

Svar; Jag tycker man ska läsa Pride & Prejudice av Jane Austen (eller vilken annan som helst av henne, för hon är fantastisk). 

Tack Maria för att du ville delta i min 

intervju!🪻

Ha en fortsatt trevlig helg!

Kram Nina

2 kommentarer:

  1. Jättekul att höra mer om Maria, hon är underbar!
    Visste ni att hon under ca fem år var med och drev ett av Sveriges största bloggsupportforum? Hon är inte bara duktig på att skriva böcker, hon kan koda också 😁👍
    Tack för en intressant intervju.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för du berättade och för att du ville läsa.

      Radera

Utan oss

"Utan oss" av Susanne Sundling utgiven av Lava förlag . Johan och Annikas barn har nu lämnat boet, och Annika försöker nu vänja ...