fredag 3 februari 2023

Författarintervju-Carina Blid

Denna intervjun handlar om Carina Blid. Det är så roligt att lära känna er författare. Jag har samma frågor men svaren som kommer är helt unika. Det är jätte kul att du ville delta i min intervju Carina. Tack för intressanta svar.


1. Hur många böcker har du skrivit?

Svar; Jag har fått utgivit fem vuxenböcker och i februari blir det två barnböcker (kapitelböcker) för åldrarna 3-6 år och 6-9 år. Man kan läsa om alla romanerna på www.carinablid.se.

Ett tillägg, min senaste vuxenbok heter, Nattens doft av kaprifol (utgiven 2022). Min barnbok heter, Karolina Jag vill också ha ett husdjur! (utgiven 2023).

2. Vem är Carina Blid? (Lite allmänt om dig själv).

Svar; Jag är en kvinna som bestämde mig till slut för att hoppa av mitt yrkesliv och satsa på min hobby. Det gjorde jag när jag var 61 år. Men det som möjliggjorde ”hoppet” var att jag kunde ta ut pension och lite på huslånet. Som ung utbildade jag mig till kemist, men gick över från kemistarbete till att arbeta med det som jag brann för då, miljöfrågor. Jag har under många år arbetat på  både myndigheter och privata företag.  Och skrivit har jag faktiskt gjort yrkesmässigt, men det skrivna var nog inte så kul att läsa eftersom det kunde vara ett tillståndsbeslut eller ett yttrande  eller ett säkerhetsdatablad om hälso- och miljöfaror. Skrivit har jag gjort sedan jag var barn, skrivit av mig tankar och annat. Till egenskaperna är jag en pigg och kreativ person, leklysten (bra bör barnbarn och även för min man som jag piggar upp). Jag löptränar för att bli av med energi (och får på köpet idéer till mitt skrivande).  Mina barn är vuxna och nu har jag barnbarn, vilket är roligt. Det som jag och min man väntar på nu är en liten pinchervalp som jag tror kommer liva upp oss alldeles utmärkt och få ut oss många gånger  per dag.

3. Hur fick du idén till din debutroman?

Svar; Idéen till min debutroman, Glimtar av minnen, växte fram inom mig under flera år. Jag funderade då en hel del på hur det som hänt i tidigare generationer kan föras vidare, såsom negativa beteenden. Även hur nödvändigt det är att se osunda mönster och att inte föra vidare till sina barn. Så jag bestämde mig i fyrtioårsåldern att nu var det dags att försöka skriva romanen och inte bara påbörja noveller och annat som jag gjorde tidigare. Då var jag osäker på om jag kunde skriva en hel roman. Men nu vet jag!

4. Hur gammal var du när du skrev din debutroman?

Svar; Jag var i dryga fyrtioårsåldern, när jag började på romanen. När den var klar skickade jag till fyra förlag och fick nej. Då lade jag romanen åt sidan och började skriva andra romaner. Jag gick min första skrivkurs långt senare, strax innan jag blev 60 år, och lärde mig massor. Det blev en kick och jag bestämde mig för att bearbeta romanen, Glimtar av minnen och jag skickade den till bokförlag. Hösten 2020 fick jag napp på Lassbo förlag och romanen kom ut i maj 2021.

5. Vad har du fått för respons av din omgivning?

Svar; Vad gäller mitt skrivande så har mina vänner varit förvånade över att jag arbetar så energiskt med skrivandet och fått ut så många romaner på kort tid.  Men orsaken är att flera har varit liggande länge. Annat som de noterade var att innan debutboken var utgiven så hade jag  registrerat mitt företag, byggt hemsida, skapat egen facebookgrupp, instagramkonto, och konto på Linkedin. Det var full fart med förberedelserna innan utgivningen.

