onsdag 1 februari 2023

Författarintervju-Axel Hellby

Läs den spännande intervjun av författaren  Axel Hellby. Den är väldigt spännande! Tack Axel för att jag fick intervjua dig!

1. Hur många böcker har du skrivit?

Svar; Fem, två läroböcker, en barnbok och två spänningsromaner. Och så är jag redaktör för en antologi, på Adlibris ser det ut som att jag skrivit den också men jag har bara knåpat ihop förordet.

2. Vem är Axel Hellby? (Lite allmänt om dig själv).

Svar; Jag föddes 1977, i Boden, sen har jag bott på många ställen i Sverige och världen. Att jag hamnade i Flen och Sörmland var en överraskning för alla, en fin och lyckad överraskning. Böcker, musik och goda samtal är väl det som gör mig glad. Jag bor med min sambo, som är klok och rolig, trots att hon valt mig, och vårt barn, som lärt oss allt vi kan om naturkunskap och matte. Jag försörjer mig som skrivarpedagog, redaktör för kulturtidskriften Trakten och som författare.

3. Hur fick du idén till din debutroman? 

Svar; Det finns en gammal experimentreaktor i Sörmland, där de forskade på en svensk atombomb. När man snubblar över en sån grej sätter det igång de gamla kugghjulen. Tänk om ... Och sen var det lilla samhället Hundberget fött. Där utspelar sig Sönderfall, Kritisk massa och ett par noveller.

4. Hur gammal var du när du skrev din debutroman?

Svar; Fyrtiotvå, svaret på frågan om livet, universum och allting, om man får tro Douglas Adams.

5. Vad har du fått för respons av din omgivning?

Svar; De gillar det jag skriver. Eller, det som blivit publicerat. Ibland krafsar jag ner något deppigt eller otäckt, som avskräcker. Fast oftast skriver jag med fart och humor. Sen har jag lyckats hitta balans i skrivandet så att jag fortfarande hinner ta hand om disken, det gör ju min besatthet vid litteratur lite mindre irriterande. Responsen från främlingar har varit mestadels positiv, Sönderfall fick en fyra av BTJ, min senaste lärobok en femma. Det är rätt mäktigt.

6. Hur har livet förändrats sedan du började skriva?

Svar; Jag har skrivit sen jag var tjugo, nu är jag snart fyrtiosex. Så, det är svårt att riktigt svara på. Men jag har väl en märklig upplevelse av att vara publicerad, det var en stor förändring. Inte en särskilt positiv förändring (jo, bitvis är det väldigt kul) - det är så otroligt många saker runt omkring som måste hanteras. Men det är ändå värt besväret. För jag får skriva. Klyschigt men sant.

7. Var det lättare att skriva bok nr två?

Svar; Jepp. Skrev den direkt efter den första och var inne i skrivandet. Det flöt på fint.

8. Skriver du på något nytt och berätta gärna lite om den?

Svar;Har två romanprojekt igång, det ena redo för förlagshantering (sen följer ju redaktörsrundor men en bra första version finns det). Den handlar om en far-son-relation, om hemligheter och livslögner, om att växa upp och få syn på båda sina föräldrar på nytt vis. Den andra boken skrev jag under NaNoWriMo och just nu finns ett första utkast, som måste bearbetas ordentligt. Den är en psykologisk thriller om gruppsykologi, som utspelar sig på en skola (i Hundberget, min egen påhittade Sörmlandskommun). Jag längtar efter att sätta igång med redigeringen av den, för just nu är jag i den fas där jag inte har en aning om den är skit eller guld.

9. Har du några andra intressen?

Svar; Nja. Jag brukade arrangera konserter och spela skivor och jag älskar indierock. Och så tycker jag om att odla potatis och tomater men egentligen är jag rätt monoman.

10. Har du något annat arbete förutom författare?

Svar; Ja, skrivarpedagog, som sagt. Och redaktör/skribent för en kulturtidskrift. Och så är jag ordförande för en litterär stiftelse. Fasen, allt har visst med böcker att göra. Men jag har jobbat som lärare i svenska och engelska under åtta år, som översättare, som diskare, lagerslusk och mycket annat.

11. Läser du mycket själv och i så fall vad?

 Svar; Läser det mesta, romaner, spänning, fantasy, science fiction, dramatik, poesi. Från hela världen. Försöker variera min läsning, det blir oftast roligare då. Kan läsa en macho actionthriller en vecka och Siri Hustvedt nästa. Cowboy-böcker har jag lite svårt för, men annars är jag förtjust i mycket.

12. Hur ser det ut där du skriver?

Svar; Hyr ett litet kontor med utsikt mot björkar och gräs. På väggen hänger ett gammalt sjökort över Mälaren och en akvarell av en bekant konstnär, ett vykort från Saltzburg. Det är ett praktiskt och lite fult, men ändå harmoniskt rum. Billigt också, Flen är fint!


13. Har du någon speciell rutin du skriver efter? Tid på dagen eller när du kommer på något? 

Svar; Det är bäst om jag kan sätta mig direkt på morgonen. Kaffe är bra, jag har med en liten termos. Ibland fortsätter jag på eftermiddag och kväll, men mellan åtta och tolv är jag som skarpast. 

14. Har du något tips till den som vill börja skriva?

Svar; Massor! Det är ju mitt yrke. Men nummer ett på listan är kontinuitet. Om möjligt, skriv varje dag. Hellre en halvtimme sex dagar i veckan än fyra timmar på raken en dag i veckan. Och allra helst, två till fyra timmar om dagen. Det är generellt bra för skrivandet att finnas levande i skallen. Därför är NaNoWriMo en bra modell (inte för alla, jag vet), du måste helt enkelt skriva varje dag för att hinna få ihop 50 000 ord på en månad. Skulle sen kunna fylla på med tusen tips här, men den som vill höra mer får söka till min kurs på Åsa folkhögskola. Öppnar för ansökningar i september;)

15. Vilket blir nästa steg? Har du någon dröm?

Svar; Jag vill gärna få ut de två böckerna jag har igång nu och sen skulle jag vilja jobba med ett nytt, lite större spänningsprojekt på tre böcker. Koncept och huvudpersoner finns, men jag behöver göra färdigt de andra två först. Tycker att de förtjänar det. 

16. Något citat du lever efter? 

Svar; "The sky above the port was the color of television, tuned to a dead channel." Första raden i Neuromancer av William Gibson. Och jag tänker på den när jag kör fast: med oväntade kopplingar kan man sparka igång läsarens medvetande och tända synapsfyrverkerierna. Oväntat är roligt!

17. Vilken klassiker tycker du man ska läsa?

Svar; Förutom Neuromancer, allt av Jane Austen, Karin Boyes Astarte, Heinrich von Kleists kortroman Michael Kolhaas. Och så vidare!


Tack Axel för du ville vara med på min 

intervj🌺

Ha en fortsatt trevlig dag!

Kram Nina 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

BOKSLÄPP maj 2024

INTRESSANTA BOKSLÄPP NU I MAJ!  📖 Jag har spanat på böcker som släpps nu i maj månad. 😍 Här är några av dem. *Den sista flytten  @histori...