6. Hur har livet förändrats sedan du började skriva?

Svar; Jag mår bra av att få ut min kreativitet, jag känner mig nöjd på ett helt annat sätt. Jag älskar att styra mitt eget arbete. Jag arbetar disciplinerat måndag till fredag, precis som när jag arbetade på myndigheten. Sedan lägger jag mycket tid på marknadsföring av romanerna, som att jobba aktivt i de sociala medierna och jag deltar i bokmässor runt om Göteborg. Men det är skrivandet som är roligast, marknadsföring är ett nödvändigt ont. Sedan har jag börjat med ljudböcker, jag har själv talat in två av mina romaner och min man får sedan ihop det till en ljudbok. Något som också är omvälvande för mig är att jag vid två tillfällen tillsammans med två trevliga författarkollegor har arrangerat Torslanda bokmässa och sista gången deltog ca 80 författare. Det är kul med en egen bokmässa även om det innebär mycket arbete. På ett sätt kan jag nog säga att vi är två i företaget, ett familjeföretag. Min man sköter bokföring och redovisningar, lämnar synpunkter på manus, sköter ljudtekniskt arbete när vi spelar in ljudböcker och hjälper till med det praktiska på bokmässor och en del annat.

7. Var det lättare att skriva bok nr två?

Svar; Det är både lättare och svårare att skriva nya romaner. Lättare för att jag är mer van, svårare för att jag kan mer och är mycket mer kritisk till det jag skriver.  

8. Skriver du på något nytt och berätta gärna lite om den?

Svar; Nu skriver jag på en sjätte vuxenroman och har kommit en tredjedel men än så länge är det hemligt vad romanen handlar om.

9. Har du några andra intressen?

Svar; Jag läser mycket böcker, det är en stor hobby. I övrigt löptränar jag och gillar att vandra. Jag spelar i en amatörorkester (tvärflöjt), det är kul. Sen blir det tyskaträning lite då och då, jag har ett mål att kunna prata, konversera som jag  kunde när jag var ung. Annars är det familjen som får ta tid, trädgård och snart vår lilla hundvalp.

10. Har du något annat arbete förutom författare?

Svar; Nej, inte mer än att passa barnbarn. Det är lyxigt att klara sig på pensionen och få ägna sig åt sin hobby.

11. Läser du mycket själv och i så fall vad?

Svar; Jag läser mycket, lånar på biblioteket och köper ibland, både på sekondhand och i bokaffärer. Har alltför mycket böcker hemma och har därför ett bokskåp utanför huset, där jag skänker bort böcker. Jag läser huvudsakligen vanlig skönlitteratur, episka romaner, men en och annan deckare kan slinka med ibland och någon gång en feelgood.

12. Hur ser det ut där du skriver?

Svar; Jag skriver i ett litet rum på ca 8 m², där finns två skrivbord, ett har min man (han har också börjat skriva på en självbiografisk bok). Ibland när jag funderar slänger jag blicken ut genom fönstret och tittar på den stora  björken och fåglarna som sätter sig där. Det är rofullt.

13. Har du någon speciell rutin du skriver efter? Tid på dagen eller när du kommer på något?

Svar; Jag skriver oftast mellan nio på morgonen till eftermiddagen. Jag tar avbrott för lunch, fika  och det kan bli en löptur mitt på dagen. Ibland om jag är borta någon vardag, så blir det på kvällen eller på helgen som jag skriver. Vissa veckor blir det mer skrivande, andra veckor mindre. För att kunna skriva klart en roman, måste man vara disciplinerad.

14. Har du något tips till den som vill börja skriva?

Svar; Först och främst, du måste ha en tydlig idé om vad du vill skriva och varför du vill skriva just den romanen. Sedan gäller det att bara skriva på, med hjärtat, utan krav på korrekt svenska, håll inte på med rättning, fulskriv som det också heter. När du är klar, låt romanen vila en eller två månader, sedan kan du bearbeta romanen sjuttioelva gånger. Bearbetningen är det jobbigaste med att skriva en bok.

15. Vilket blir nästa steg? Har du någon dröm?

Svar; Det känns som jag lever i min dröm, jag skriver precis det jag vill och när jag vill. Jag har två idéer till nya romaner, varav en är den som jag håller på med nu.

16. Något citat du lever efter?

Svar; Lev utan att tänka på din ålder, gör det du känner för nu, sen kan bli för sent.  Man måste satsa för att kunna vinna!

17. Vilken klassiker tycker du man ska läsa?

Svar; En snudd på omöjlig fråga när det finns så många bra. Men läs gärna John Steinbeck. Och Astrid Lindgren.

Tack Carina för att du ville delta i min 

intervj🍀

Ha en fortsatt trevlig dag!

Kram Nina 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Fjärilar i magen

"Fjärilar i magen" av Ida Fryklund , utgiven av Saga Egmont förlag . Vi får följa Oskar som har tagit över sina föräldrars restaur...